Aquesta activitat la plantegem per treballar la descomposició
de vectors. Tot sovint ens trobem que l’alumnat, tot i saber descompondre
un vector en les components x
i y, té
dificultats a l’hora de posar-ho a la pràctica. Aquestes dificultats
es manifesten quan cal trobar les components normals o tangencials, per exemple,
i, en general, sempre que cal descompondre un vector en unes direccions diferents
a les dels eixos cartesians.
Amb aquesta activitat s’intenta treballar aquest concepte des d’una
vessant pràctica i molt engrescadora per a l’alumnat, de manera
que en faciliti l’assoliment.
Primer de batxillerat o 4t d’ESO
Per preparar l’activitat:
Per a l’alumnat:
Conceptes previsAbans d’iniciar l’activitat convé que l’alumnat conegui els conceptes següents:
Les destreses pràctiques que cal que l’alumnat domini són les que estan relacionades directament amb els conceptes teòrics treballats, així com el càlcul de les components d’un vector a partir de l’angle que forma aquest amb l’eix (argument) i el càlcul de les components d’un vector a partir de l’angle que forma aquest amb qualsevol direcció. En aquesta activitat en concret ens interessa l’azimut, que és l’angle que forma el vector respecte del nord geogràfic i en sentit horari. |
|
Fig. 1:mapa de la zona de treball amb
les fites |
Descripció de l’activitat
Els participants reben un mapa de la zona (amb l’escala)
en el qual només hi ha marcat el punt d’inici i les dades
per trobar la primera fita. Lògicament aquestes seran diferents
en funció de la ruta. |
|
Fig. 2:exemple de ruta marcada |
Fig. 3: exemple de fitxa inicial de
l’alumne |
Un cop arriben la primera fita (marcada amb el número 2), hi troben les
indicacions per aconseguir la segona (número 3), i així successivament.
A la darrera fita (número 6), hi troben la paraula FINAL.
Ens hem de preocupar que a cada fita hi hagi informació (figura 4) per
a cadascun dels grups que hi participen, tot i que la fita no formi part de
la seva ruta. Si les fites només tinguessin informació del grup
que hi ha de passar, l’alumnat ràpidament sabria quines són
les seves i quines no, de manera que donarem informació per a tots. Només
serà útil la informació dels grups que tenen aquella fita
a la seva ruta; la resta de grups (si hi passen per equivocació) són
conduïts a punts morts, llocs on no hi ha res, bé dins del recinte
de treball o bé fora.
Fig. 4:exemple de fitxa corresponent
a una fita. |
Els alumnes han d’anar
apuntant la lletra de cada fita que assoleixen a la casella corresponent
de la fitxa que reben al principi (vegeu la figura 3). Les components
dels vectors així com el mòdul estan expressats en metres
tant a la fitxa de l’alumne (vegeu la figura 3) com a la de la fita
(vegeu la figura 4).
|
|
Fig. 5: escala en el plànol. |
Opció TICAquesta activitat permet la integració de les noves tecnologies. Una proposta que us fem és l’ús combinat dels codis QR i els dispositius mòbils amb connexió a Internet. Les fites tenen un codi QR que porta a un eco desat prèviament a woices.com. Aquest codi QR pot ser llegit amb un mòbil i l’eco pot ser escoltat des del mateix mòbil. L’eco conté la mateixa informació que la fitxa mostrada anteriorment. Aquesta opció pot adaptar-se per a metodologia AICLE tot enregistrant l’eco en anglès, per exemple. Ampliació En funció de les destreses dels alumnes podem
ajustar el nivell de dificultat de l’activitat. Podem donar les
components cartesianes d’un vector i també informació
en forma polar (mòdul i argument); també es pot donar el
mòdul del vector i una de les components
o .
|
|
Fig. 6: fita amb els alumnes treballant-hi. |
Material adjunt
|
|
Fig. 7:material per preparar l’activitat. |
Autor d'aquesta pągina: Ester de Paz Mena, Jordi Marín Monfort i Rosanna Viñas Escudero professors de física i química a l’institut Pius Font i Quer de Manresa.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons