La
Revolució copernicana és una miniaplicació de
Flash (podeu
fer clic a la icona, si cal instal·lar el Flash) en la qual,
en una sèrie de fotogrames, s'explica de manera molt visual els coneixements
astronòmics que es tenien en l'Antiguitat i la seva evolució fins
al model d'òrbites el·líptiques de Kepler.
Les imatges no pretenen tenir una precisió geomètrica i són
només una aproximació simple als diferents models: les distàncies
planetàries no són proporcionades a la realitat (per raons d'espai),
les velocitats dels planetes, tampoc...; però el conjunt és fàcilment
comprensible per a l'alumnat del nivell de batxillerat.
El tema del camp gravitatori de la física
de 2n de batxillerat ofereix una bona oportunitat per treballar una mica
la història de la ciència i fer referència a un període
molt important en la seva evolució. També ofereix l'oportunitat
de fer una classe conjunta amb la matèria de Filosofia i recordar
alguna temàtica de la matèria d'Història de la Cultura,
que es va oferir a l'alumnat durant uns cursos en els currículums
establerts per la LOGSE. |
Per veure el gravat original feu click aquí |
Proposo fer a l'aula una classe de tipus magistral i explicant
a l'alumnat el document utilitzant l'ordinador i el projector de vídeo.
Els punts que s'han de preparar especialment són la comprensió
del moviment retrògrad dels planetes, les dades que els antics havien
aconseguit sobre les dimensions de la Terra i del sistema solar i l'evolució
de les diferents visions del sistema solar -univers.
Difícilment els alumnes poden treure partit tots sols de les representacions
dels models, dels càlculs d'Aristarc...; per tant, la proposta és
que els feu passejar pel document, després que vosaltres hàgiu
fet la presentació i n'hàgiu comentat els aspectes més
destacables.
També hi ha la l'opció que els alumnes es passegin pel document
en una aula d'informàtica o a casa seva. En aquest cas, penso que haurien
de rebre unes pautes de treball que haurien d'incloure una tasca a realitzar
(resum, dificultats, resposta a un qüestionari, tasca del Moodle...) per,
finalment, lliurar-la al professorat.
Les activitats més interactives que hi podem trobar són:
L'adreça a la xarxa de la miniaplicació és: http://www.rrfisica.cat/rrfisica/r_estiu_001/indexco.html
La miniaplicació consta d'una sèrie de pantalles interactives, que anomenem fotogrames, a les quals s'accedeix de forma seqüencial.
A continuació, fem una breu descripció dels fotogrames més destacats.
Hi ha una primera pàgina d'índex des de la qual
es pot anar als diferents apartats.
Després de l'índex, es presenten les cosmovisions de l'antiguitat,
entre les quals destaca la curiositat egípcia de tenir el cel representat
per una deessa en lloc d'un déu.
2. Els estels i les constel·lacionsAquest fotograma inclou un model del cel de l'hemisferi nord, amb les constel·lacions principals i els estels més brillants: es pot triar l'opció que hi surtin els noms de tots els estels i les constel·lacions o bé triar les constel·lacions una a una, per observar-ne la forma i situar-les en el cel. L'eclíptica hi és representada i es pot comentar la distribució del zodíac.. |
3. Coneixements dels grecs anticsLa teoria aristotèlica de les dues esferes no
va ser l'única aportació dels grecs antics. Aquí
trobareu una situació dels més coneguts filòsofs-científics
de la Grècia antiga: Aristòtil, Plató, Eratòstenes,
Tales, Aristarc, Ptolomeu i Eudox, amb les aportacions corresponents. |
4. Les dues esferesAquí es pot observar el moviment d'un planeta
respecte de la volta dels estels fixos, representats pels símbols
del zodíac, i com es pot explicar aquest moviment, aparentment
caòtic, sense deixar de creure en la perfecció de l'esfera
celeste, representada pel moviment circular uniforme. Es pot fer variar
la velocitat de l'epicicle i de la deferent i trobar forces trajectòries
diferents. |
5. CopèrnicDesprés d'una petita introducció escrita,
es proposa una activitat que consisteix a situar el Sol i els planetes
als llocs respectius, segons la teoria heliocèntrica. Si s'acaba
l'activitat correctament, se salta automàticament al fotograma
següent, que és una modelització en moviment del sistema
heliocèntric. Com en el model anterior, hi ha la possibilitat de
veure les òrbites i les visuals de tots els planetes des de la
Terra. També se'n pot aturar el moviment o fer-los avançar
pas a pas. |
6. Tycho BraheEl sistema mixt de Tycho mereixia un lloc en la història. Era tan difícil el canvi de paradigma que la persona que posseïa les millors dades astronòmiques del moment no va ser capaç d'acceptar-lo i va haver d'inventar aquest sistema, en què tots els planetes giraven a l'entorn del Sol..., però en què el Sol girava a l'entorn de la Terra! |
7. GalileoL'aportació de Galileu, amb la descoberta d'irregularitats i imperfeccions a la superfície de la Lluna i la comprovació que els astres no giraven a l'entorn de la Terra, sinó a l'entorn d'un planeta, va ser decisiva en l'evolució de la cosmologia, malgrat que ell no es va dedicar específicament a l'astronomia. Són dos fotogrames molt simples i entenedors que poden ajudar a entendre el paper de Galileu.. |
8. KeplerEl model de Kepler, punt de partida de la llei de la gravitació universal de Newton, hi té també un lloc. Cal tenir-ne presents determinats aspectes: les òrbites el·líptiques no tenen l'el·lipticitat real, sinó molt exagerada; no hi ha visuals dels planetes, perquè en aquest model ja no són necessàries, i, finalment, si es clica sobre els planetes, podem sentir-ne el so segons Kepler. Kepler tenia les dues vessants, matemàtica i esotèrica, i creia que a cada planeta corresponia un so característic. No hi ha cap comentari sobre la comparació de la grandària de les òrbites i dels políedres regulars. |
Conjunt de 10 preguntes, per comprovar si l'alumne recorda una part dels aspectes treballats. En finalitzar, hi apareixen els resultats, que es poden imprimir.
Per trobar més informació sobre els personatges
més importants.
Si es vol proposar al l'alumnat que aprofundeixi en el tema, haurem de tenir
present que caldrà ampliar la cerca d'informació (enciclopèdies
temàtiques, webs especialitzats, cerques a Internet...).
Inclou una relació dels recursos bibliogràfics que s'han consultat en l'elaboració de La Revolució copernicana. Vegeu la figura 9.
Autor d'aquesta pàgina: Ramon Estius,Professor de física i química a l'IES Rafael de Campalans d'Anglès.
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons