El fenomen de la convecció consisteix en el desplaçament de masses
d’un fluid que presenta un gradient vertical de temperatura negatiu. Aquest
gradient provoca la disminució relativa de la densitat i ascensió
de la massa de fluid situada a més profunditat, desplaçant cap
avall a la massa situada a menys profunditat, més freda i més
densa.
Els corrents de convecció són molt importants:
En aquest article s’explica un senzill experiment que ajuda a entendre
en quins casos es generen els corrents de convecció. Es proposa també
una demostració del fenomen anomenat termoclina, que explica
la manca de corrents de convecció en mars com la Mediterrània
quan els estius són molt càlids.
El primer muntatge es mostra a la figura 1 a la guia de l'estudiant.
S1 i S2 corresponen a dos
termòmetres o a dos sensors de temperatura. En aquest primer experiment
la resistència d’immersió es col•loca molt propera
a la superfície de l’aigua.
Un dels termòmetres es col•loca tocant quasi el fons del vas i
l’altre molt proper a la superfície de l’aigua.
Els estudiants han de fer una predicció de què esperen que marquin
els termòmetres quan la resistència es connecti durant un parell
o tres de minuts o bé, si s’han muntat sensors de temperatura,
que facin una predicció de com esperen que sortirà una gràfica
de les temperatures amb el temps de cada sensor.
Un cop feta la predicció, és suficient connectar
la resistència durant dos minuts, per llegir les temperatures o observar
la gràfica resultant.
A continuació es fa un segon muntatge. En aquest cas, la resistència
s’ha de col•locar tan enfonsada com sigui possible, sense variar
la posició dels dos termòmetres. La figura 2 de la guia de l'estudiant
mostra el nou muntatge.
Es demana també que es faci una nova predicció respecte al canvi
de temperatures en les dues zones d’aigua del vas o una gràfica
de com pot variar la temperatura amb el temps.
Quan s’han fet les prediccions, es connecta la resistència durant
uns dos minuts i es comparen les prediccions amb el que s’observa.
La termoclina és una capa dins una massa d'aigua o d'aire
en la qual temperatura canvia ràpidament amb la fondària.
En els mars i oceans, on es forma aquest fenomen, la temperatura és uniforme
en les primeres desenes de metres. Sota aquesta capa, la temperatura cau molt
ràpidament, potser més de
en els addicionals
de fondària. Aquesta zona de transició ràpida és
la termoclina.
L’aigua càlida superficial i l’aigua profunda freda tenen
densitats diferents, i per tant no es barregen. Aquesta és una de les
causes de la feble productivitat biològica del Mediterrani, i que explica
perquè és un mar d’un color tan intensament blau.
Material necessari
|
|
Fig. 1 |
El tipus de recipient de vidre es pot trobar a preus baixos
en els basars. El recipient de la figura 1 és un dipòsit d’aigua
de plàstic d’una cafetera exprés marca Demoka
avariada. La barrera és una placa de plàstic que s’ha retallat
de manera que ajusti el millor possible a les parets laterals.
Per tenir el model de la termoclina, es col•loca la barrera i s’omple
el recipient amb aigua.
En un dels compartiments, per exemple en el de la dreta, s’hi posa la
resistència d’immersió i es connecta de manera que tinguem
una part amb aigua calenta. Quan la temperatura ha assolit entorn dels
o una mica més (no cal un termòmetre), es desconnecta la resistència
d’immersió.
Per evitar que l’aigua de l’altra part del recipient s’escalfi,
convé tenir uns glaçons a punt.
Ara es pregunta als estudiants què esperen que es vegi quan es retiri
la barrera que separa els dos compartiments.
Un cop han fet la predicció s’ha de retirar amb molta cura i molt
a poc a poc la barrera que separa les dues aigües.
En la figura 3 es pot veure el que ha de passar: es formen dues capes de colors
diferents i en la interfase va apareixen un color verd, a mesura que la mescla
d’aigües va transferint calor d’una capa a l’altra.
Fig. 2 |
Fig. 3 |
Autor d'aquesta pągina: Josep Coromines és professor de Física i Química a l'Escola Pia de Sitges.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons