núm 0 Mostra
Tardor del 2007
Societat Catalana de Física

Inici

Sumari     1/7 


Editorial
La redacció


La revista Recursos de Física és una publicació digital periòdica que la Societat Catalana de Física en col·laboració amb la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) posa a l'abast dels professors de física de secundària i primers cursos universitaris perquè puguin compartir els seus recursos.

El professorat realitza habitualment, en els centres, un seguit d’estratègies, d’experiències i d’iniciatives didàctiques amb l’objectiu de millorar la comprensió i el nivell de l'alumnat. Sovint, però, aquest treball té poca difusió. Recursos de Física és una revista digital del professorat i per al professorat, que neix amb l’objectiu de recollir aquestes estratègies, experiències i iniciatives i difondre-les i posar-les a l’abast de tothom. Per aconseguir-ho, ens cal la vostra col·laboració. Envieu-nos les vostres aportacions i suggeriments Llegiu normes de publicació!

La quantitat creixent d’informació de tota mena omple tots els àmbits. Ha crescut d'una manera especial la quantitat de continguts amb intenció educativa. Les institucions educatives, les universitats (a través dels servei de biblioteques) i el Departament d’Educació (a través de la XTEC), han vist la necessitat de començar a organitzar tot aquest material d’alguna manera. Hi ha dues qüestions clàssiques importants que cal resoldre:
  • Classificar el recurs de manera que pugui ser utilitzat i, per tant trobat, per algun altre professor.
  • Garantir que el recurs tingui un http://lloc.estable.
Aquestes dues qüestions tenen solució i, de fet, ja existeixen dipòsits de recursos educatius arreu del món. També estan arribant a les nostres universitats i al Departament d’Educació. Resta per aclarir una tercera qüestió:
  • Com es controla la qualitat d’aquests recursos i de quina manera es documenten i se'n fa difusió entre el professorat?  
Creiem que és bo que institucions especifiques de cada matèria, en el nostre cas la física, transversals (no lligades a cap  universitat o departament), com la Societat Catalana de Física, puguin actuar com a mediadores per garantir una qualitat  del recurs que d’una manera o una altra se li ha d’exigir.

Un recurs didàctic és l’activitat que el professor du a terme amb els seus estudiants per tal que adquireixin alguns conceptes o exercitin els ja adquirits. La qüestió important per a nosaltres és que aquest recurs pugui ser explicat d’una manera o una altra per ser reutilitzat. Entendrem recurs en aquesta accepció i mantindrem el mot activitat per designar la realització del recurs per part dels estudiants i/o el professor. El recurs serà, així, el conjunt tangible de text i imatges que permet la reproductibilitat de l’activitat. Per dur a terme l’activitat poden caldre, evidentment, alguns estris materials com ginys de laboratori, etc. El recurs, tal com l’entenem, no cal que inclogui aquests materials: n’hi ha prou que els descrigui i, si és necessari, que indiqui a on es poden adquirir aquests estris. El que sí que entendrem que conté, si és necessari, és el software que acompanya l’activitat. Així, un recurs podrà constar de tres parts tangibles:

  1. Guia del professor: sempre ha d’existir aquesta part del recurs. De fet es pot anar enriquint a mesura que el recurs es fa servir. Aquí s’explica en què consisteix el recurs, quan, com i per a què es pot utilitzar el recurs i les experiències concretes d’utilització. Poden ser tres o quatre línies de text, però sempre hi ha d’haver una guia del professor.
  2. Guia de l’estudiant: són les explicacions i e software (en el cas que sigui necessari) que es donen a l’estudiant perquè pugui dur a terme l’activitat. Aquesta part del recurs pot no ser necessària ja que pot ser reelaborada per cada professor a partir de la guia del professor.
  3. Solucions: aquella informació que s’amaga a l’estudiant i que li pot ser d’ajut en algun moment o al final de l’activitat. També es pot incloure per tal que el professor pugui tenir una visió ràpida de conjunt de l’activitat i facilitar-li la feina. Aquesta part del recurs pot no ser necessària, ja que pot ser reelaborada per cada professor a partir de la guia del professor o simplement no existir.
En l’elaboració de la revista hi col·laboren estretament professors de física de secundària i d'universitat. Així els recursos són valorats amb aquest doble vessant. Encara no sabem com funcionarem en el futur, però podem entreveure alguns trets, que són:

  1. Cerca d’activitats: no buscarem autors potencials d’articles sinó més aviat professors que estiguin realitzan activitats de qualitat i que potser no s’han plantejat o no han trobat la manera de compartir-les. En aquest sentit, treballem units universitats i Departament d’Educació, per detectar aquelles activitats que compleixin els requisits de qualitat.
  2.  Elaboració del recurs: un cop trobada una activitat, juntament amb el seu autor s’elaboren les tres parts esmentades en la secció anterior (guia del professor, guia de l’estudiant, solucions) que configuren el recurs. També es mira que el recurs estigui en un lloc estable i, si no és el cas, se li troba aquest lloc estable.
  3. Elaboració de l’article: amb el material del punt anterior s’elabora l’article que apareixerà a la revista i que permetrà veure directament el recurs i enllaçar amb les versions directament utilitzables pels estudiants. L’autor del recurs veurà recompensada la seva tasca amb la publicació formal de l’article, aspecte també necessari per als que puntualment elaboren recursos. També s'hi veuran reflectits  els drets d’autor i de l'usuari de material compartit.
  4. Seguiment del recurs: un article publicat, i per tant un recurs, estarà en xarxa a punt per rebre les crítiques necessàries per part de la resta de professorat. La revista, juntament amb els autors, es farà ressò d’aquestes crítiques i realitzarà les modificacions necessàries als articles, i per tant als recursos, de manera que quan acabi la vigència del número actual de la revista, el recurs pugui passar a un estat d’estabilitat virtualment permanent.
La revista ens mostra, amb un format de revista, el recurs en el seu conjunt juntament amb els comentaris. Tot plegat és l’article. A la vegada, ens ofereix uns enllaços que permeten arribar al recurs sense cap més context, en un format web pur o en un format més elaborat (en PDF) .
Al final de cada article, i de manera opcional en elaborar la revista, es pot habilitar un espai perquè els lectors puguin fer comentaris directament. Aquests comentaris poden comportar modificacions al recurs, que seran implementades en el mateix número de la revista. Un cop el número deixa de ser actiu l’exemplar queda congelat. Això vol dir que, encara que els enllaços porten al recurs,  aquest ja no ha de coincidir necessàriament de manera exacta amb el que es mostra a la revista. El recurs, després d'un temps, podrà ser millorat, i convé que sigui així. La revista serà testimoni de com era el recurs en el format originari. Aquest  vessant historicista de la revista també és important en un món en què tot es concep en formats canviants i efímers!

Sumari  1/7 

Inici

ISSN: 1988-7930    Adreça a la xarxa: www.RRFisica.cat    Adreça electrònica: redaccio@rrfisica.cat  difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago, Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física, Associació de Professores i Professors de Física i Química de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat de Barcelona

     
Programació web:
Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.

Correcció lingüística:
Serveis Linguïstics de la Universitat Politècnica de Catalunya.
Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License

Recursos de Física col·labora amb la baldufa i també amb ciències Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària (Edita: CRECIM-UAB)