Reflexió i refracció amb agulles
Full de l'alumnat: refracció amb agulles
Material
- Cubeta transparent de parets planes i paral•leles (una caixa
de bombons és perfecta).
- 3 agulles.
- Paper mil·limetrat.
- Cartró.
- Aigua.
- Regle i transportador.
Execució
Omplirem la cubeta amb aigua i la posem sobre el paper mil·limetrat,
que es troba damunt del cartró (vegeu la figura 5).
Punxem l’agulla 1 enganxada darrere de la cubeta
i en un costat. Punxem l’agulla 2 pegada davant
de la cubeta i desplaçada lleugerament de la normal definida
per l’agulla 1.
A continuació, punxem l’agulla 3 de manera
que observem les tres agulles en línia (fent l’observació
de l’agulla 1 a través de la cubeta).
Després, llevem l’agulla 2 i la punxem
en un altre punt davant de la cubeta i fem igual que abans amb l’agulla
3.
Fem aquest últim pas una o dues vegades més.
Per acabar, llevem la cubeta i les agulles i extraiem el paper mil·limetrat.
Tracem línies rectes des del punt de l’agulla 1
fins als punts deixats per l’agulla 2 i des d’aquests
fins als punts corresponents deixats per l’agulla 3.
Nota: és important que els angles descrits per
les rectes 1-2 i 2-3 no siguin gaire
grans. |
|
Qüestionari
Què representen aquestes
línies? Calculeu l’índex de refracció de l’aigua,
naigua,
i comproveu que es compleix la llei de Snell-Descartes.
Quina agulla fa d’objecte,
quina d’imatge i quina d’observador?
A partir dels raigs refractats,
com podem calcular la distància imatge de l’agulla 1?
Calculeu-ho també de forma teòrica i compareu-ne els resultats.
A què penseu que es pot deure la diferència?
Si en lloc d’aigua experimentem
amb un altre líquid (oli, benzina), què canviaria?
Autor
d'aquesta pągina: David Campos, professor de
Física i Química de l'IES Ximén d'Urrea de l'Alcora.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons