El món de la telefonia mòbil s'ha revolucionat, una vegada més, amb l'aparició dels telèfons intel•ligents, anomenats sovint smartphones, que corresponen a la enèsima generació de telèfons. A més de l'avantatge de poder estar connectat amb la xarxa en qualsevol lloc gràcies a la tecnologia 3G té, pel professorat i alumnat de física, una gran innovació que cal aprofitar: la incorporació de diferents tipus de sensors que podem aprofitar per realitzar experiències i extreure'n dades numèriques.
Què podem utilitzar dels telèfons mòbils sense que siguin de darrera generació?
De telèfons n’hi ha de moltes marques i amb sistemes operatius
diferents; un dels més estesos és el sistema operatiu Android.
A partir d'ara farem referència a telèfons que utilitzen l’Android,
que té l'avantatge, entre altres, que és un sistema operatiu de
codi obert.
La majoria de telèfons intel•ligents incorporen sensors de:
Per obtenir els valors dels diferents sensors disposem de diferents aplicacions (apps) que són gratuïtes i que podem descarregar i instal•lar directament des del mateix telèfon. Algunes de les aplicacions tenen una versió pro de pagament, que disposa de més opcions. Generalment l'opció bàsica de cada app dóna prou funcionalitat per al que ens interessa. Androsensor (v. 1.9.4.4a)Aquesta aplicació mostra totes les dades dels sensors en una única pantalla (que podem fins i tot ampliar per visualitzar-les gràficament) i dóna molta informació sobre el dispositiu i els seus registres. Smart Ruler (v. 1.3.1)
|
|
Fig. 1: |
Mediciones (v. 1.1.0)Aquesta aplicació permet mesurar (aproximadament) alçades, amplades, llargades i també volums i superfícies. El seu funcionament no és immediat i cal llegir les instruccions amb atenció perquè abans d'utilitzar l'apps cal calibrar per obtenir resultats més o menys fiables. Velocímetro FREE (v. 3.3.0)En aquest cas, cal activar el sensor GPS i la precisió (normalment
baixa) del valor de la velocitat obtinguda dependrà òbviament
de la sensibilitat que ofereixin els satèl•lits. |
|
Fig. 2: |
Nivel de burbujaSimula a la perfecció un nivell de bombolla dels que s'utilitzen en la construcció amb l'avantatge que també ens mesura l'angle d'inclinació. Funciona recolzant el telèfon per la seva cara posterior però també pel seu lateral. La primera aplicació que se'ns acudeix és la mesura de la inclinació d'un pla. Podem utilitzar la trigonometria per comprovar efectivament la mesura. |
||
Fig. 3: | Fig. 4: |
Aquesta app ens dóna els valors instantanis de l'acceleració
en els tres eixos i també el mòdul de l'acceleració global
del telèfon. També ens facilita les gràfiques de les variacions
d'aquests valors respecte del temps. Per defecte, el valor de l'acceleració
en una direcció z correspon a la gravetat (aproximadament, 9,8
m/s2), però a través del menú de configuració
aquest valor es pot posar a zero. Aquesta opció ens serà molt
útil si volem mesurar l'acceleració d'algun objecte al laboratori.
Una altra opció molt interessant és que l'aplicació pot
gravar en un fitxer de text els valors obtinguts per després exportar-los
i poder-los processar i/o representar externament (amb un full de càlcul,
per exemple).
De ben segur que just en aquest moment ja se'ns han acudit algunes experiències
interessants que ens permetrà realitzar aquest sensor:
En la realització d'algunes d'aquestes experiències cal tenir molt present la fragilitat del telèfon i, per tant, cal o bé protegir-lo adequadament dels possibles cops (caiguda lliure...) o bé dissenyar l'experiment de forma adequada (alerta, per exemple, amb el moviment circular i la força centrífuga... encara que sapiguem que no existeix!).
Una brúixola que funciona gràcies als sensors magnètics.
Funciona horitzontalment com una brúixola clàssica i també
verticalment amb combinació amb la càmera. Així doncs,
podem trobar l'orientació d'un punt llunyà (muntanya, edifici,
monument...) situant-lo al centre de la pantalla.
Podem fer exercicis d'orientació sobre plànols i també
d'aplicació de trigonometria plana (triangulacions).
Fotòmetre per mesurar la intensitat de la llum (en luxs), tot i que sembla que no té una precisió gaire gran.
Una app espectacular que ens permet preparar una sessió d'observació
astronòmica nocturna substituint els planisferis celestes clàssics
(encara que pedagògicament sigui recomanable, almenys parcialment, utilitzar-los).
Una vegada ubicat el telèfon, bé per GPS o bé a través
de la xarxa, observem el cel (amb els noms i dibuixos de les estrelles, constel•lacions,
planetes...) en la pantalla com si fos una finestra. Així doncs, per
saber si un punt lluminós és un planeta o una estrella i descobrir-ne
el nom, únicament hem d'encarar el telèfon en aquesta orientació
per llegir-ne a la pantalla el nom corresponent. També hi ha la possibilitat
de buscar un astre concret, en aquest cas l'app ens dóna un
ajut visual en forma de fletxes que ens condueixen fins que tenim l'objecte
que cerquem en el centre de la pantalla.
Aquesta aplicació és un bon element motivador per a quan treballem
l'astronomia amb l'alumnat: els permet observar i distingir objectes astronòmics
sense dependència d'un expert. A més, com a professors ens facilita
la realització d'una observació nocturna amb l'alumnat que prèviament
prepararem a l'aula.
Sound Meter (v. 1.4.9) Sonòmetre que ens marca la intensitat sonora en decibels. Pot
visualitzar la gràfica en funció del temps o bé una
taula de valors estàndards (amb increments de 10
dB) en què queda marcat, en vermell, el valor actual de
referència. Audalyzer 1.15Gràficament ens mostra l'ona sonora i l'anàlisi de Fourier del so que capta; a més, ens assenyala els decibels de la intensitat sonora del so o del soroll. Podem observar de forma qualitativa diferents tipus de sons: sons bastant purs amb una freqüència fonamental i els seus harmònics i sons (o sorolls) compostos com a superposició de moltes freqüències diferents. Permet també observar les diferents formes d'ona d'una mateixa nota produïda amb diferents instruments o veus humanes. Spectrum AnalyzerSemblant a l'anterior però en aquest cas ens dóna directament el valor de la freqüència de l'harmònic fonamental d'un so. Podem comprovar que efectivament els valors de l'escala musical amb diferents instruments observant també les diferents formes d'ona associades a cada instrument. |
|
Fig.5: |
Permet reproduir un so d'una freqüència (des de 0
Hz fins a 21000 Hz)
de forma sinusoïdal (però també quadrada, dent de serra i
triangular). Com a experiència més senzilla i espectacular: comprovar
el límit de freqüències audibles per l'alumnat (i el professorat)
i comprovar que aquest disminueix amb l'edat. Només cal generar inicialment
un to greu i anar progressivament augmentant-ne la freqüència, i
preguntar cada vegada quines persones que no senten el so. Sempre detectarem
algun alumne amb problemes auditius. Cal tenir present que el so es pot amplificar
a partir de la sortida dels auricular amb uns senzills altaveus per a ordinadors
o connectant-lo al sistema d'altaveus de què normalment disposem a les
aules.
També podem utilitzar aquest aplicació (substituint a l'Audacity
i a l'ordinador portàtil) per fer l'experiència d'interferències
sonores proposada en l'article Interferències
sonores de la revista Recursos de Física.
Utilitza els sensors de camp magnètic per detectar la proximitat de metalls: ens proporciona el valor del camp magnètic (juntament amb els tres components) i de manera gràfica i sonora, amb la utilització de colors i d'una alarma, ens indica quan el telèfon és prop d'un material ferromagnètic.
En aquesta cas és una aplicació de pagament (3,49 €) i
també se n'ofereix la versió Lite (1,99 €). Utilitza el sensor
de la càmera del telèfon (cal tapar l'objectiu amb 3 o 4 capes
de cinta aïllant negra) per poder detectar la radiació gamma. Per
efectuar mesures correctament, cal calibrar-lo; el programari disposa de calibratges
per als models de mòbils més usuals.
La precisió, com es pot esperar, no és gaire alta, però
sí que podrem detectar les variacions de la radioactivitat i mesurar-la
només atenent als ordres de magnitud.
De ben segur que trobareu moltes més aplicacions interessants per poder
experimentar, calcular, observar, analitzar...
A continuació trobareu alguna experiència realitzada i els seus
resultats.
Es tracta de deixar caure lliurement el telèfon (sobre una superfície prou tova per no malmetre l'aparell) mentre tenim activada la captura de dades.
ObservacionsPer facilitar-ne l'anàlisi cal activar l'opció Remove Earth
Gravity; d'aquesta manera, amb el telèfon immòbil les tres
components de l'acceleració han de ser zero i mentre el deixem
caure —horitzontalment— la component z de l'acceleració
haurà de marcar -9,81
m/s2. ResultatPodem observar les dues columnes representades en color verd. En la gràfica s'observa perfectament els instants abans de la caiguda lliure (fins a 0,4 segons) moment en què l'acceleració és nul•la, la caiguda lliure d'una durada aproximada de 0,3 segons i amb un valor constant aproximat de -10 m/s2 i finalment les acceleracions dels rebots del mòbil en xocar amb el terra (encoixinat!). |
|
Fig. 6: |
En el segon cas observem més
intervals interessants: |
|
Fig. 7: |
RealitzacióEs tracta de fer oscil•lar verticalment el telèfon lligat a una goma elàstica (o molla) mentre tenim activada la captura de dades.
|
|
Fig.8: |
AplicacióSpectrum AnalyzerRealitzacióEs tracta de construir un instrument musical a partir de copes de cristall omplertes de diferents quantitats d'aigua (vegeu la figura 9 i el vídeo a la figura 10). Observacions Cal agafar copes de vi o d'aigua (de qualitat, és
a dir, de vidre molt fi) i fer-les ressonar movent el dit per la circumferència
superior. Perquè ressonin amb facilitat el millor és anar
mullant el dit amb una barreja d'aigua i una mica de sabó de rentar
plats. |
|
Fig.9 |
En el vídeo
següent podem escoltar com ressonen les copes i, a més, veure
com l'aplicació del telèfon intel•ligent detecta la
freqüència fonamental. En la segona part del vídeo
variem el so de cada copa en incorporar-hi una quantitat diferent d'aigua.
|
|
Fig.10. Video de l'experiència
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=91963
|
Autor d'aquesta pągina: Tavi Casellas professor de Física i Química de l’institut Montilivi.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons