L'experiència consisteix a llençar el levitador
en una taula lleugerament inclinada i amb un sensor de posició (dels
equips MultiLog-MultiLab) a la part més alta.
La durada prevista per a aquest recurs és d'una hora, incloent en aquest
temps la posada en pràctica dels tres apartats: predicció, experiment
i anàlisi.
El levitador és tan sensible que no necessita gaire inclinació:
per una taula d'uns 120
cm de llargada, un desnivell de 10
cm serà suficient. Recordeu de falcar la taula per aconseguir
que el levitador baixi pel mateix lloc que ha pujat.
A la primera part els alumnes han de predir com seran les gràfiques posició-temps,
velocitat-temps i acceleració-temps i justificar-les. Aquesta primera
part la poden fer sense el levitador, però és més pedagògic
donar-los-el per quèt facin amb cura observacions qualitatives.
En aquesta part el professor no ha de pretendre buscar que els alumnes trobin
la solució més correcta, sinó fomentar la discussió
argumentada i, sobretot, no ha de deixar avançar cap grup fins a la segona
part fins que superin la primera de manera satisfactòria. Per aconseguir-ho
el millor és no subministrar tot el material necessari a priori.
A causa de a la importància d'aquesta primera part, cal no tenir pressa,
hi podeu dedicar des d'un quart fins a la meitat de l'hora.
A la segona part es fa l'experiment i l'anàlisi dels resultats.
Se suposa que els alumnes coneixen la detecció de moviment mitjançant
sensors amb l'equip MultiLog-MultiLab. Si no és així, és
molt recomanable fer una experiència prèvia amb el levitador movent-se
en un pla horitzontal (moviment uniforme).
Autor d'aquesta pągina: Jordi Servat és professor de Física i Química de l'IES Terra Roja.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons