En Joan i el Saffan són companys en el club de futbol
del seu barri. Com cada tarda, es troben a l’entrada de les instal•lacions
quinze minuts abans del començament de l’entrenament. Així,
mentre es canvien, poden parlar de les seves coses. Ja fa molt de temps que
són amics i que s’ho expliquen tot.
Avui, però, l’entrenador els demana que s’afanyin i que vagin
a buscar les pilotes de futbol que es guarden al barracó on s'emmagatzema
tot el material. Aquest barracó, a banda de magatzem, també és
la sala on hi ha la gran caldera que abasteix d’aigua calenta totes les
instal•lacions del club.
Mentre van cap allà, el Saffancomenta al Joan:
Saffan “T’has fixat que sempre que comencem
l’entrenament les pilotes estan molt inflades?”
Joan “Sí. L’altre dia ho comentàvem amb l’Òscar. Déu ser que cada dia l’entrenador les infla.”
Saffan “Potser, sí. Però no crec que es dediqui a inflar cada dia 20 pilotes. Trigaria molt; i a més sempre va amb presses per marxar.”
Joan “L’Òscar deia que era perquè al barracó on es guarden fa molta calor i que això fa que al començament les pilotes estiguin molt inflades, però jo crec que això no hi té res a veure.”
Saffan “Sí que en fa, de calor, allà dins;però no crec que la calor agafi la bomba per inflar les pilotes i les infli. Ha! Ha! Ha!”
Joan “Sí, tens raó. Ha! Ha! Ha! Però ara que hi penso, la Carla, la professora de Ciències, l’altre dia va dir que la temperatura afectava la pressió dels gasos.”
Joan “Demà li preguntaré a la classe de ciències.”
Q1 Ara et toca a tu. Creus que la temperatura pot afectar a la pressió del gas que hi ha dins d’una pilota? De quina manera? |
En aquest dossier intentarem donar resposta a aquesta pregunta i, així,
aclarir els dubtes d’en Joan i del Saffan. Per fer-ho, farem un seguit
d’activitats que t’ajudaran a entendre la relació entre la
pressió d’un gas i la seva temperatura. Mitjançant una experiència
pràctica al laboratori i l’ús d’una simulació
d’ordinador intentarem treure les conclusions oportunes.
Comencem.
Farem una pràctica al laboratori per donar resposta a aquesta pregunta. Per fer-ho, necessitem saber quins altres factors afecten la pressió d’un gas per tal de poder-los controlar. D’aquesta forma avaluarem únicament els efectes de la temperatura sobre la pressió del gas.
Q2 Coneixes algun factor que afecti a la pressió que exerceix un gas en un recipient tancat? |
Ara pensem com podem fer la pràctica al laboratori. Per fer-ho, has de tenir en compte els factors que influeixen en la pressió i que disposes de l’equipament que es descriu a continuació:
Al laboratori disposem del material següent:
Els sensors es poden connectar a una consola i a un ordinador,en els quals es pot treballar amb les dades recollides.
A partir del material que trobes al laboratori parla amb el teu company de
classe com faries la pràctica per tal de mesurar la pressió d’un
gas a mesura que en varia la temperatura.
A l'hora de dissenyar el vostre experiment, cal que tingueu en compte que l'objectiu
de la pràctica serà obtenir un conjunt de parelles de valors pressió-temperatura,
de manera que puguem representar-los gràficament per tal de veure quina
és la relació entre aquestes dues variables
Feu una petita redacció en què expliqueu el procediment que heu
pensat. El podeu acompanyar d'un esquema que representi el muntatge.
Posada en comú de les diferents propostes.
Q3 Després d’escoltar els diferents grups amb les seves propostes, descriu el procediment que hagueu acordat:
|
Un cop obtinguda el gràfic que et dóna el programa Multilab, respon:
Q4 Com és el gràfic? Observes una variació de la temperatura constant? I una variació de la pressió constant? Varien de la mateixa forma la pressió i la temperatura? |
Edita el gràfic per representar la pressió enfront de la temperatura. Observa el gràfic:
Q5 Com és el gràfic? La variació de la pressió és proporcional a la
temperatura? |
Potser per respondre de forma més acurada aquestes preguntes, et convé
fer el següent:
Q6 En augmentar el doble la temperatura, ha augmentat el doble la pressió? En augmentar el doble la temperatura, ha augmentat el doble la pressió? |
Situa ara els cursors al començament i al final del gràfic, observa
les variacions totals de temperatura i de pressió, i calcula l'increment
de pressió que correspon a l'increment de temperatura d’un grau
centígrad.
Q7 Sí la pilota de futbol tingués el mateix aire que has fet
servir a la pràctica i es comportés de la mateixa manera,
quina variació de pressió patiria la pilota, si la diferencia
de temperatura entre l’exterior del barracó i l’interior
és de 12 graus centígrads? |
Adaptat de:
Centre d'Experimentació i Documentació en Ciències
i Tecnologia
APARICIO, Ana; LOZANO, M.T. (2004)
Fins ara hem treballat amb un gas real. Però
un gas real es comporta de la mateixa manera que una simulació
d’ordinador? Evidentment, no;però el simulador, tot i que
és una aproximació més o menys propera a la realitat,
ens dóna altres possibilitats d’experimentació. a) Primer de tot, clicarem , per tal de veure el comportament de les partícules de gas a l’interior de la pilota. |
|
Fig. 1 |
Q8 Com es mouen les partícules? |
b) Modifica el volum arrossegant el puntet que hi ha a sota del volum, , cap a la dreta i cap a l’esquerra.
Q9 Què ha passat quan has augmentat el volum? I quan l’has disminuït? Com definiries el volum d’un gas? |
c) Ara modifica la variable “quantitat de substància”, .
Q10 Què els passa a les partícules? Què creus que és la quantitat de substància? |
d) Només falta analitzar la variable
“temperatura”, .
Modifica-la.
Q11 Què els passa a les partícules? Quina relació hi ha entre la temperatura i la velocitat de les
partícules? |
Bé, de moment hem vist què són la temperatura, el volum
i la quantitat de substància, i com estan relacionades amb el comportament
de les partícules que formen el gas.
Q12 Omple el quadre següent per resumir tot el que hem après fins ara::
|
Hem definit què són la temperatura, el volum i la quantitat de substància, però la pressió, què és?
Q13 A què creus que
es deu el valor de la pressió que marca l’animació? |
Q14 Què els passa, a
les partícules, a l’interior del recipient quan hi ha un
augment de la pressió? |
Observem ara com influeix la variació de la temperatura d'un gas en la pressió que exerceix sobre el recipient que el conté. Per fer això, fixarem algunes de les variables anteriors i modificarem només el valor de la temperatura i la pressió. Fixa un volum de 5 L i augmenta la quantitat de substància fins al valor màxim que permet l’aplicació.
Q15 Què creus que li
passarà a la pressió si augmentes la temperatura? |
Q16 I si la disminueixes? |
Comprova-ho modificant la temperatura.
Q17 Què ha passat? |
Després del que hem après sobre la pressió i la temperatura dels gasos, què els diries ara al Saffan i a en Joan sobre la raó per la qual les pilotes estan molt inflades quan les agafem del barracó?
Q18 Resposta: |
Fins ara hem treballat amb un model que ens ha permès entendre millor
el comportament de les partícules del gas tancat en una pilota de futbol
i la relació entre la temperatura i la pressió d’aquest
gas però...
Q19 Coneixes alguna altra
situació en la qual sigui important controlar o tenir en compte
la relació entre la temperatura a la qual està sotmès
i la pressió que exerceix un gas tancat? Descriu-ne alguna i el
motiu pel qual és important considerar aquesta relació entre
pressió i temperatura. |
Et proposem ara que apliquis les conclusions extretes a altres exemples on pren especial importància la relació entre pressió i temperatura.
Q20 Llegeix el següent article sobre els neumàtics a l'F1. http://formula1home.wordpress.com/articulos/los-neumaticos-en-la-f1/
Q21 A la pàgina oficial de Goodyear, un dels principals fabricants de neumàtics, hi podem trobar la frase següent: “Compruebe siempre el inflado cuando los neumáticos estén fríos: cuando el vehículo se haya conducido menos de un kilómetro, o una hora o más después de conducirlo.” http://www.goodyear.eu/es_es/tire-advice/faq/tire-inflation.jsp Per què creus que fan aquesta recomanació? Q22 Dissenya un experiment per
arreglar una pilota de ping-pong que està abonyegada. Escriu les
explicacions oportunes. Q23 A les etiquetes de molts
esprais, se’ns indica que no els llencem al foc, ni tan sols quan
s’ha esgotat el producte. Raona la conveniència d’aquest
avís. |
Autor d'aquesta pągina: Javi Cortés, Montserrat Pagès i Júlio Pérez, grup DIATIC del CRECIM de la UAB.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons