Si heu posat llenties en remull el dia abans de cuinar-les,
haureu observat que n’hi ha algunes que es mantenen en flotació,
s’agrupen en el centre del recipient i es mantenen més
o menys estables fins al dia següent, en què passaran a
l’olla. |
|
|
Aquest efecte es produeix gràcies a la tensió
superficial, la força de la gravetat i l’empenyiment o
la flotabilitat. La tensió superficial apareix en la interfície
que separa un líquid d’un gas i fa que les molècules
del líquid es comportin com una malla elàstica tensa que
tendeix a reduir al màxim la superfície del líquid. |
|
|
Fonament físicLa tensió superficialLa tensió superficial apareix en la interfície
que separa un líquid d’un gas i fa que la superfície
del líquid es comporti com una malla elàstica tensa que
tendeix a reduir al màxim la seva àrea. |
|
|
Si féssim un petit tall de longitud a la malla-superfície del líquid, l'hauríem de subjectar amb una força F , per tal que no s'obrís, que valdria
.
El factor de proporcionalitat
s'anomenat coeficient de tensió superficial del líquid.
dependrà de les
característiques del fluids que estan en contacte. Les seves unitats
són N/m.
Si un dels fluids és l'aire, ja no s'esmenta i es parla del coeficient
de tensió superficial de l'altre fluid. Per exemple, l’aigua té
un del coeficients més alts, aproximadament 0,073
N/m.
Cohesió i adhesióQuan tenim un líquid dins d’un recipient, anomenem forces de cohesió les forces que s’exerceixen entre les molècules del líquid i forces d’adhesió les forces entre les molècules del líquid i les parets del recipient. L’angle de contacte és l’angle que forma la paret del recipient amb la tangent a la superfície del líquid. Si predominen las forces de cohesió, la superfície del líquid és convexa i l’angle de contacte és superior a 90º(un exemple en seria el vidre i el mercuri); en aquest cas diem que el líquid no mulla el sòlid. Quan predominen les forces d’adhesió, la superfície del líquid és convexa i l’angle de contacte és inferior a 90º (un exemple en seria el vidre i l’aigua); en aquest cas diem que el líquid mulla el sòlid.
|
|
|
Origen de l’efecte Cheerios en les bombollesL’efecte Cheerios en les bombolles es produeix quan la bombolla arriba a la interfície líquid-gas i es troba amb una deformació geomètrica de l’espai produïda per la tensió superficial, que fa que la bombolla s’acosti a la paret del recipient i allà es fusioni amb altres bombolles o la paret, o bé que es dirigeixi al centre del recipient i allà s’agregui a altres bombolles, de manera que sembla que les bombolles tinguin una mena de força d’atracció. |
|
|
Origen de l’efecte Cheerios en cossos flotantsL’efecte Cheerios en cossos flotants es dóna de forma semblant, però en aquest cas la força impulsora és la força de la gravetat i l’atracció i la repulsió entre cossos depenen de l’angle de contacte i de la flotabilitat. Els cossos flotants deformen la geometria de la superfície de l’aigua cap amunt o cap avall; quan els acostem podem observar-hi atracció o repulsió. Un exemple típic és una xinxeta de plàstic i el seu capçal de plàstic (repulsió) o bé dues xinxetes de plàstic (atracció); passa el mateix amb una càpsula de plàstic d’una píndola i una llentia. També existeixen un cossos anomenats amfipàtics, que inclinen la superfície i serveixen de pont d’unió entre els cossos que abans es repel•lien (vegeu el vídeos dels experiments). Per saber-ne mésSi voleu aprofundir més sobre aquet tema o voleu conèixer l'origen del nom que hem posat a aquest efecte, hi ha un article titulat explícitament "The 'Cheerios effect'" (Am. J. Phys. 73, 814 (2005)) dels autors D. Vella i L. Mahadevan. La versió que us oferim aquí és una actualització feta pels mateixos autors i publicada lliurement a arXiv.org. Explica de forma detallada aquest efecte i quantifica la força que es fan dues esferes de vidre a mesura que en varia la flotabilitat; també explica el comportament dels objectes amfipàtics i parla de les implicacions en organismes vius, alhora que ens encoratja a experimentar-hi al laboratori i a la cuina i planteja diferents qüestions que encara no han estat resoltes. |
|
|
L’objectiu i l’ordre d’aquests experiments és que els alumnes comprovin i vegin primer els fenòmens coneguts i explicats per la teoria, i que més endavant puguin fer hipòtesis i experimentar amb els fenòmens que encara estan oberts a l’explicació i la interpretació. Com que els experiments són curts i fàcils de portar a la pràctica, proposem que abans de fer l’experiment es pregunti a l’alumne què pensa que passarà i sobre la base de quina teoria, i després se’n compari la resposta amb el resultat experimental.
Experiment 4: l’Univers en un plat de llentiesEn un plat de vidre hi posem aigua i esperem uns minuts
fins que no hi hagi turbulències. Hi afegim una quantitat de
llenties, 12, després 12 més i finalment 24 més.
Observem que les primeres llenties s’agrupen de manera més
aviat compacta, però que, a mesura que creix el nombre de llenties,
es formen zones denses i també es formen una mena de llacunes
i braços, o zones buides. Vegeu el vídeo 4 fent clic a
la figura 11. Aquest comportament també s’ha observat en
galàxies, cúmuls i clústers de galàxies
que col•lideixen i formen zones denses i zones buides. Sembla
que el comportament de les llenties en temps relativament llargs s’assembla
al comportament de les galàxies quan col•lapsen per la
seva interacció gravitatòria. En ambdós casos es
formen zones denses i zones buides que en principi no es poden predir
ni pel que fa a la forma ni a l’extensió. Aquest fet ha
estat apuntat pels científics M. Berhanu i A. Kudrolli a l’article
“Heterogeneous Structure of Granular Aggregates with Capillary
Interactions” Phys.Rev. Lett. 105,098002 (2010) . En les imatges de les figures 12 i 13 podem observar aquest cúmuls de galàxies que han interaccionat a causa d’aquest efecte. |
|
|
Fig. 12: Agrupacions de llenties i ... | Fig. 13:....agrupacions de galàxies. |
D. Vella i L. Mahadevan, "The 'Cheerios effect'",
Am. J. Phys. 73, 814 (2005). Aquí
.
M. Berhanu i A. Kudrolli, “Heterogeneous Structure
of Granular Aggregates with Capillary Interactions” Phys.Rev. Lett.
105,098002 (2010)
Paul A. Tipler. Física universitaria . Ed.
Reverté S.A. (2006).
Autor d'aquesta pàgina: Basili Martínez, professor de física i química a l'IES Miquel Martí i Pol de Roda de Ter.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons