Trobar el millor mètode per calcular la densitat d'una esfera del material assignat. Aquest objectiu restarà amagat per als alumnes, ja que una part de l'activitat és, precisament, adonar-se de per què es fa tot plegat. Així, una vegada els alumnes hagin realitzat els càlculs necessaris, hauran de redactar ells mateixos l'objectiu de la pràctica (el títol de la pràctica, evidentment, els en donarà alguna pista).
Preparar dues o tres calculadores per als grups que no en portin.
Comprovar que els alumnes tinguin accés a l'aigua corrent: necessitaran agafar aigua de l'aixeta.
Vigilar les peces petites de les balances (les de mil·ligrams) en cada grup.
Preparar alguna proveta de vidre, per si se'n trenca alguna, o preveure una proveta de plàstic per al grup al qual s'assigni l'esfera de ferro.
Tenir un full de material i anotar-hi les incidències de material abans i després de fer la pràctica.
Utilitzarem la balança electrònica o la clàssica fent especial incidència en les unitats i les xifres significatives.
Per al càlcul del volum utilitzarem dos mètodes:
Farem servir una mesura indirecta: el diàmetre de l'esfera.
Per calcular el volum de l'esfera suposarem que aquesta és perfecta i
aplicarem la fórmula del volum.
En aquesta pràctica, també podem introduir els alumnes en els
càlculs amb la calculadora per ajudar-los a entendre com funciona. Si
fos necessari, podríem dibuixar, tecla per tecla, la seqüència
que han de seguir per realitzar els càlculs. No ho hem fet a la guia
de l'alumnat perquè això depèn de la calculadora que s'utilitzi.
Utilitzarem la mesura directa del volum per desplaçament d'aigua en introduir l'esfera dins de la proveta.
Caldrà anar
amb compte a no deixar caure l'esfera de ferro: han de tombar la proveta una
mica i deixar-la anar a poc a poc.
Farem observar als
alumnes l'error en la mesura del volum si ens esquitxem d'aigua. Hauran d'argumentar
l'error de la mesura del volum en l'apartat de conclusions.
En el cas de les
esferes de porexpan, suro o plàstic buit, hauran de tenir en compte que
no s'enfonsen i que, per tant, han de desestimar aquest mètode o bé
enginyar-se-les per enfonsar l'esfera que sura sense cometre un error gaire
gran. En qualsevol cas, hauran de reflectir aquesta dificultat en l'apartat
de resultats. És recomanable assignar aquestes esferes a alumnes que
estiguin més habituats a fer pràctiques o, en tot cas, fer un
seguiment especial d'aquests grups.
Comparació dels valors de volum obtinguts pels diferents mètodes i de la seva precisió. El mètode més exacte és sens dubte l'indirecte (A). L'error de lectura del volum si s'utilitza la proveta és sensiblement més important. Aquí podem fer una altra nota de pràctica per explicar l'error relatiu i l'error absolut.
Cada grup repetirà diverses vegades (si pot ser una vegada cada membre del grup) les mesures de la massa i del volum pel mètode A (el més precís) per després calcular la mitjana de les mesures i donar els resultats en una taula.
Facilitarem als alumnes la fórmula que els permetrà calcular la densitat a partir de les dades obtingudes en la mesura. Caldrà fer molta incidència en la necessitat d'expressar-ne correctament les unitats.
Els alumnes hauran d'escriure en un informe el que han après i opinar sobre la pràctica. També hi hauran de fer constar les aplicacions de la pràctica a la vida quotidiana i posar alguns exemples de mesures directes i indirectes.
Cada alumne anotarà quina tasca específica de la pràctica ha fet: part manipulativa del material, recerca de material, endreça o neteja, desenvolupament (indicant-ne l'apartat). També s'autoavaluarà amb el full d'autoavaluació (vegeu la secció corresponent en aquest mateix article).
Autor d'aquesta pągina: Loli Pla, professora de física de l'IES Rocagrossa.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons