Tot i que hi ha pràctiques similars proposades, fins i tot a llibres
de text, us proposo una activitat que, amb materials molt simples, permet treballar
prou bé força conceptes dels moviments ondulatori.
Es pot agafar la primera part com a guió de les pràctiques però
la realització de l’activitat és prou simple perquè
l’adapteu com creieu convenient.
Quan la llum passa a través d’una escletxa d’una
amplada similar a la longitud d’ona, l’escletxa es converteix, pel
principi de Huygens, en el nou focus emissor d’ones. Si en lloc d’una
sola escletxa en tenim moltes, els rajos de llum que surten de cadascuna d’aquestes
s’interfereixen. Els màxims d’interferència es produeixen
en els punts on la diferència del camí recorregut pels diferents
rajos és d’un nombre exacte de longituds d’ona.
Una xarxa de difracció és una superfície transparent a
la llum on s'han fet una sèrie de línies opaques, unes 600
línies/mm,
que no deixen passar la llum. . D’aquesta manera s’aconsegueixen
moltes escletxes juntes.
Coneixent la distància entre les escletxes i mesurant la distància
a la qual es formen els màxims d’interferència, podem calcular
de manera simple la longitud d’ona de la llum que travessa la xarxa.
Farem la xarxa de difracció de constant coneguda per calcular la longitud
d’ona de la llum de l’apuntador làser.
Quan la llum del làser incideix sobre un CD o un DVD, es produeix un
fenomen similar: la llum làser es reflecteix als solcs del disc i els
raigs reflectits s’interfereixen i donen màxims d’interferència
i zones fosques. Si coneixem la longitud d’ona de la llum làser
incident, podem fer el procés invers: mesurar la separació entre
les escletxes de la xarxa de difracció.
|
Calibratge del làserFixarem la xarxa de difracció i el làser,
de manera que la llum travessi la xarxa i arribi a una superfície
regular on puguem mesurar les distàncies entre les primeres interferències
constructives formades, tal com indica l’esquema (vegeu la figura
1). Segons la potència del làser i les característiques
de l’espai on fem l’experiència, podrem allunyar
més la xarxa de la pantalla i aconseguir resultats més
precisos. |
|
Càlcul de la separació de pistes d’un CD o DVDUn cop calibrat el làser farem una nova experiència
per calcular la separació entre les pistes del CD i el DVD. |
|
Aquesta pràctica és interessant perquè amb materials molt
senzills (excepte la xarxa de difracció) es pot mesurar el valor d’una
distància extraordinàriament petita amb gran precisió.
Els apuntadors làser són fàcils d’aconseguir, tenen
un preu molt assequible i ens serviran molt bé per fer la pràctica.
En una sessió de classe es pot fer tota la pràctica i comentar les preguntes del qüestionari. Posteriorment els alumnes hauran de lliurar la memòria el dia que se'ls indiqui.
Aquesta pràctica es pot fer a primer o a segon de batxillerat. Els millors resultats s’obtenen amb l’alumnat de segon curs.
És recomanable treballar amb un grup d’alumnes
no gaire nombrós. Es poden fer grups de treball de tres a cinc alumnes
i l’experiència es pot fer al laboratori o a l’aula ordinària,
atès que no cal material gaire especial.
Podem trobar una limitació per fer la pràctica quant al nombre
de xarxes de difracció disponibles o bé pel que fa a l’espai
del laboratori.
En les fotografies podeu observar com es pot fer el muntatge de la segona experiència:
amb la pantalla vertical a sobre la taula o fent servir el terra com a pantalla.
Cal parar atenció en l’ús de l’apuntador làser! Hem d’evitar que es dirigeixi directament als ulls de l’alumnat o del professorat. |
Orientacions tècniquesSi disposem d’un làser de He-Ne
(633 nm de),
podem fer el procés invers i mesurar la separació entre
les escletxes de la xarxa de difracció. |
Per mantenir encès
l’apuntador làser, va molt bé fer servir agulles
d’estendre roba (vegeu la figura 3). També es pot fer servir
un suport de taula amb la vareta de suport corresponent, dues nous i
dues pinces de bureta (vegeu la figura 4). La xarxa de difracció de constant coneguda la podeu trobar als antics equips d’òptica d’ENOSA o demanar-la al CESIRE-CDEC(1) o a alguns Centres de Recursos Pedagògics (CRP). Per a la xarxa de difracció de 600 línies/mm (equips d'ENOSA), la separació entre les escletxes és: 10-3 m/600 ratlles = 1,67·10-6 m La separació entre les línies en un CD és al voltant de les 625 línies/mm i de les 1200 línies/mm en un DVD, però hi ha diferències segons la capacitat d'emmagatzematge dels diferents tipus de suport. |
La zona d’interferència constructiva no és
puntual i, depenent de les distàncies que prenem, com a mínim
hem de considerar una imprecisió de 5 mm en les mesures. Els resultats
millors es poden obtenir aprofitant al màxim la llargada de l’aula,
sempre que la paret permeti mesurar la separació dels màxims.
Per a un làser de 650±10
nm de longitud d’ona i la xarxa d'ENOSA de 600
línies/mm hem obtingut un error inferior a l'1%
quant a la longitud d’ona de la llum.
En la mesura de la separació de les pistes del CD, amb el làser
esmentat, s’obté un angle de 24º,
que suposa unes 635 pistes/mm,
mentre que en l’estudi del DVD, l’angle obtingut és de 63º,
que suposa unes 1300 pistes/mm,
però amb més marge d’error
És important observar que l’augment de la capacitat d’emmagatzematge
depèn no només de la separació de les pistes sinó
també de l’amplada dels senyals. Això vol dir que si hi
posem el doble de pistes, la capacitat es farà , com a mínim,
quatre vegades més gran. També cal tenir en compte que els DVD
poden ser de doble capa, cosa que suposa, com a mínim, una capacitat
vuit vegades superior a la dels CD.
Autor d'aquesta pągina: Ramon Estius,Professor de física i química a l'IES Rafael de Campalans d'Anglès.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons