El tema de l’energia no sempre és fàcil d’explicar
i, de vegades, ens manquen dispositius experimentals per il•lustrar-ne
la conservació.
Proposem utilitzar una dinamo de bicicleta per analitzar el principi de la conservació
de l’energia. L’anàlisi es pot fer tant al nivell elemental
(2n d’ESO) com en un nivell més avançat (4t d’ESO
o batxillerat).
L’experiment és molt senzill: es tracta de deixar caure un pes
conegut, lligat a una dinamo, de dues maneres
a) la dinamo no genera corrent (circuit
obert),
b) la dinamo genera corrent (circuit
tancat).
Observarem que quan la dinamo genera corrent la caiguda és més lenta, tot i que el fregament mecànic no ha canviat, perquè una part de l’energia potencial inicial s’ha transformat en energia elèctrica. Amb això podrem il•lustrar el principi de conservació de l’energia.
Una dinamo de bicicleta
Suport amb pinça
Portapesos i pesos
Bombetes de llanterna (3,5
V)
Cronòmetre i cinta mètrica
Cables de connexió
Full de cartolina i cinta adhesiva
Cordill
Opcional: equip
Multilog, si ho volem fer amb alumnes de batxillerat
Muntatge del dispositiu:1. Talleu un rectangle de cartolina
de 10 x 20 cm. Realització de l’experiment:Cal una massa mínima perquè la dinamo es comenci a moure. Treballarem amb una massa lleugerament superior. Això, és clar, depèn del model de dinamo. Aquí hem utilitzat m = 160 g. Es tracta de deixar caure aquesta massa de tres maneres diferents (convé posar alguna cosa a terra per esmorteir el xoc):
|
|
Fig. 1 | |
Fig. 2 |
La caiguda a no la cronometrarem, perquè ja sabem que caurà amb un moviment rectilini uniformement accelerat (MRUA), amb l’acceleració de la gravetat. Per tant, podem calcular-ne fàcilment la velocitat final. Les caigudes b i c sí que les cronometrem amb molta cura. Farem diverses proves i treballarem amb les mitjanes dels resultats.
Resultats obtingutsAmb m = 160 g , h = 137 cm i dues bombetes de 3,5 V en paral•lel a) caiguda lliure: t = 0,529 s (calculat) b) sense generar corrent: t = 0,80 s, c) amb generació de corrent: t = 1,65 s Anàlisi dels resultats:NIVELL ELEMENTAL (2n i 3r d'ESO)Només farem les caigudes b i c. No cal cronometrar-les: a simple vista es veu que quan la dinamo genera corrent, la massa cau més lentament Ho podem explicar d'una manera simplificada, encara que no sigui del tot correcta:
La idea que hem de comunicar és que quan es produeix energia elèctrica, necessàriament l’energia cinètica ha de disminuir, perquè el principi de conservació és absolutament universal (si més no a 2n d'ESO...) i no hi ha manera d'evitar-ho. Ens podem ajudar amb un esquema com el de la figura 6. |
|
Fig. 3 | |
Fig. 4 | |
Fig. 5 |
Fig. 6: Perquè aquest diagrama sigui visualment coherent, cal fer la superfície dels rectangles de sortida (la suma de totes) igual la del rectangle d'entrada. Així la conservació de l'energia quedarà més patent. |
Aquí podem fer les tres caigudes, cronometrar la b i la c i analitzar qualitativament els resultats, calculant només el que és estrictament necessari:
temps de la caiguda lliure: ; i per tant
Amb això ens queda:
caiguda a(calculat)
caiguda b
(cronometrat)
caiguda c
La caiguda b és més lenta que la a
a causa de la fricció mecànica, que transforma una part de l'energia
inicial en calor.
A la caiguda c la fricció mecànica no ha canviat.
No hem tocat la dinamo, només l'hem endollada a les bombetes. Tanmateix
és una caiguda molt més lenta, ja que una part de l'energia inicial
es transforma en energia elèctrica.
L'esquema de transformacions seria el que es mostra a la figura 7:
Fig. 7 : Perquè aquest diagrama sigui visualment coherent, cal fer la superfície dels rectangles de sortida (la suma de totes) igual la del rectangle d'entrada. Així la conservació de l'energia quedarà més patent. |
L'explicació pot ser similar a la de 4t d'ESO, els diagrames d'energies iguals, però podem fer un estudi més acurat amb els sensors Multilog.
Utilitzarem tres sensors: distància, amperímetre i voltímetre. És convenient posar el sensor de distància a terra per evitar que perdi el seguiment del pes en la caiguda. Podem utilitzar 3 bombetes de 3,5 V connectades en paral•lel, amb l'amperímetre en sèrie amb una de les bombetes (altrament, el sensor se satura perquè només abasta 250 mA)
Ajustaments: treballarem a 50 o 100 mostres/s i registrarem 4 s. Posteriorment retallarem la gràfica obtinguda per estudiar només l'interval de la caiguda.
El muntatge és el que es mostra a la figura 8:
Fig. 8 : |
Deixem caure una massa d'uns 160
g des d'una alçada de 1,7
m per sobre del sensor. Com sempre, farem dues caigudes:
una sense generar corrent i l'altra generant corrent per a les bombetes. Com
que el sensor de distància deixa de detectar a 0,42
m, aquest serà el nostre punt final per a les caigudes.
Caiguda sense generar corrent: aquí és important registrar la velocitat final, per conèixer l'energia cinètica al final de la caiguda i el calor generat per fricció a la dinamo (vegeu la figura 9).
Fig. 9 : |
La velocitat final (línia blava) és de i per tant:
Calor dissipada
Endollem la dinamo a les bombetes i hi connectem els sensors amperímetre i voltímetre. Obtenim la gràfica de la figura 10.
Fig. 10 : |
Observem que, sense comptar el signe, la velocitat (línia blava) creix
al principi, però després s'estabilitza i arriba a un valor màxim
d'1,12 m/s. Amb això
tenim:
També podem visualitzar la tensió i el corrent generats, i, per
tant, podem calcular la potència i l'energia elèctrica generada
per la dinamo. De fet, la dinamo és un petit alternador i el corrent
generat és altern, a la figura 11:
Fig. 11 : |
Multiplicant la tensió pel corrent obtenim la potència, a la figura 12:
Fig. 12 : |
I si integrem la potència a tot l'interval, obtindrem l'energia elèctrica generada, a la figura 13:
Fig. 13 : |
Veiem, doncs, que la dinamo ha generat una energia elèctrica de 0,19 J a cada bombeta. En total, suposant que les bombetes siguin idèntiques, l'energia generada serà:
Finalment, podem fer un balanç d'energia a la caiguda:
El resultat ens sorprèn perquè l'energia final és lleugerament superior a la inicial. Evidentment, no hem inventat la màquina que fabrica energia, sinó que aquesta petita discrepància és deguda a errors experimentals i al fet que les tres bombetes no deuen ser exactament iguals.
En tot cas, aquest tema potser podria ser la base d'algun treball de recerca: treballar amb diferents dinamos, estudiar caigudes més llargues, augmentar la massa que cau, variar el nombre de bombetes, veure si la velocitat límit augmenta, etc...
Autor d'aquesta pągina: Josep Ametlla, professor de física i química del IES Ausiàs March.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons