El so

Guia del professorat

L'activitat que es presenta ha estat elaborada a partir d'una miniaplicació (applet) del web http://phet.colorado.edu , un cop traduït al català, per tal de treballar les ones en general i el so en particular.
Les miniaplicacions en Java són eines molt útils en l'aprenentatge de la física, ja que ens permeten simular situacions reals que a vegades són difícils de reproduir a l'aula.
Aquesta activitat ha estat portada a terme amb alumnes de 4t d'ESO, un cop introduïts els conceptes generals de les ones. Aquests alumnes disposaven de portàtils a l'aula i durant la sessió també portaven auriculars, per no molestar la resta de companys.
El guió pauta, pas a pas, què ha de fer l'alumnat. És una activitat senzilla i clara, però val la pena anar aturant-se en els diferents apartats per comentar-ne els resultats.
En la nostra experiència a l'aula ens hem trobat que en l'apartat en què es treballa el factor del qual depèn que sentim el so més o menys fort, l'alumnat coincidia que en augmentar l'amplitud el so aquest era més fort, però també molts indicaven que en augmentar la freqüència també el sentien més fort... Potser cal que comentem que l'oïda humana és més sensible als sons aguts que als greus i, per això, tenim la sensació que els sons aguts són, energèticament, "més forts”.

 Autor d'aquesta pągina: M. Del Mar Gómez Bosquet i Àngel Villalba Salvador, professors de Física i Química de l'INS Salvador Espriu de Barcelona

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License