Massa i pes

Full de l'alumnat

Introducció

En aquesta activitat treballareu amb un programa de simulació. L’objectiu de l’activitat és conèixer i distingir clarament els conceptes de massa i pes i saber com es mesuren i de quins factors depèn la massa i el pes d’un objecte.

Presentació de la simulació


Amb el programa Interactive Physics obriu el fitxer massaipes.ip.
A l'espai de treball us ha d'aparèixer una imatge com la de la figura 1.

Veureu que hi ha un prestatge amb 3 objectes de diferents colors i una col·lecció de masses (millor evitar dir-ne "pesos"), una balança de dos plats i un dinamòmetre.

El dinamòmetre ens indica el PES dels objectes que situem al seu plat, a partir de la mesura de l'allargament de la seva molla.

La balança ens indica la MASSA d'un objecte situat en un plat, cosa que s’aconsegueix col·locant masses a l'altre plat fins que s'equilibri la balança.

El botó ens permet repetir l'experiment en altres llocs de l'Univers (la Terra, la Lluna o qualsevol altre lloc)*.

Els objectes poden arrossegar-se a qualsevol lloc de l'espai de treball i per veure el resultat de l'experiment heu de prémer el botó .

Abans de començar un experiment nou heu de prémer el botó

*Sols cal que especifiqueu el valor de la gravetat a la finestra que apareix.


Realització


Mesureu la massa i el pes de cada un dels tres blocs (blau, groc i vermell) a la Terra, a la Lluna i a un planeta on g=20 m/s2.


Anàlisi i tractament de les dades


Recolliu de manera ordenada les dades en una taula. (Molt important!: dediqueu un moment a pensar com pot ser aquesta taula, abans de començar a recollir-hi les dades).
Proveu què passa en els llocs on g=0.

A la vista dels resultats obtinguts, escriviu en 2 o 3 línies les conclusions d'aquest "experiment espacial"

 

 Autor d'aquesta pągina:

 

Aquesta obra estą subjecta a una
Llicčncia de Creative Commons
Creative Commons License