La figura 1 mostra com deixem caure lliurement un magnet (imant). En apropar-se a una bobina, situada més avall, a una distància vertical h, provoca un flux de camp magnètic variable. A causa de la llei de Faraday ,
apareix a la bobina una força electromotriu induïda,
|
Així, i
Vr són proporcionals. La forma de Vr
a l'oscil·loscopi serà la mateixa que la de
.
té
una forma genèrica com la de la figura 2.
va creixent a mesura que s'apropa el magnet. Arriba a un valor màxim
i en travessar la bobina
passa per un valor nul. En allunyar-se obtenim un patró semblant amb
valors negatius.
L'experiència la fem amb una bobina amb un nombre d'espires
que no és gaire elevat i afegint-hi una resistència Rr
relativament gran, de manera que puguem negligir els efectes d'autoinducció
i les pèrdues per l'efecte Joule de la bobina. En aquestes condicions
i segons el model teòric,es
dóna quan el magnet està a una distància de la bobina
,
amb una velocitat
![]() |
(3) |
L'expressió (3) és conseqüència
de la conservació de l'energia del magnet mentre cau a causa
del fet que podem menysprear la quantitat d'energia gravitatòria
que ha passat a la bobina en forma d'energia magnètica i, per
tant, també les pèrdues per l'efecte Joule. En cas contrari,
la conservació de l'energia caldria aplicar-la al sistema sencer.
Noteu també que cal anar amb compte amb h.
L'altura que hem de fer servir és
hmax
, que és la que té l'imant quan el deixem anar respecte
de A la secció Un model teòric
desenvolupem un model per a aquesta experiència en el qual veiem
que el valor del màxim resulta ser
|
![]() |
on N és el nombre d'espires, R és el radi i m el moment magnètic de l'imant, la quantitat que el caracteritza com a tal. H està relacionada amb el gruix de la bobina. Per simplificar hem considerat dos possibles models de bobina:
Bob-0) bobina gruix=0
![]() |
Bob-2R) bobina gruix=2R
![]() |
Mesures de permeten
fer una recta. Trobant el pendent P
d'aquesta recta i utilitzant (4) podem trobar m.
A ccontinuació us donem les dades del material utilitzat. L'experiència també funcionarà utilitzant imants, bobines i resistències semblants a les que descrivim aquí. L'element més delicat potser és l'oscil·loscopi.
|
Noteu que la resistència i la bobina compleixen la relació (24), que governa la importància relativa dels efectes magnètics secundaris (vegeu la secció Un model teòric més avall en aquest mateix article):
on hem pres una h
màxima de
h = 0,6 m. Procediment experimentalA la figura 4 podeu veure el muntatge experimental general.
Fixem el tub de vidre amb un suport i amb l'ajuda de dues pinces, de manera
que quedi en posició perfectament vertical, marquem amb un retolador
altures a intervals de 10
cm a partir del nivell de la bobina. La bobina l'aguantem amb un
altre suport i una pinça, independents del primer, i al final del
tub de vidre hi posem un tros de cordó de tela que esmorteirà
el cop i evitarà que es trenqui l'imant. |
Dades experimentalsA la figura 5 podeu veure les pantalles de l'oscil·loscopi que hem obtingut connectant-lo a la bobina tal com s'indica a la figura 1. Estan ordenades de menys a més velocitat, de dreta a esquerra i de dalt a baix. A l'hora de prendre les mesures hem d'anar molt en compte amb les altures: aquests detalls els hem inclòs aquí i no a la Guia de l'alumnat perquè depenen de característiques de cada muntatge difícils d'unificar. El professorat pot explicar aquests detalls sobre el muntatge específic a l'alumnat . Si ens interessa només l'aspecte conceptual, no caldrà entrar tant en detall. Si hmesés
l'altura mesurada (vegeu la figura 6) i tenim en compte els gruixos del
magnet, |
Més avall donem les característiques del material utilitzat
i els càlculs més específics. Aquí avancem
les mesures i la gràfica obtinguda. Hem utilitzat (2)
per passar de Vrmax
mesurat per l'oscil·loscopi a
|
![]() |
Representació gràficaAmb aquestes dades podem fer la representació
gràfica El terme independent no nul representa un error al voltant
d'un 2 % en
els valors de |
![]() |
Aquesta activitat ésta pensada per fer-la al laboratori. Així, l'alumnat trobarà el material preparat per fer el muntage o el muntatge ja fet. El professorat podrà adaptar les activitats al nivell de l'alumnat segons els punts seqüents:
1) Ens podem quedar amb la part fenomenològica, observant el fenomen i discutint les gràfiques de l'oscil·loscopi però sense arribar a prendre dades. En aquest nivell es pot parlar qualitativament de les energies cinètica, gravitatòria i magnètica (i també de pèrdues de calor per l'efecte Joule i pel fregament) i com d'unes es passa a les altres.
2)Acceptant que l'energia bescanviada a la bobina
és molt petita comparada amb la gravitatòria total, podem prendre
dades i observar la linealitat
i
. Si ens quedem aquí,
qualitativament, podem treballar amb hmes
enlloc de hmax.
A la Guia de l'alumnat ho fem així. El
tractament més exhaustiu l'hem fet tant per poder continuar com perquè
el professorat disposi d'una explicació raonable del terme independent
(no nul) en la relació lineal. Qualitativament es pot obviar, perquè
sabem que prové del problema de la localització del màxim.
3)Podem fer el càlcul del pendent P
de la recta i utilitzant
(4) trobar m.
4) Amb el valor de m , per a alguna h , podem calcular l'energia magnètica de la bobina i corroborar que és molt més petita que la gravitatòria.
![]() |
(6) (7) |
on és
la resistència de la bobina i
és la massa de l'imant utlitzat
5) Per acabar, podem fer servir l'expressió
del moment magnètic d'una bobina, ,
per trobar quina intensitat hauria de passar per la bobina utilitzada en l'experiència
per tal que tingués el mateix moment magnètic que l'imant.
A la Guia de l'alumnat que proposem ens quedarem al punt 2, ja que la resta de punts poden quedar fora de l'àmbit del batxillertat i a més són només de càlcul. A continuació donem els resultats que s'obtenen amb el material utilitzat.
|
Autor d'aquesta pàgina: Basili Martínez, professor de física i química a l'IES Miquel Martí i Pol de Roda de Ter, i Xavier Jaén, professor de física de la UPC.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons