El moviment de satèl·lits en òrbita és una de les aplicacions que s'estudia a partir de la llei de la gravitació universal i que més atrau l'atenció de l'alumnat, segurament a causa de l'actualitat de la temàtica i del seu caràcter innovador, tot i que el primer satèl·lit artificial (Sputnik 1) es va llançar a l'espai el 4 d'octubre de 1957, ja fa més de 50 anys!
És fàcil arribar a calcular la velocitat que ha de mantenir un satèl·lit (massa m) en òrbita circular (radi r) al voltant de la Terra (massa M). Apliquem la segona llei de Newton i tenim en compte que, sobre el satèl·lit, només hi actua la força gravitatòria, que és la responsable de la seva acceleració centrípeta:
L'apliquem només en la component centrípeta
és a dir,
i després aïllem la velocitat
(1) |
També és relativament senzill realitzar el càlcul de l'energia
d'un satèl·lit en òrbita circular (de radi r). Cal sumar l'energia
cinètica i la potencial gravitatòria:
i substituint la velocitat per l'expressió (1) obtenim:
És possible que alguna vegada ens haguem fet la pregunta, o potser ens l'ha fet aquell alumne espavilat que sol fer preguntes “intel·ligents”:
Si un satèl·lit que està en òrbita engega els coets propulsors, tot faria pensar que, en guanyar velocitat i, per tant, augmentar l'energia, s'hauria d'allunyar de la Terra i, per tant, hauria de passar a òrbites amb radis més grans. Però, paradoxalment, comprovem que justament les òrbites més allunyades de la Terra són les que tenen velocitats més petites (segons l'expressió (1)).
Així doncs tenim una paradoxa que cal solucionar!
Solució
Segons la segona llei de Kepler (Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/Lleis_de_Kepler) , la velocitat d'un planeta varia segons el punt de la trajectòria al voltant del Sol:
|
De manera que, tal com observem a la figura 2, veA
> veB. Alguns càlculs El càlcul de les velocitats en òrbites el·líptiques
és relativament fàcil, tot i que no s'inclou en el currículum
del batxillerat.
|
Tenint present que el concepte de moment angular no figura
en el currículum del batxillerat, per facilitar-ne la comprensió
a l'alumnat d'aquest nivell, en comptes de parlar de conservació de moment
angular podem igualar les dues àrees escombrades en el perigeu i en l'apogeu
de l'òrbita el·líptica, punts 1 i 2, tal com diu la segona
llei de Kepler o llei de les àrees (triangles amb una alçada r
i una base v dt,
on dt és
un diferencial de temps), que és conseqüència directa de
la conservació del moment angular:
(3) |
A la igualtat (3) aïllem la velocitat
v2 :
(4) |
Multipliquem per 2 la primera igualtat de (2) i després simplifiquem la massa m del satèl·lit
i substituïm v2 pel valor obtingut en l'expressió (3)
Amb alguns càlculs senzills, podem aïllar
v1 fins a obtenir l'expressió
I utilitzant de nou l'expressió també obtenim el valor de la velocitat v2
Podem comprovar que si l'òrbita és circular, és a dir, r1=r2 aleshores obtenim en qualsevol de les dues fórmules la velocitat v
que coincideix amb l'expressió (1) que permet calcular
la velocitat orbital circular.
També podem comprovar que si l'òrbita no és tancada (en
el límit i v2=0)
obtenim l'expressió
que correspon a la velocitat d'escapament d'una òrbita
circular.
Ara estem en condicions de resoldre numèricament algun exercici i comprovar-ho
amb alguna simulació.
Autor d'aquesta pągina: Tavi Casellas
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons