Es tracta d'una activitat adreçada a l'alumnat de 4rt d'ESO o 1r de batxillerat quan s'estudia la primera llei de Newton. És una activitat per la qual es requereixel programa Interactive Physics. En la dotació als IES de Catalunya de les de les aules de noves tecnologies per a les ciències realitzada els darrers cursos pel Departament d'Educació es va incloure una llicència de l'Interactive Physics, de manera que el professorat pot tenir-lo disponible per al treball educatiu amb l'alumnat en qualsevol dels ordinadors del centre.
Podeu visualitzar la simulació ( fitxer caixa_camio.ip) si l'obriu amb l'Interactive Physics. La podeu agafar aquí i desar-la en els ordinadors de l'aula o deixar que els estudiants l'activin directament.
Temporització: tres quarts d'hora; un quart d'hora per a les prediccions i per aprendre el funcionament del sistema, un quart d'hora per a comprovar les prediccions i un quart d'hora per a l'explicació i la discussió.
Es tracta d'una activitat per aplicar la primera llei de Newton. Se suposa que l'alumnat ja ha treballat prèviament situacions en les quals s'utilitza aquesta llei i en coneixen la formulació. Quan es treballa amb alumnat de 1r de batxillerat, es pot utilitzar com a activitat d'iniciació al tema.
Es comença per una situació real en la qual hi
ha fregament entre la caixa i la superfície de la caixa del camió.
Es parteix d'una situació real i es finalitza amb una situació
ideal, en la qual no n'hi ha fregament i l'aplicació del primer
principi és més evident. No s'ha volgut començar
amb una situació ideal sense fregament per tal que l'alumnat pugui
fer prediccions a partir de l'experiència.
Es demana que facin prediccions de dos casos amb velocitat constant (36
km/h i 72 km/h)
perquè l'alumnat creu que la velocitat més elevada també
contribueix a fer que la caixa se'n vagi cap enrere en relació amb el
camió. Després, quan es comprova la situació, es veu que
és el canvi de la velocitat, i no la que porta el camió, el que
fa que la caixa es desplaci o no es desplaci en relació amb al camió.
Es pot treballar en grups de dos o tres alumnes davant d'un ordinador
o també utilitzant el projector de vídeo a l'aula, en aquest
cas ens estalviarem la part de funcionament del programa. Primerament cal que
l'alumnat escrigui totes les prediccions observacions i explicacions dels
fets. Posteriorment, es necessari que discuteixi cadascuna de les seves explicacions
en petits grups, primer, i amb tot el grup classe després.
Després de fer les prediccions, s'observa el moviment del sistema
en les diferents situacions.
Per últim se'n fa la predicció de la mateixa manera i la comprovació
en el cas que no hi hagi fregament i s'acaba amb la utilització
del principi d'inèrcia que ens permet donar compte de tots aquests
fets.
Una activitat d'ampliació pot ser l'anàlisi des del
punt de vista del conductor.
Una vegada oberta la simulació en el programa convé comprovar la velocitat a la qual funciona. Les simulacions d'Interactive Physics van més lentes o més ràpides en funció de l'ordinador que s'utilitza. En ordinadors més moderns amb processadors més potents, van més ràpides. La velocitat de funcionament es pot regular.
En el menú principal, en "Mundo|Precisión" apareixerà la finestra de diàleg de la figura 1. En aquesta finestra es pot canviar la freqüència de l'animaci. Si s'augmenta, la simulació anirà més lenta. Si es disminueix, la simulació anirà més ràpida. La resta d'ítems convé deixar-los com es troben.
Per tal que l'alumnat utilitzi la simulació convé
triar "Modalidad de reproducción". D'aquesta
manera la majoria dels botons queden inutilitzats. Això s'aconsegueix
fent clic en el menú "Edición|Modalidad de reproducción".
Cal tenir cura de no gravar la simulació en aquesta modalitat (no
s'ha de fer "Archivo|Guardar como reproducción solamente...")
amb el mateix nom que l'original, ja que posteriorment no es podrà
recuperar en la modalitat d'edició, en que es poden fer els canvis.
Un bon consell: tingueu sempre a mà una còpia original de caixa_camio.ip
per si hi hagués algun accident. Alternativament, si treballeu en xarxa,
torneu-lo a baixar de nou.
Autor d'aquesta pàgina: Julián Oro, professor de Física i Química a l'IES la Llauna de Badalona.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons