núm 5 
Primavera del 2010
Societat Catalana de Física

Inici

Sumari      6/9 


El pes de l'aire
Pere Quintana i Montserrat Vallés
L'objectiu d'aquest experiment és pesar l'aire que conté una pilota. Pesarem la pilota diverses vegades, des del moment en què estigui inflada a molta pressió fins que estigui buida. Comprovarem que no podem pesar l'aire interior quan la pilota està oberta i en equilibri amb la pressió atmosfèrica.

Introducció

Tots sabem que l'aire pesa i tenim ben incorporat el concepte de pressió atmosfèrica; però si volem pesar l'aire que hi ha dins d'un recipient possiblement no sabrem com fer-ho.
Com que la pilota és un recipient tancat, sembla que hauríem de poder determinar el pes de l'aire que hi ha a l'interior calculant la diferència de pes entre la pilota inflada i la pilota buida. Les pilotes estan inflades a sobrepressió respecte de la pressió atmosfèrica, però la diferència de pes entre quan està inflada i quan està buida no correspon a tot l'aire que hi ha a dins.
En analitzar les forces que actuen sobre la pilota quan l'estem pesant, trobarem la força normal i la força d'empenyiment. En la solució es demostra que aquestes forces s'anul·len quan la densitat de l'aire interior és igual a l'exterior, cosa que justifica per què la balança no detecta l'aire interior quan aquest està en equilibri amb la pressió atmosfèrica.

Guia del professorat


És una pràctica de laboratori, però que es pot fer perfectament a l'aula, per a Física de primer de batxillerat. També és interessant per a la matèria de Ciències de la Terra i del Medi Ambient. Té una durada d'uns 30 minuts i els alumnes poden fer íntegrament tota la manipulació.
La pilota que hem emprat en aquest cas és de bàsquet, però també es pot fer amb una pilota de plàstic. La de bàsquet, però, és millor perquè pràcticament no augmenta de volum quan hi augmentem la pressió.
Per inflar-la hem fet servir una manxa de bicicleta senzilla. La manxa ha de portar la vàlvula incorporada; si no la porta, cal comprovar que la rosca és del tipus que hi correspon.
Per poder pesar amb més comoditat la pilota quan està inflada hi hem posat un suport d'anella. També s'hi pot posar un paper arrugat. Aquest suport s'ha de mantenir en totes les pesades o bé s'ha d’incloure en la tara de la bàscula.
També hem de tenir molt de compte d’incloure la vàlvula en totes les pesades, encara que l'haguem tret de la pilota.
La cinta mètrica és millor que sigui de les de cosir; s'adapta més bé al perímetre de la pilota. Per fer el càlcul del volum interior de la pilota restarem 4 mm (del gruix de la paret de la pilota) al radi exterior que haguem obtingut.




Guia de l'alumnat

Material

  • Pilota amb forat per a la vàlvula
  • Manxa amb vàlvula
  • Balança de 0,1 g
  • Cinta mètrica de costura

Procediment i qüestions

1) Inflem la pilota a pressió. Traiem la vàlvula i la deixem al plat de la balança, juntament amb la pilota. Ho pesem (vegeu la figura 5).

m1 ( pilota + aire a pressió + vàlvula) =

2) Introduïm la vàlvula a la pilota i deixem escapar aire fins que no en surti més. En aquest punt l'aire interior està en equilibri amb la pressió atmosfèrica. Ho pesem (vegeu la figura 6).

m2( pilota + aire a pressió atmosfèrica + vàlvula) =

  • Justifica la diferència entre les dues pesades.
  • Quant d'aire ha sortit de la pilota?
  • Quant d'aire ha quedat dins la pilota?
  • Mesura, de forma aproximada, el radi de la pilota en aquest equilibri : R =

3) Pressionem amb les mans la pilota per treure’n més aire fins que en quedi aproximadament la meitat (en volum). La tornem a pesar sense treure-hi la vàlvula (vegeu la figura 7).

m3 ( pilota + d'aire + vàlvula) =

4) Finalment fem sortir tot l'aire de la pilota i, sense treure’n la vàlvula, la tornem a pesar (vegeu la figura 8).

m4 ( pilota + vàlvula) =

5) Comenta els resultats de les quatre pesades

6) El resultat de cada pesada té a veure amb tres forces que actuen sobre la pilota quan és sobre la balança. Pots identificar-les?

7) Per a la situació 2 en què hi ha equilibri amb la pressió atmosfèrica, calcula:

  • • El volum d'aire que hi ha a la pilota.
  • La massa d'aire que hi ha dins la pilota. La densitat de l'aire en condicions normals és:
  • Com encaixa aquesta massa en les pesades que s'han fet?




Solucions

Resultats de les pesades:
m1 ( pilota + aire a pressió + vàlvula) = 499,1 g

m2( pilota + aire a pressió atmosfèrica + vàlvula) = 493,9 g

m3 ( pilota + d'aire + vàlvula) = 493,9 g


m4 ( pilota + vàlvula) = 493,9 g


m2< m1 perquè ha sortit aire de la pilota que estava a pressió. A dins de la pilota ha quedat l’aire que pot contenir en equilibri amb la pressió atmosfèrica exterior, és a dir un volum igual al que desplaçaria la pilota.


Volum i massa d’aire a dins de la pilota en equilibri amb la pressió atmosfèrica.

El perímetre ens dóna 68,6 cm; així que el radi exterior serà R = 10,9 cm. Per al radi interior agafarem el valor aproximat de 10,5 cm.
El volum i la massa de l’aire interior en equilibri serien, si la densitat de l’aire en condicions normals és d’1,2 kg/m3:
volum = 4,8·10-3 m3         massa
Aquesta massa no es detecta en cap de les pesades. Només podem pesar l’excés d’aire a pressió que hi havia a l’inici, però no podem calcular-ne el volum perquè la densitat és diferent.

Estudi de les forces
L’equilibri de forces ens dóna: N + E = P, on N és el que marca la balança, P, el pes i E , la força d’empenyiment de l’aire..
M = massa de la pilota                           m = massa de l’aire interior


        



Quan la pilota està inflada a pressió i per tant
Quan la pilota conté aire en equilibri amb la pressió atmosfèrica, i ; no importa la quantitat d’aire que traiem de la pilota.


Sumari  6/9 

Inici

ISSN: 1988-7930    Adreça a la xarxa: www.RRFisica.cat    Adreça electrònica: redaccio@rrfisica.cat  difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago, Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física, Associació de Professores i Professors de Física i Química de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat de Barcelona

     
Programació web:
Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.

Correcció lingüística:
Serveis Linguïstics de la Universitat Politècnica de Catalunya.
Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License

Recursos de Física col·labora amb la baldufa i també amb ciències Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària (Edita: CRECIM-UAB)