Una manera possible de presentar els resultats és la següent:
Terra | Lluna | planeta X | ||||
cos | massa (kg) | pes(N) | massa (kg) | pes(N) | massa (kg) | pes(N) |
blau | 1,5 | 14,7 | 1,5 | 2,5 | 1,5 | 30,0 |
vermell | 2,0 | 19,6 | 2,0 | 3,3 | 2,0 | 40,0 |
groc | 4,25 | 41,7 | 4,25 | 8,5 | 4,25 | 85,0 |
S'espera que els alumnes indiquin que, en absència de gravetat, els objectes no "cauen", que no pesen (per tant, el seu pes és 0) i que la seva massa deu ser la mateixa que en altres llocs, encara que, amb la balança de la simulació no sigui possible determinar-la.
Una conclusió vàlida seria
"La massa dels objectes es pot mesurar amb balances i no depèn del
lloc en què estan situats; en canvi, el pes, que es pot mesurar amb dinamòmetres,
pot canviar si es mesura en llocs diferents. A la Terra els pesos són
superiors que a la Lluna, però inferiors que al planeta X."
Naturalment el que és interessant no és que els alumnes produeixin
exactament aquests resultats, sinó que arribin a formular conclusions
clares, precises i ben redactades, i que arribin a dissenyar taules en les quals
es puguin agrupar les dades de manera ordenada.
Autor d'aquesta pągina: Octavi Plana, professor de Física i Química a l’IES Icària de Barcelona.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons