Un salt de pont o bungee jumping segur

Full de l'alumnat

Introducció

Amb la crisi que ens afecta, un grup d’amics hem decidit crear una empresa d’esports d’aventura i com que el pare d’un de nosaltres té una grua que ja no fa servir hem pensat utilitzar-la per fer salts de pont o bungee jumping.

Com podem aconseguir un salt emocionant i segur?

Primerament simularem un salt amb un model de laboratori i valorarem els límits d’aquest model.

De què depèn l’elasticitat d’una corda?

Material


El primer que heu d’investigar és com són les cordes que s’utilitzen en aquests salts.


Quines característiques penseu que han de tenir aquestes cordes?

Podem suposar que aquestes cordes segueixen la llei de Hooke (la força elàstica o força recuperadora d’una corda elàstica és proporcional a l’allargament de la mateixa) per als allargaments que es produeixen en el salt.


Volem fer una anàlisi més profunda de les variables de les què depenen aquestes cordes.

De què creieu que depèn l’elasticitat d’una corda?

Comprovem-ho amb una corda elàstica i un model de saltador.

Mesurarem l’elasticitat d’una corda a partir de la seva constant d’elasticitat.

Què podríeu fer per investigar si l’elasticitat depèn de cadascuna de les variables que heu suposat?

Dissenyeu possibles experiments en els quals comproveu les vostres hipòtesis sobre l’elasticitat d’una corda. Penseu que heu de triar cadascuna d’aquestes variables i fixar les altres.


Resumiu el que fareu en aquesta taula:


Experiment Magnitud que varieu Magnituds que manteniu constants
     
     
     
     
     

Primerament, estudiem si l’elasticitat depèn de la longitud de la corda.

Com són els valors de la constant d’elasticitat que heu obtingut?

Ara feu el mateix per a dues cordes de diferent naturalesa.

Com són ara els valors de la constant d’elasticitat?

Com podríeu aconseguir una corda de diferent naturalesa si només teniu un tipus de corda?

I, finalment, feu el mateix per a dos saltadors de diferent massa.

Com són en aquest cas els valors de la constant d’elasticitat que heu obtingut?

Resumint, de quines variables depèn l’elasticitat d’una corda?

Com que els saltadors del projecte que estem dissenyant seran diferents, hem de trobar el valor de la constant d’elasticitat de la corda que farem servir, a partir de la llei de Hooke.
Trieu un tipus de corda d’una longitud concreta. En el nostre cas, una corda del núm. 1 de .

Trobeu el valor de la constant d’elasticitat en aquest cas utilitzant un full de càlcul a partir del gràfic força elàstica-allargament de la corda.

Quins són els moments més emocionants del salt?

Material

Feu diferents diagrames de les forces que actuen sobre el saltador al llarg del salt.

Intenteu predir quins són els punts del salt on hi ha un canvi en la velocitat, l'acceleració, les forces sobre el saltador, els diferents tipus d'energia...

Feu una predicció qualitativa dels gràfics posició-temps, velocitat-temps i acceleració-temps del saltador que creieu que obtindreu.

Fig. 2: Gràfic posició-temps
Fig. 3: Gràfic velocitat-temps
Fig. 4: Gràfic acceleració-temps

Feu servir un programa d’anàlisi de vídeos (Multilab o LabQuest) per obtenir el gràfic posició-temps.
A partir d’aquest gràfic, trobeu els gràfics velocitat-temps i acceleració-temps.

Quants punts i trams es poden diferenciar en el salt? Assenyaleu aquests punts en els gràfics anteriors. Fixeu-vos només en el primer bot, fins que arriba a baix.

Compareu els gràfics que heu trobat amb els de les prediccions que havíeu pensat.


Es compleixen les mesures de seguretat?


En aquest apartat analitzarem els gràfics obtinguts.

En quin moment s’assoleix la màxima acceleració en el salt de pont que esteu estudiant?

Hem de tenir en compte segons la legislació vigent unes mesures de seguretat.

Una persona és capaç de suportar una acceleració de fins a . A partir d’aquest valor pot perdre el coneixement, trencar-se algun lligament i patir altres problemes de salut. L’acceleració límit que suporta com a màxim una persona que va a una atracció com l’Hurakan Condor és 3 vegades la gravetat (), encara que els conductors de fórmula 1 arriben a acceleracions superiors.

El vostre model compleix les mesures de seguretat legals perquè el saltador no tingui problemes de salut?

Què podríeu fer si no es compleixen les mesures de seguretat?

En el salt de pont de les atraccions (vegeu la figura 4), quina diferència hi ha entre les cordes que es fan servir amb un nen i amb una persona adulta?

També és emocionant la velocitat que s’arriba a assolir en un salt de pont.


En quin moment s’assoleix la màxima velocitat?

Feu un resum qualitatiu en la taula de les variables dinàmiques que caracteritzen aquests trams (velocitat, acceleració, forces que actuen sobre el cos i força resultant) i digueu cap a on actuen, si augmenten o disminueixen i el seu sentit en cada cas. La taula la trobareu al final del protocol de l’activitat.

Fig. 5: Gràfic acceleració-temps

Des de quina alçada podem deixar caure el nostre saltador perquè el salt sigui emocionant, és a dir, arribi just per sobre del terra?


En aquest apartat farem un estudi energètic del salt per poder completar la resposta una de les preguntes inicials que ens havíem plantejat. Suposarem que no hi ha dissipació d’energia.


Perquè el vostre saltador quedi a per sobre del terra, des de quina alçada hauria de caure? Comproveu-ho amb el vostre model de saltador.

A la vista del que heu treballat en aquest apartat, feu un resum energètic en la taula següent en els punts i trams que heu considerat anteriorment.

 

Punt o tram
Velocitat
(zero, augmenta, disminueix, constant, màxima, mínima)
Acceleració
(zero, augmenta, disminueix, constant, màxima, mínima)
Forces
(compareu les intensitats de les forces)
Energia cinètica
(zero, augmenta, disminueix, constant, màx., mín.)
Energia potencial gravitatòria
(zero, augmenta, disminueix, constant, màx., mín.)
Energia potencial elàstica
(zero, augmenta, disminueix, constant, màx., mín.)
Energia mecànica
(zero, augmenta, disminueix, constant, màx., mín.)
A

 

 

           
A-B

 

 

           
B

 

 

           
B-C

 

 

           
C

 

 

           
C-D

 

 

           
D

 

 

           

 

Aplicació


Aquest diumenge voleu comprovar si la recerca que heu fet és vàlida en el vostre cas.
Suposeu que disposeu d’una corda de de longitud i voleu saltar des d’una altura de .
El primer que fareu és saber si la corda és l’adequada.
La persona que saltarà, que té una massa de , es penja de la corda i comprova que s’allarga en el punt l’equilibri.


Si el saltador es deixa caure sense cap velocitat inicial, és prudent utilitzar aquesta corda per saltar des del pont indicat? Per respondre la pregunta feu una estimació de la longitud màxima que tindrà la corda quan es deixi caure el saltador i recordeu de no tenir en compte la resistència amb l’aire.
On s’assoleix la velocitat màxima? Calculeu-la i expresseu el resultat en km/h.
A quina acceleració màxima arribarà el saltador? Afecta la seva salut?
Quina és la força màxima que ha de suportar l’enganxament de la corda amb el pont?

Per seguretat es decideix utilitzar dues cordes iguals en paral·lel.

Quina longitud màxima arribaran a tenir les dues cordes?
Quina serà l’acceleració màxima de la persona que salta en aquestes condicions?
Serà convenient utilitzar una corda doble per realitzar un salt més segur?

 Autor d'aquesta pàgina: Luisa Herreras. Professora de Física i Química de l'Institut Guillem de Berguedà i Josep Olivella Busoms, professor de Física i Química de l'Institut Llobregat de Sallent.

 

Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License