A les classes de física de batxillerat s'explica l'efecte Doppler ajudant-nos d'algun esquema dels fronts d'ona i posant com a exemple el soroll d'un tren o d'un cotxe quan s'acosta i posteriorment s'allunya, és el típic: iiiiiiaauuuuuuuu. Aquí presentem una experiència que no solament ens permetrà escoltar l'efecte Doppler sinó que podrem mesurar les freqüències i comprovar que les fórmules teòriques es compleixen (amb els errors experimentals corresponents). Aquesta és una activitat que pot servir de síntesi en finalitzar la unitat d'ones, com a cas pràctic per l’ús de les noves tecnologies o, fins i tot, pot ser l'embrió d'un treball de recerca.
Guia per al professoratConstruccióPrimerament es va intentar portar a terme l’experiència amb un ventilador de sostre (l'article s'hauria anomenat “Ventiladoppler”, figura 1 i 2) amb un mòbil enganxat a la punta d'una aspa, però va comportar un seguit de problemes:
|
|
Fig. 1: Ventiladoppler |
En un segon intent, aquest més reeixit, es va utilitzar una bicicleta amb el telèfon intel•ligent enganxat a la perifèria de la roda del darrere (figura 3). En un tercer intent, que és el que recomanem, utilitzàrem
un brunzidor alimentat a 6 volts que es pot adquirir en qualsevol botiga
especialitzada en material d'electrònica (figura 3). |
|
Fig. 2:Ventiladoppler |
Orientacions per al professoratTemporització
Alumnes als quals s’adreça l’experiència
|
|
Fig. 3: Smartphone |
MetodologiaCom a element motivador i també per acabar d'aclarir el concepte de l'efecte Doppler, podem facilitar a l'alumnat (o donar-los l'enllaç perquè el visualitzin) el vídeo “The Doppler effect”, que pertany a una sèrie —The Big Bang Theory— en què els protagonistes n’aclareixen la definició i el soroll (en el cas del so) que podem escoltar:
|
|
Fig. 4:Brunzidor |
A l'aula o a casa l'alumnat ha de fer:
També podem realitzar tota l'experiència (gravació, captura,
anàlisi, càlculs, comparació i conclusió final)
plegats a l'aula (o a l'aula d'informàtica), tot aprofitant l'ús
de la pissarra digital. Fer l'experiència d'una manera o altra dependrà,
entre altres aspectes, del temps que hi vulguem dedicar i de les infraestructures
que tinguem al centre.
Autor d'aquesta pągina: Tavi Casellas professor de Física i Química de l’institut Montiliv, Maria Gubert professora de Física i Química l’institut Vescomtat de Cabrera d’Hostalric i Xavier Muñoz professor de Física i Química de l’institut Ramon Coll i Rodés de Lloret de Mar.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons