Conservació de la quantitat de moviment
Orientacions pel professorat
Temporització
- 30 minuts per a l'experimentació
- 30 minuts per retallar el vídeo
- 1 hora per a l'anàlisi de dades
Alumnes als quals s'adreça l'experiència
- Alumnes de primer de batxillerat
Metodologia
-
Aquest experiment presenta algunes complicacions,
com ara la realització de la filmació, que ha de ser
acurada, el retall de la cinta de vídeo, la conversió
a arxiu AVI i la posterior transformació en un gràfic
i en dades numèriques a mitjançant el MultiLab . L'alumnat,
en tot aquest procés, necessitarà suport del professorat.
|
|
Fig. 1: Clicant a la figura podreu veure el vídeo.
Si voleu, podeu descarregar el fragment útil en format AVI fent
clic aquí
amb el botó dret del ratolí.
|
-
L'alumnat ha de saber identificar clarament en els gràfics
l'instant en què té lloc el xoc i quins són els intervals
que s'han de fer servir per obtenir les velocitats dels carrets.
-
Cal que l'alumnat s'adoni que la velocitat és
constant en els intervals abans i després del xoc. També,
en acabar, han d'avaluar que els valors obtinguts estan subjectes a errors,
per a la qual cosa els pot servir de referència el moviment en l'eix
y del
carret que està inicialment en repòs: hauria de donar un valor
sempre igual i, en canvi, observaran que en marcar els punts en el MultiLab
la posició y va canviant lleugerament.
En la dotació de les aules de noves tecnologies
per a les ciències realitzada als IES de Catalunya els darrers cursos
pel Departament d'Educació es va incloure una llicència per al
MultiLab, de manera que el professorat pot tenir-lo disponible per al treball
educatiu amb l'alumnat en qualsevol dels ordinadors del centre.
Orientacions tècniques
-
Hem de tenir present que l’experiència
està sotmesa a error i que, bàsicament, el que volem comprovar
és que el moment lineal es conserva en un xoc entre dos carrets.
Si els dos mòbils es mouen en sentit contrari, l’error serà
molt gran (l’error depèn de la suma dels valors absoluts, el
valor total és la resta dels valors absoluts i, llavors, la diferència
entre els valors inicial i final és molt gran). Així doncs,
per minimitzar l’error, el xoc s'ha de produir entre dos carrets que
es moguin en el mateix sentit o bé, millor encara, el de massa més
gran ha de xocar amb el de massa més petita (inicialment aturat).
-
Cal filmar amb cura el xoc dels dos carrets i retallar
la filmació des de poc abans del xoc fins a poc després (el
video-clip no ha de durar més de 2
segons). Aquest procés, els alumnes el poden realitzar amb una càmera
de vídeo, una càmera fotogràfica amb captura de vídeo...,
etc. El que finalment s’ha d’obtenir és un vídeo
en format AVI, per poder-lo analitzar amb el MultiLab.
-
Quan es faci l'anàlisi de dades amb el MultiLab,
cal retallar el gràfic i limitar-nos a les zones rectilínies.
Autor
d'aquesta pàgina: Anton
Cortada, professor de l'IES Jaume Vicens Vives de Girona.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons