Un parell de classes (entre la part pràctica i els càlculs).
Alumnes de segon de batxillerat. Seria convenient que ja estigueren familiaritzats amb les equacions de les lents i els traçats de rajos.
Per realitzar aquesta pràctica, únicament necessitem
els maletins didàctics d'òptica del centre. Sol ser prou habitual
que els alumnes fonguin la bombeta si no els avisem que la clavilla d'aquesta
va a un transformador i no a l'endoll directament.
Si tenim temps (una classe abans), seria adequat fer algunes experiències
senzilles amb els maletins: comprovar la independència dels rajos, l'ombra
i la penombra (la propagació rectilínia), les lleis de la reflexió
i la refracció... D'una banda, els alumnes es familiaritzaran amb els
materials que utilitzarem més endavant. De l'altra, repassaran les propietats
bàsiques de la llum en què es fonamenta l'òptica geomètrica.
Encara que pareguin experiències molt senzilles, fomentarem, a través
de l'experimentació, que els alumnes es plantegen preguntes sobre allò
que estem observant. Per exemple: per què la llum es propaga rectilíniament
si és una ona? O per què la llum no és visible en la seua
trajectòria i en canvi la podem visualitzar quan s'interposa algun objecte
en el seu traçat?
Autor d'aquesta pągina: David Campos, professor de Física i Química de l'IES Ximén d'Urrea de l'Alcora.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons