A
la xarxa podem trobar l'applet J-Track 3D http://science.nasa.gov/realtime/jtrack/3d/JTrack3D.html/
de la NASA (Agència Espacial Nordamericana) que és francament espectacular perquè
simula la situació en temps real de tots els satèl·lits artificials que estan
en aquest moment en òrbita al voltant del nostre planeta. Alhora, ens dóna la
possibilitat d'obtenir algunes dades interessants sobre cadascun dels satèl·lits
(posició, velocitat, altitud, període...), que ens permeten realitzar càlculs
i comprovar les explicacions teòriques que haurem treballat a l'aula de física.
La visió del conjunt Terra-satèl·lits és en tres dimensions i permet, arrossegant
senzillament el ratolí, canviar la situació de l'observador. La rotació dels
satèl·lits l'observem, d'entrada, en temps real, però la miniaplicació
permet accelerar el temps per poder observar, en un temps raonable, rotacions
completes al voltant del nostre planeta.
El treball amb aquesta miniaplicació s'emmarcat dintre de la línia CTS
(ciència, tecnologia, societat) de l'ensenyament de la física, perquè permet
treballar alguns dels conceptes físics basant-nos en situacions reals del nostre
entorn i a més té l'avantatge de treballar aspectes relacionats amb l'astronomia
que solen despertar en l'alumnat un interès remarcable (per la seva actualitat).
Dintre d'aquesta línia aquest recurs s'utilitza en l'experimentació del projecte
Física Salters a Catalunya.
Aquest miniaplicació la podem utilitzar per treballar els conceptes relacionats
amb el moviment circular, la dinàmica circular, la gravitació i les lleis de
Kepler. Concretament, aquest recurs està pensat per treballar el moviment circular
dintre del currículum de la física de 1r de batxillerat.
Aquesta proposta de treball (qüestionari) està pensada com a guió de treball
amb els alumnes a l'aula d'informàtica (individualment o per parelles) o bé
com a proposta de treball individual (obligatòria o opcional) per lliurar-la
al professor al cap d'uns quants dies.
En el conjunt de qüestions que trobarà l'alumne podem trobar-ne de tres tipus:
Simple observació del funcionament de la miniaplicació: funcionament
del zoom, augment de la velocitat del temps...
Consolidació de conceptes: òrbites geocèntriques, període d'un moviment circular,
velocitats angular i lineal...
Realització de càlculs numèrics basant-se en algunes de les dades obtingudes
a partir dela miniaplicació: freqüència, velocitat lineal...
No hi ha cap mena de dubte que podem treure molt profit d'aquesta miniaplicació
per comentar temes d'actualitat sobre els satèl·lits: avantatges i inconvenients
dels satèl·lits geoestacionaris, satèl·lits espia, sistema GPS... Sobre aquests
temes segurament els alumnes ens oferiran interessants comentaris.
Bé, en tot cas queda encara la feina d'aprofitar més aquesta miniaplicació per ala resta de temes que hem esmentats abans i, molt especialment, sobre les lleis de Kepler
Autor d'aquesta pàgina: Tavi Casellas
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons