Aquí podeu veure un resultat pràctic d’un grup de 1r de batxillerat del curs 2005-2006.
De la gràfica x = f (t) i v = f (t) obtenim les dades de la taula.
Tram |
Temps inicial (s) |
Temps final (s) |
Posició inicial (m) |
Posició final (s) |
Velocitat inicial (m/s) |
Velocitat final (m/s) |
Tram A MRUA a >0 |
0.00
|
0.27
|
0.00
|
0.07
|
0
|
0.77 |
Tram B MRU a = 0 V= constant |
0.27
|
0.33
|
0.07
|
0.13
|
0.77 |
0.76 |
Tram C MRUA a <0 |
0.33
|
0.53
|
0.13 |
0.21 |
0.76 |
0 |
Per trobar la velocitat del perdigó suposem que durant l’explosió (temps molt petit) es compleix la conservació de la quantitat de moviment.
M
massa canó,
M = 28,6 g = 28,6 / 1000 kg
m massa
perdigó, m
= 0,2 g = 0,2 / 1000 kg
A la figura 6 podem veure les taules i gràfiques que s'obtenen amb el Coach.
Agafem la velocitat v2
de retrocés del canó quan t
= 0,27 s, en què la velocitat és màxima, am b un
valor de 0,77 m/s,
tal com hem recollit en la taula i podem observar en les gràfiques del
Coach.
El subíndex 2
es refereix al fi de l’explosió i el subíndex 1,
a l’instant abans de l’explosió.
El sistema estudiat és: canó + perdigó.
Inicialment està en repòs. Així doncs, p1 = 0 i, per conservació de la quantitat de moviment del sistema,
M2
v2 + m2 v2 = 0 v2 = -(M2/m2) v2 = -(28,6 / 0,2) 0,77 = - 110,11 m/s = - 396 km/h |
Per trobar partirem
del moment en quèV
és màxima. Posteriorment, disminueix i s'aturar per l'acció
de la fricció. Així doncs, V2=
0,77 m/s .
V3=
0 perquè s’atura a causa de la fricció, desprès
de recórrer 0,14
m. En la gràfica i en la taula, 0,21
m-0,07 m o,
si en el vídeo, es mesura amb el regle la distància recorreguda
des de l’inici del MRUA fins que s'atura.
Si s'aïlla, obtenim el mateix valor .
Autor d'aquesta pągina: Llorenç Martínez, professor de secundària de Física i Química en l’IES Damià Campeny de Mataró.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons