Aquest experiment ens pot ajudar a distraure els alumnes de l'ESO alhora que els expliquem quatre coses sobre densitats i flotació. Si volem anar una mica més enllà, podem analitzar les oscil·lacions del flotador tot mesurant-ne el període i interpretant els resultats amb els alumnes de batxillerat: això els permetrà estudiar un moviment harmònic que no té res a veure amb molles ni forces elàstiques.
Guia del professoratMaterial
ProcedimentPrimera partLa primera part consisteix a estudiar la flotació d'un ou a l'aigua. Se sap que un ou fresc (no caducat) s'enfonsa a l'aigua però sura en una dissolució prou concentrada de sal de cuina. Es tracta de fer el següent:
|
Segona partEs tracta de provocar oscil·lacions a l'ou que flota entre dues aigües
|
|
Tercera partConstruïm flotadors cilíndrics per fer un anàlisi numèric de les oscil·lacions. Els podem fer amb tubs d'assaig, llapis, taps de retolador...
|
|
Modelització de les oscil·lacionsImaginem un flotador submergit entre dos líquids
que tenen les densitats d1
i d2.
Quan està en equilibri, l'empenyiment del líquid és
igual al pes. Quan es desplaça avall una distància x,
l'empenyiment augmenta una quantitat proporcional a x.
Si no considerem la fricció amb el líquid, la força
resultant és proporcional a x.
Això dóna lloc a un moviment harmònic.
|
ExperimentacióJo cronometrava cinc sèries de tres oscil·lacions i en feia la mitjana. En el meu cas el flotador consistia en un llapis de 48,2 mm de cilindre, 79,8 mm de longitud total i 7,6 mm de diàmetre. Això dóna una secció de 45,4 mm2 i un volum de 2,67 cm3. També vaig utilitzar un tub d'assaig petit, de 9,48 mm de diàmetre, amb llast de sorra i tapat amb blu-tack. El volum era de 7,06 cm3. Els resultats obtinguts van ser els següents: a) Aigua / aigua amb sal () |
El moviment real és harmònic amortit, que té un període lleugerament superior al del moviment harmònic simple (MHS). Per tant, la discrepància entre el valor teòric i l'experimental és força raonable.
b) Aigua /alcohol ()
c) Aigua amb sal /alcohol ()
L'anàlisi detalladat del moviment harmònic amortit queda més enllà dels estudis de batxillerat, però, considerant que el flotador fa més de tres oscil·lacions completes observables, la força d'amortiment no allarga el període de les oscil·lacions lliures més enllà d'un 10%.
Autor d'aquesta pàgina: Josep Ametlla, professor de física i química del IES Ausiàs March.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons