L’estrella dels sis móns

Orientacions per al professorat

Introducció

La descoberta de “l’estrella dels sis mons” permet, d’una banda, resoldre un problema clàssic de gravitació i, de l’altra, donar a conèixer el projecte de recerca de sistemes planetaris en l’espai, de manera que el problema es fa més actual i s’emmarca en un context atractiu i engrescador per als estudiants.
Aquesta activitat ha estat elaborada a partir d’una proposta inicial de Pere Closas, de l’Agrupació Astronòmica de Barcelona (ASTER).

L’alumnat al qual s’adreça l’activitat és el de segon de batxillerat.
En l’activitat es proposa l’anàlisi d’un article periodístic que tracta sobre la detecció de planetes extrasolars mitjançant el telescopi Kepler de la NASA i sobre com es pot arribar a obtenir informació d’uns objectes tan allunyats de nosaltres a partir de les observacions. L’article també permet introduir temes com ara els exoplanetes, la zona d’habitabilitat o la discussió sobre la nostra visió de l’Univers i el lloc que ocupem.
Pel que fa al problema de la gravitació, es proposa fer una comprovació de la tercera llei de Kepler i el càlcul de la massa de l’estrella del nou sistema planetari a partir de les dades de les observacions del telescopi Kepler (període de translació dels planetes, , i distància del planeta a l’estrella, ).
L’activitat es pot plantejar com una activitat d’aula en què es pot utilitzar un full de càlcul per fer la representació gràfica i trobar la constant de proporcionalitat de la llei de Kepler (a partir del pendent de la recta de regressió), analitzar l’article, consultar altres fonts per trobar les respostes d’algunes qüestions i fer la reflexió final. Si l’alumnat no té pràctica amb el full de càlcul, és recomanable que aquesta part es faci en parelles; la resta de l’activitat es proposa que es faci individualment.


Suggeriment: es pot plantejar dur a terme el treball considerant les xifres significatives, expressant el resultat de la constant de proporcionalitat i la massa de l’estrella amb les xifres significatives adients (aquesta proposta no es recull en l’actual text de l’activitat).


Temporalització

Suposaria dues sessions de classe; posteriorment els estudiants haurien de lliurar el full de l’alumnat emplenat al professorat. L’activitat també es pot proposar al final de la unitat de gravitació com una activitat de consolidació del tema de la gravitació, com a deures, com a treball individual, com a proposta d’ampliació..., per lliurar-lo en un dia indicat.

 Autor d'aquesta pągina: Montserrat Enrech, professora de Física a l'INS Montserrat Roig de Terrassa

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License