Reflexió inicial Segurament no té gaire sentit aprendre de memòria
les tres lleis de Newton. Seria com forçar-nos a saber que
cal inspirar i després expirar en el procés de la
respiració. Observant-nos a nosaltres mateixos respirar ja
ho deduiríem. De la mateixa manera, les lleis de Newton s’apliquen
constantment a qualsevol objecte, màquina, persona o part
del nostre cos en moviment, i per tant observant l’entorn
i a nosaltres mateixos ens haurien de venir automàticament
a la ment. ResumCombinar una classe de ciències i de gimnàstica pot ser divertit i alhora aclaridor. A continuació proposem una activitat que ho demostra. Aparquem doncs la pissarra i agafem un monopatí, una corda i una pilota medicinal. La combinatòria d’arranjaments entre pilota, corda i monopatí que posin de manifest les lleis de Newton és inacabable. El professor pot deixar fluir la seva imaginació o, encara millor, deixar fluir la dels seus alumnes, perquè ja sabem que fer ciència no és executar experiments, sinó dissenyar-los. El vídeo que trobareu a l'enllaç http://www.youtube.com/watch?v=1jw4dw6iXkQ (també fent clic sobre la figura 2 del full de l'alumnat) és produït per l’editorial DigitalText que recull un seguit d’experiments fets per alumnes d’ESO al gimnàs d’un institut amb aquest mateix material i que nosaltres aprofitarem per construir una proposta de treball a l’aula. |
|
Fig. 1: |
Nivell: 1r i 2n d'ESO, però extensible
a segon cicle si s'hi afegeix alguna reflexió més elaborada.
Si no s’utilitza l'accés al gimnàs i no es poden reproduir
ni ampliar les comprovacions del vídeo, la durada serà d'una hora.
Si s'utilitza el gimnàs, la durada serà d'una hora i mitja.
- Visualització del vídeo un parell de vegades
(5 min).
- Proposar als alumnes que, en grups de treball, pensin altres maneres de comprovar
les tres lleis de Newton amb pilota, corda i monopatí o altres objectes
del gimnàs de l'escola (10 min de treball i 5 min de posada en comú).
- Si es disposa d'accés al gimnàs de l'escola, es pot dedicar
la resta de la classe a posar en pràctica les noves comprovacions de
les lleis de Newton formulades pels grups (40 min).
- Resolució de les qüestions relacionades amb l'esport i proposades
més avall. Treball en parelles o grups (30 min, incloent-n’hi la
correcció).
- Debat final sobre la importància del pes a les diferents modalitats
esportives (10 min).
Autor d'aquesta pàgina: Dídac Macià, professor al col·legi Badalonès.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons