Q1 | Ara et toca a tu. Creus que la temperatura pot afectar la pressió del gas que hi ha dins d’una pilota? De quina manera? L'augment de la temperatura del gas fa que augmenti la pressió, de manera que la caldera i/o el sol fan que, en començar l'entrenament, la pressió del gas a l’interior de les pilotes sigui més elevada. |
Q2 | Coneixes algun factor que afecti la pressió que exerceix un gas en un recipient tancat? Volum i quantitat de substància. |
Q3 | A continuació es descriu el procediment que s’ha pensat per fer aquesta pràctica:
Endolleu la placa calefactora (seleccioneu una potència baixa, segons el tipus de placa d’uns 70oC) i comenceu l’agitació de l’aigua del vas mentre es va escalfant perquè la temperatura sigui homogènia. Observeu a la pantalla del monitor els valors de pressió i temperatura de la taula. Les variacions de pressió i temperatura són molt lentes. Comproveu que la pressió va augmentant, encara que sigui molt lentament (si no ho fa és que hi ha pèrdues d'aire i caldrà revisar el muntatge i tornar a repetir tot el procés des del principi). Quan la temperatura arribi a uns 55oC acabeu les captacions. Cliqueu el botó i, a continuació, desendolleu la placa calefactora. Anomenar i guardar l’arxiu amb l'opció Guardar com del menú Guardar. Anàlisi i tractament de les dades Determineu els increments de la pressió i de la temperatura
de l'aire del tub amb el botó Commutar primer cursor,
, i
Commutar segon cursor . |
Q4 | Com és el gràfic? S’obtenen
dos gràfics que són rectes afins. |
Q5 | Com és el gràfic? És una
recta afí. |
Q6 | En augmentar el doble la tempera, ha augmentat el doble la pressió?
Sí. |
Q8 | Com es mouen les partícules? Moviment
caòtic, desordenat. Amb velocitats diferents. Xoquen amb les
parets del recipient, però no s'aprecia que xoquin entre si. |
Q9 | Què ha passat quan has augmentat el volum? La
resposta serà que el recipient s'ha fet més gran. |
Q10 | Què ha passat? Ha augmentat/disminuït
el nombre de boletes / partícules. |
Q11 |
Què els passa, a les partícules? En general,
sembla que es moguin més de pressa. Cal que es fixin que el que
ha augmentat és la velocitat “mitjana”, però
que n’hi ha algunes que encara es mouen lentament. |
Q12 |
|
Q13 |
A què creus que es deu el valor de la pressió que marca l’animació?
A les col·lisions de les partícules
amb les parets del recipient que conté el gas. |
Q14 | Què passa a l’interior del recipient quan hi ha un augment de la pressió? Augmenta el nombre de xocs amb les parets del recipient.
|
Q15 | Què creus que li passarà a la pressió si augmentes la temperatura? Augmentarà. |
Q16 | I si la disminueixes? Disminuirà. |
Q17 | Què ha passat? Quan hem augmentat la temperatura, la pressió ha augmentat i el contrari en disminuir-la. |
Q18 | Resposta: Que si la temperatura del barracó és elevada a causa de la caldera, la pressió del gas a l’interior de la pilota també serà elevada. Caldria que reflexionessin sobre l'efecte de l'augment de la temperatura sobre la pressió d'un gas. Cal que pensin que inflar les pilotes també és augmentar la quantitat de substància i que això és augmentar la pressió, també. |
Q19 | Coneixes alguna altra situació en què sigui important
controlar o tenir en compte la relació entre la temperatura a la
qual està sotmès i la pressió que exerceix un gas
tancat? Descriu-ne alguna i el motiu pel qual és important considerar
aquesta relació entre pressió i temperatura. Resposta oberta. |
Q20 |
|
Q21 | Per què creus que fan aquesta recomanació? Una mesura realitzada amb els neumàtics en calent serà errònia, perquè ens donarà un valor superior al real. |
Q22 | Dissenya un experiment per arreglar una pilota de ping-pong que està
abonyegada. Escriu les explicacions oportunes. Posem una olla amb aigua, la portem a ebullició i posem la pilota a dintre. La temperatura del gas de l'interior de la pilota augmenta, ho fa també la pressió, cosa quefa que la pilota recuperi lentament la seva forma original. Existeixen alguns vídeos a YouTube en els quals es pot observar aquest experiment. També es pot proposar que ho facin ells, ho enregistrin i ho pengin. |
Q23 | A les etiquetes de molts esprais, se’ns indica que no els llencem
al foc, ni tan sols quan s’ha esgotat el producte. Raona la conveniència
d’aquest avís. Hi ha dos motius, principalment: un, perquè generalment acostumen a contenir materials inflamables. Però fins i tot si s'ha esgotat el producte, el gas liquat que actua com a propelent, en escalfar-se, augmenta de pressió, fins que l'envàs explota violentament. |
Autor d'aquesta pągina: Javi Cortés, Montserrat Pagès i Júlio Pérez, grup DIATIC del CRECIM de l'UAB
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons