Una notícia publicada fa temps en la premsa t’ha cridat molt l’atenció. El titular diu “El litoral de l’Empordà té la concentració de vaixells enfonsats més gran del país.” (El Punt, 18-8-2008).
Fig. 1. Pots trobar l'article sencer fent clic sobre la imatge, a l'annex. |
Un dels vaixells enfonsats que encara està sencer, l’"Avvenire”, està a de profunditat, i es pot visitar.
Quin equip es
necessita per veure aquest vaixell enfonsat? Feu una proposta del material que
penseu que seria imprescindible.
Un dels problemes en la immersió aquàtica és la respiració.
Quan respirem els moviments del diafragma permeten variar lleugerament la pressió
de l’aire dels pulmons respecte de la pressió atmosfèrica,
que és la pressió a la qual està sotmès tot el nostre
cos. Quan inspirem, el diafragma es mou cap avall i la pressió dins dels
pulmons baixa lleugerament respecte de la pressió atmosfèrica,
així entra l’aire. Quan expirem fem el procés contrari,
el diafragma s’eleva, augmenta la pressió de l’aire dels
pulmons i així l’obliguem a sortir.
El submarinista respira l’aire de la bombona, es tracta d’una mescla
de gasos en una proporció adequada.
Dins del dipòsit l’aire està a uns
de pressió. El regulador permet modificar la pressió de sortida
de l’aire que es respira.
A de profunditat el
submarinista ha de regular la pressió de sortida de l’aire de la
bombona per poder respirar. Quina és aquesta pressió? Per poder
respondre aquesta pregunta amb una base científica, et proposem que realitzis
l’activitat següent.
Obriu l’enllaç següent:
http://phet.colorado.edu/sims/fluid-pressure-and-flow/under-pressure_ca.jnlp
En la pantalla (figura 2) apareixen tres escenaris possibles.
Fig. 2. Escenes possibles. |
Observeu que disposeu de dos aparells de mesura: el manòmetre,
que mesura la pressió en el punt on el situeu, i un regle.
A més, disposeu de diferents controls que us permeten modificar característiques
de l’escenari estudiat (figura 3). Exploreu la simulació per investigar
què fan.
Fig. 3. Escenari de la simulació |
Les magnituds que podeu variar són: De què depèn la pressió dins del líquid?Per saber quines magnituds influeixen en la pressió i quines no,
realitzeu les mesures següents. |
|
Fig. 4. Escenes possibles. |
Ordeneu-les
de menys a més pressió:
Fixeu-vos en les imatges següents (figures 5 i 6). Els tres marcadors indiquen
punts situats a de profunditat
respecte de la superfície del líquid. Mesureu la pressió
en els tres punts.
Fig. 5 i 6. Marcadors a diferents posicions |
Què observeu?
La quantitat d’aigua que hi ha en el recipient afecta la pressió mesurada en un punt?
La forma del recipient afecta la pressió dins del líquid?
Situeu el manòmetre a una certa profunditat i canvieu de líquid,
amb la qual cosa modificareu la densitat.
La densitat del líquid influeix en la pressió mesurada? Com?
Situeu el manòmetre a una certa profunditat i modifiqueu el valor de
la gravetat. La gravetat a la superfície de la Terra val ,
però té valors diferents en altres planetes.
El valor de la gravetat faria variar la pressió mesurada? Com?
Fins aquí heu fet un estudi qualitatiu de la pressió dins d’un
líquid, també anomenada pressió hidrostàtica,
utilitzant un manòmetre i canviant les condicions en què es fan
les mesures. Els paràmetres que heu investigat són: profunditat,
quantitat d’aigua, forma del recipient, densitat del líquid i gravetat.
Segons les vostres observacions, de quins factors depèn la pressió dins del líquid?
I de quins no?
Per portar a terme l’anàlisi quantitativa investigareu la dependència
de la pressió en els líquids de les variables de les quals depèn.
Per estudiar únicament la pressió que exerceix el líquid
elimineu l’efecte de l’atmosfera posant-la en
off.
Ompliu totalment el recipient amb aigua i assegureu-vos que el valor de la gravetat,
, és de .
Realitzeu els tres experiments següents:
1. Situeu el regle per mesurar la profunditat respecte de la
superfície lliure del líquid, h. Situeu el manòmetre a
1, 2
i 3 m de profunditat
i mesureu la pressió, P.
Ompliu els buits i anoteu els valors a la taula següent (recordeu: ).
Densitat =
Gravetat =
h(m) | P(kPa) | P(Pa) |
1 | ||
2 | ||
3 |
Conclusió: Quan dupliquem la profunditat, la pressió . Si la profunditat es triplica, la pressió . La profunditat i la pressió són
2. Poseu l’indicador de pressió a 1m
de profunditat. Mesureu la pressió amb els valors de la gravetat
indicats.
Ompliu els buits i anoteu els resultats.
Profunditat =
Densitat =
g(m/s2) | P(kPa) | P(Pa) |
4,9 | ||
9,8 | ||
19,6 |
Conclusió: Quan la gravetat es duplica...
3. Poseu l’indicador de pressió a 1m
de profunditat i la gravetat a .
Mesureu la pressió en els líquids de les densitats indicades.
Ompliu els buits i anoteu els resultats.
Profunditat =
Gravetat =
d(kg/m3) | P(kPa) | P(Pa) |
700 | ||
1000 | ||
1400 |
Conclusió: Quan el líquid té una densitat
doble...
En la taula següent es recullen algunes de les proves que acabeu de realitzar.
Anoteu la pressió obtinguda expressada en pascals.
d(kg/m3) | g(m/s2) | P(kPa) | P(Pa) |
1000 | 9,8 | 1 | |
1000 | 9,8 | 2 | |
1000 | 4,9 | 1 | |
700 | 9,8 | 1 |
Utilitzant les dades de la taula, busqueu una relació matemàtica que ens permeti calcular la pressió a partir de la profunditat (h), la densitat del líquid (d) i la gravetat (g). Escriviu-la.
Poseu a prova l’equació que heu deduït, calculant la pressió en noves situacions. Expresseu el resultat també en kPa. Comproveu que els resultats predits són correctes fent les mesures.
d(kg/m3) | g(m/s2) | h(m) | P(Pa) | P(Pa) | P(kPa) |
1000 | 9,8 | 3 | |||
1025 aigua de mar |
9,8 | 1 | |||
1000 | 3,7 gravetat de Mart |
1 |
Hi ha diferències entre la pressió calculada i la mesurada? Quina en pot ser la causa?
Segons l’anàlisi quantitativa que acabeu de realitzar, expliqueu com varia la pressió hidrostàtica amb la profunditat, la densitat del líquid i la gravetat.
En l’anàlisi anterior no hem tingut en compte l’atmosfera,
ja que analitzàvem només la pressió deguda al líquid
(pressió hidrostàtica). Però en les situacions reals cal
considerar-la.
Les imatges (figures 7 i 8) mostren la mesura de la pressió a 1
m de profunditat ( i
) quan no es considera
l’efecte de l’atmosfera i quan es té en compte. Compareu
els valors de la pressió hidrostàtica i la pressió total
que inclou l’efecte de l’atmosfera.
Fig. 7. Mesures de la pressió
a 1 m de profunditat
sense considrear l'atmosfera. |
.Fig. 8. Mesures de la pressió
a 1 m de profunditat
considerant l'atmosfera . |
Quin valor té la pressió atmosfèrica?
Quina relació hi ha entre la pressió hidrostàtica i la pressió total?
En l’activitat que acabeu de fer heu deduït de què depèn la pressió que rebrà el submarinista i com la podeu calcular. Utilitzeu les vostres conclusions per respondre la pregunta inicial:
|
|
Fig. 9. Vaixell enfonsat. Extreta de |
La immersió a poca profunditat (figures 10 i 11) se sol fer sense cap equip especial o, com a molt, amb un tub i unes ulleres. En aquesta modalitat de submarinisme els canvis de pressió no són importants. La dificultat és poder-se submergir, ja que, si no fem cap esforç, surem.
Fig. 10 i 11. Immersió a poca
profunditat. Extretes de: https://encrypted-bn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTJxPT5QcppWWMFyyIZVWFV83MqiMPj6pbbRd83MNXUclLudLSn3Ahttp:/ /www.aladinia.com/media/catalog/product/cache/1/image/800x600/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/r/e/regalos_originales_para_ hombres_snorkel_12.jpg |
Sabent que la densitat mitjana del nostre cos és de , proposeu una explicació al fet que alguns cossos suren en l’aigua.
Quin element solen incorporar els submarinistes que volen baixar a més profunditat? Amb quin objectiu?
En els treballs d’immersió profunda, fins a , el bus ha d’estar molta estona en immersió a pressions molt elevades. En aquestes situacions, s’utilitza un escafandre rígid, que en anglès s’anomena atmosphericdivingsuit, com el de les fotografies (figures 12 i 13).
Fig. 12 i 13. Atmosphericdivingsuit. Extretes
de: |
El bus respira a través d’un tub molt llarg que arriba fins l’exterior. Podeu veure’n un exemple a:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2Mv4vmB81Qo
Quina pressió hi ha a de profunditat? (Densitat de l'aigua de mar = , gravetat = , pressió atmosfèrica= )
Com és possible que el bus pugui respirar aire a 1atm (atm és el símbol emprat per a la la unitat atmosfera, ) si es troba a molta profunditat?
Quines particularitats us sembla que ha de tenir l’escafandre rígid?
Així titulaven alguns mitjans de comunicació el salt protagonitzat per Felix Baumgartner i l’equip de Red Bull Stratos el 14 d’octubre de 2012. Un globus aerostàtic va portar la càpsula fins a 30 km d’altura, des d’on Felix Baumgartner es va deixar caure. Encara que pugui semblar impossible, va arribar a terra sa i estalvi. Si no heu vist el salt, el podeu trobar a:
http://www.rtve.es/alacarta/videos/programa/asi-fue-salto-estratosferico-felix-baumgartner/1552276/
Quines diferències creieu que hi haurà entre la pressió atmosfèrica a terra i a d’altura?
Observeu l’equip que porta Felix Baumgartner. A què s’assembla? Feu una llista de les particularitats que observeu i doneu una possible explicació del perquè són necessàries.
El salt és espectacular, però centrem-nos en l’ascensió. La càpsula utilitza un globus aerostàtic d’heli per enlairar-se. Com us sembla que varia la pressió atmosfèrica amb l’altura? Feu la vostra predicció representant la gràfica altura-pressió (altura a l’eix Y i pressió a l’eix X).
A continuació us proposem que feu l’activitat següent per
comprovar la vostra predicció.
En aquesta activitat us convertireu en científics
que envien un globus sonda (figura 14) per tal d’estudiar com varia
la pressió atmosfèrica amb l’altura.
|
|
Fig. 14. Globus sonda |
Tenint en compte que el globus de làtex té d’una gran elasticitat i que la pressió del gas contingut en l'interior del globus és semblant a la pressió atmosfèrica exterior, mentre el globus vagi pujant, quin efecte tindrà la variació de la pressió atmosfèrica amb l’altura en el volum del globus?
Creieu que el globus pot pujar indefinidament?
Ara podeu obrir http://aspire.cosmic-ray.org/labs/atmosphere/atm1.swf
Per moure el globus solament cal que l’arrossegueu
i per mesurar la pressió atmosfèrica premeu el botó
verd de la cistella i llegiu els valors de l’altura i la pressió
al requadre de la dreta (figura 15). Feu una captura de pantalla de la gràfica. |
|
Fig. 15. Mesura de la pressió segons l'altura |
S’assembla la gràfica obtinguda a partir de les mesures a la que havíeu predit? Quines diferències hi ha? Hi ha algun resultat que no esperàveu?
La pressió atmosfèrica augmenta o disminueix amb l’altura?
La pressió atmosfèrica disminueix proporcionalment a l’altura?
D’acord amb les dades recollides, aproximadament a quina altura la pressió atmosfèrica és la meitat de la que hi ha a la superfície terrestre? A quina altura la pressió atmosfèrica només és un 10% de la que hi ha a la superfície terrestre?
La taula següent mostra com varien la temperatura i la densitat de l’aire,
i la gravetat amb l’altura.
Capa atmosfèrica | Altura(m/s2) | Temperatura(K) | Densitat(kg/m3) | Gravetat(m/s2) |
Troposfera | 0 | 288 | 1,2 | 9,80 |
10 | 216 | 0,4 | 9,77 | |
15 |
216 | 0,2 | 9,75 | |
Estratosfera | 20 | 216 | 0,09 | 9,74 |
35 | 235 | gairebé nul·la | 9,72 | |
50 |
270 | gairebé nul·la | 9,68 |
Quin factor ens permet explicar perquè la pressió atmosfèrica disminueixi tan dràsticament amb l’altura?
Quina explicació podeu donar del fet que el globus peti a una altura superior als ?
Un gran salt
Després d’analitzar com varia la pressió atmosfèrica amb l’altura, podreu valorar millor el salt realitzat per Felix Baumgartner.
Per complementar la informació podeu veure una versió d’animació del salt a
http://www.redbull.com/cs/Satellite/en_INT/Video/
Red-Bull-Stratos-An-Animated-View-021243232880658
o l’aplicació interactiva que trobareu aFig. 16. Vestit pressuritzat de Felix Baumgartneer
Per què el vestit de Felix Baumgartner (figura 13) està pressuritzat des del cap fins als peus?
Què li succeiria si el vestit no fos pressuritzat? Considereu que disposa d’una bombona d’oxigen per poder respirar.
Qüestions finals
La immersió aquàtica i el salt des de molta altura presenten similituds. Quines hi veieu?
Els avions comercials volen a uns 10 km d’altura. Com és que els passatgers poden respirar sense dificultat? Què passaria si es trenqués el vidre d’una finestreta?
Per què quan una banyera està molt plena costa molt de destapar?
En una pel·lícula d’acció, el vehicle dels protagonistes cau al mar. S’enfonsa ràpidament i hi queden atrapats. Com s’ho faran per poder sortir del vehicle? Raoneu la resposta.
Quan es busseja en el mar o en una piscina a vegades se sent un malestar a l’oïda, el mateix que passa quan es puja en un avió. Quina creieu que és la causa d’aquestes sensacions?
Autor d'aquesta pągina: .Maria Mercè Andrés és professora de Física i Química a l'institut Viladecavalls ; Montserrat Enrech és professora de Física i Química a l'Institut Montserrat Roig de Terrassa ; Maria Teresa Pujol Bosch és professora de Física i Química a l'institut Arraona de Sabadell. Maria Dolors Ribera i Vall és professora de Física i Química a l'Institut de Matadepera.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons