En fer oscil•lar l'electró
de l'antena emissora, al cap d'una petita estona comença a oscil•lar
l'electró de l'antena receptora amb el mateix període i la mateixa
freqüència, però amb una amplitud inferior.
Si augmenta la freqüència de l'emissor també augmenta la
del receptor, però sempre són iguals. L'amplitud de l'electró
a l’antena receptora varia de manera proporcional a l'amplitud de l'electró
a l'antena emissora.
2. Gràfic posició-temps dels electronsEls dos electrons tenen el mateix període
i la mateixa freqüència, però el receptor té
menys amplitud i, per tant, menys intensitat (menys energia) i està
desfasat. Vegeu la figura 9. |
|
Fig 9. |
|
||
Fig 10. | Fig 11. |
Si mantenim l'amplitud constant i disminuïm la freqüència, l'energia de l'ona emesa és menor; per tant, augmenta la longitud de l'ona (). Vegeu la figura 12. |
|
Fig 12. |
3. Forces sobre l'electró.L'electró emissor descriu
un moviment harmònic simple (MHS) i el receptor també. Els
dos oscil•len amb un cert desfasament i tenen el mateix període. |
|
Fig 13. |
4. Camp elèctric radiant.El camp elèctric és constant? Va en el mateix sentit, o en sentit contrari a la força? Per què? També comprovem que el camp elèctric va en tot moment en sentit contrari a la força, perquè la càrrega és negativa. Quan el camp s'anul•la, la força elèctrica val zero (F=0);és a dir, quan l’electró passa per la posició d’equilibri. Vegeu la figura 14. Com es produeix aquest camp elèctric? Les lleis de Maxwell indiquen
que per produir ones electromagnètiques, les càrregues han
d'estar accelerades. El físic alemany Heinrich Hertz va idear un
muntatge l'any 1887 que consistia en un corrent oscil•lant, en el
qual les càrregues s'acceleraven i es desacceleraven alternativament,
com passa amb una massa que oscil•la penjada d'una molla. (Com passa
en l'animació que estem estudiant.) |
|
Fig 14. |
5. Camp elèctric estàticAquí han d'observar que:
el camp és radial, el sentit és cap a l'electró i
la intensitat disminueix amb la distància. Pot destacar-se que
el camp disminueix més ràpidament amb la distància
() que no pas
en el cas anterior. També han de notar que la direcció i
el sentit del camp només depenen de la posició inicial de
l'electró de l'antena emissora i que la intensitat és independent
del moviment. Vegeu la figura 15. |
|
Fig 15. |
Ara podem observar el camp elèctric
total o bé la força també total. Podem observar com tenen
sentit contrari i es propaguen per l'espai fins que arriben a l'antena receptora.
Es pot indicar la longitud d'ona en qualsevol de les dues imatges com la distància
entre dues crestes, el període com el temps que tarden a passar dues
crestes successives per l'antena i la velocitat de propagació. Vegeu
les figures 16 i 17.
|
||
Fig 16. | Fig 17. |
1. Els electrons en les antenes de ràdio oscil•len amb un MHS. Aquest moviment és produït per un corrent elèctric altern.
2. L'electró receptor rep l'energia corresponent i oscil•la amb la mateixa freqüència però amb una amplitud inferior, cosa que origina un corrent elèctric altern.
3.Podem representar la propagació del camp amb un model ondulatori. En allunyar-nos de l'antena, l'energia radiada es va distribuint sobre superfícies cada vegada més grans, de manera que la intensitat del camp va disminuint.
4. Una partícula carregada en repòs genera un camp elèctric i en moviment també genera un camp magnètic. Sabem que les ones de ràdio són ones electromagnètiques, tot i que en aquesta simulació només s'hi representa el camp elèctric.
5. El camp estàtic disminueix amb la distància al quadrat; per tant, l’electró del receptor no arriba a detectar-lo i no té cap tipus d’influència en la propagació de les ones EM a llarga distància.
6. El camp radiat és el que possibilita
que arribi l’ona EM a l’electró del receptor. Aquest és
el camp interessant!
Autor d'aquesta pągina: Mercè Griñó i Lladó, professora de Física i Química a l'INS Icària de Barcelona.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons