Les lleis de Newton en monopatí
(Un exemple d'interdisciplinaritat entre les ciències naturals i l'educació física)

Orientacions per al professorat

Reflexió inicial

Segurament no té gaire sentit aprendre de memòria les tres lleis de Newton. Seria com forçar-nos a saber que cal inspirar i després expirar en el procés de la respiració. Observant-nos a nosaltres mateixos respirar ja ho deduiríem. De la mateixa manera, les lleis de Newton s’apliquen constantment a qualsevol objecte, màquina, persona o part del nostre cos en moviment, i per tant observant l’entorn i a nosaltres mateixos ens haurien de venir automàticament a la ment.
De tot l’amplíssim domini en el qual s’aplica la ciència de la força i el moviment —pensem en la dinàmica dels fluids, els xocs i les col•lisions, la hidràulica i la pneumàtica, i un llarg etcètera—, un dels més agraïts per estudiar-hi les lleis de Newton amb adolescents és segurament... l’esport!
Podrem explicar com s’ho fa un nedador per progressar més ràpidament, per què una rampa és suficient per saltar amb esquís o per què els lluitadors de sumo convé que no siguin massa flacs.

Resum

Combinar una classe de ciències i de gimnàstica pot ser divertit i alhora aclaridor. A continuació proposem una activitat que ho demostra. Aparquem doncs la pissarra i agafem un monopatí, una corda i una pilota medicinal. La combinatòria d’arranjaments entre pilota, corda i monopatí que posin de manifest les lleis de Newton és inacabable. El professor pot deixar fluir la seva imaginació o, encara millor, deixar fluir la dels seus alumnes, perquè ja sabem que fer ciència no és executar experiments, sinó dissenyar-los. El vídeo que trobareu a l'enllaç http://www.youtube.com/watch?v=1jw4dw6iXkQ (també fent clic sobre la figura 2 del full de l'alumnat) és produït per l’editorial DigitalText que recull un seguit d’experiments fets per alumnes d’ESO al gimnàs d’un institut amb aquest mateix material i que nosaltres aprofitarem per construir una proposta de treball a l’aula.

Fig. 1:

Temporització i nivell proposat

Nivell: 1r i 2n d'ESO, però extensible a segon cicle si s'hi afegeix alguna reflexió més elaborada.
Si no s’utilitza l'accés al gimnàs i no es poden reproduir ni ampliar les comprovacions del vídeo, la durada serà d'una hora.
Si s'utilitza el gimnàs, la durada serà d'una hora i mitja.


Metodologia o proposta de treball a l'aula

- Visualització del vídeo un parell de vegades (5 min).
- Proposar als alumnes que, en grups de treball, pensin altres maneres de comprovar les tres lleis de Newton amb pilota, corda i monopatí o altres objectes del gimnàs de l'escola (10 min de treball i 5 min de posada en comú).
- Si es disposa d'accés al gimnàs de l'escola, es pot dedicar la resta de la classe a posar en pràctica les noves comprovacions de les lleis de Newton formulades pels grups (40 min).
- Resolució de les qüestions relacionades amb l'esport i proposades més avall. Treball en parelles o grups (30 min, incloent-n’hi la correcció).
- Debat final sobre la importància del pes a les diferents modalitats esportives (10 min).

 Autor d'aquesta pàgina: Dídac Macià, professor al col·legi Badalonès.

 

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License