Si volem explicar alguna coseta de centre de massa (CM) i d'equilibri als alumnes d'ESO, alguns experiments senzills poden ajudar a una millor comprensió del tema. Aquí proposem fer una sèrie d'equilibris amb culleres de cafè, taps de suro, forquilles i retalls de cartró, que ens permetran combinar l'explicació científica amb el pur entreteniment.
Guia del professoratMaterial
|
|
Fig. 1 |
Procediment:Després d'explicar els tres tipus d'equilibri amb un objecte que tingui les tres possibilitats (un portapesos ens pot servir) ja podem començar. 1r experimentEs tracta de relacionar la posició del centre de masses amb el tipus d'equilibri: si queda per sota del punt de suport, l'equilibri serà estable. Ho podem comprovar amb una cullera (vegeu les figures 1, 2 i 3). La seva forma fa que tingui un punt d'equilibri estable perquè el centre de massa (CM) queda per sota d'aquest punt (vegeu la figura 1). Naturalment, si invertim la cullera l'equilibri es torna inestable i
no hi ha manera de que la cullera invertida s'aguanti damunt del suport,
però podem estabilitzar-la fent baixar el CM.
Com ho farem? Amb una agulla d'estendre roba (vegeu la figura 2) |
|
Fig. 2 |
2n experiment Es tracta d'un truc ben conegut, dels "de tota la vida". Un
tap de suro, dues forquilles i una agulla de cosir ens permetran fer un
equilibri molt vistós (vegeu la figura 3). Com sempre, el CM
és just a sota del punt de suport. Podem jugar amb la inclinació
de les forquilles i fer que les oscil•lacions siguin ràpides
o lentes |
|
Fig. 3 |
3r experiment És un equilibri amb sis o set tires de cartró que plegarem
en forma de L L
L L( vegeu
la figura 4). És la versió casolana dels espectaculars equilibris
que fa l'artista japonesa Miyoko Shida (vegeu la figura 5). La perícia
de cada persona permetrà fer aquests equilibris amb més
o menys objectes. Podeu veure el vídeo de l'experiment proposat
aquí a la figura 6. |
|
Fig. 4 |
|
||
Fig. 5. Si feu clic a la figura podeu accedir a la pàgina de la Miyoko Shida: www.miyokoshida.com i veure'n els seus vídeos. | Fig. 6. Vídeo corresponent als experiments. |
Autor d'aquesta pągina: Josep Ametlla, professor de física i química del IES Ausiàs March.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons