El temps recomanat és de 4 sessions d'una hora, encara que aquest temps es podria modificar bàsicament en funció del nombre alumnes, de la seva autonomia, dels coneixements previs i del suport familiar.
Sessió |
Temps |
Activitat |
Comentari |
1 |
15 |
Presentació d'objectius |
Se suposa que aquest projecte és l'aplicació després d'haver treballat l'energia potencial gravitatòria i com es calcula. Si no fos així, s'hauria de dedicar més temps a reflexionar sobre aquest concepte i, tanmateix, més temps al control i l'avaluació. S'han de fer els grups. No haurien de ser superiors a 3 alumnes, ja que el projecte no té gaire complexitat. |
1 |
30 |
Planificació |
És important deixar clar la importància de la "repetibilitat" dels experiments o dels projectes científics, atès que això dóna validesa i credibilitat als resultats obtinguts. |
1 |
15 |
Decidir |
En aquesta fase el professorat passarà per cada taula donant suport a la feina que s'està desenvolupant. El temps és orientatiu, depènà del grup. |
2 |
60 |
Realització |
L'estratègia de treball és de prova i error, ja que només es demana que el gravitomòbil funcioni (que es mogui el cotxe). Quedaria per a altres projectes estudiar la relació entre diferents variables. Si algun grup ho proposa, quedaria com a feina d'ampliació per a grups avançats però,en tot cas, fora d'horari de classe.Si no ho han acabat l'han de finalitzar a casa. A la sessió de control, si algun grup té dificultats, es poden fer modificacions per tal que funcioni. |
3 |
60 |
Control |
En aquesta sessió es revisen si s'han assolit els objectius del projecte i si cal tornar al principi ("replanificar"). |
4 |
60 |
Avaluació |
En aquesta última sessió es pot fer una exposició ràpida omplint una taula comuna a la pissarra amb les dades següents: nom del cotxe, massa, alçada, energia, desplaçament i velocitat mitjana. Una altra opció és fer un petita exposició o concurs no competitiu per mostrar els projectes. |
En aquesta proposta el nivell més adient és el de 2n d'ESO. No obstant això, es poden plantejar problemes més ambiciosos en cursos posteriors com ara: calcular els diferents tipus de fregaments, realitzar les gràfiques d'espai, velocitat i acceleració en funció del temps, trobar l'eficiència del gravitomòbil, etc.
Es proposa la metodologia de treball per projectes. L'alumnat ha d'aplicar l'estratègia d'assaig i error; no obstant això, s'ha de desenvolupar la competència científica pel fet que:
Es pot demanar que els alumnes facin una taula amb tres columnes: problema, proposta de solució i avaluació. Els problemes típics que s'han de resoldre són la reducció dels fregaments, la selecció de la massa i de les transmissions adients i el fregament o adherència de la roda a terra (això no obstant, tot plegat ho poden resoldre per prova i error).
Autor d'aquesta pàgina: Joan Sánchez Marín, professor de física i química. CFA Pegaso. Barcelona
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons