Us presentem un senzill muntatge de cost pràcticament nul que us pot servir tant per a l’estudi de la segona llei de Newton com del principi d’Arquimedes o la força centrípeta. També pot ser una bona eina per il·lustrar el principi amb què funcionen els receptors de l’equilibri que tenim a l’oïda interna, o els sensors emprats en la Wii per controlar el moviment del jugador.
NIVELL: ESO i batxillerat
ObjectiuConstruirem un senzill dispositiu que ens permetrà observar qualitativament l’estat d’acceleració d’un sistema i també veure quina és la direcció de l’acceleració. ConstruccióMaterial
|
ProcésTallem un fil de la longitud adequada perquè
la pilota pengi dins el pot, des de la tapa, sense tocar la base ni
les parets.
|
FuncionamentSi poseu el vostre acceleròmetre sobre la taula
i l’empenyeu acceleradament cap a la vostra esquerra veureu com
la bola s’inclina cap a... l’esquerra! Justament en el sentit
de l’acceleració del pot. En el moment en què el
freneu, veureu com la pilota s’inclina cap a la dreta. Pensar aquest funcionament en termes de pressió, pot donar-nos una perspectiva molt interessant del fenomen i ens permet veure’n les analogies amb el principi d’Arquimedes. De fet, el mateix argument que ens explica l’empenyiment d’Arquimedes en una situació estàtica ens explica el moviment d’aquesta bola. A la imatge 4 en tenim un esquema. Totes les acceleracions
es mesuren respecte al terra. Es representa el pot, ple d’aigua,
al qual es li dóna una acceleració
cap a l’esquerra. Estudi del comportament de l'acceleròmetreAquest senzill dispositiu pot tenir interès
per fer reflexionar l’alumnat. És un bon exercici proporcionar els dos dispositius
a cada grup d’alumnes i fer-los comparar el comportament de cadascun. Hi ha una variant molt més espectacular d’aquesta experiència però que no està a l’abast de tothom, ja que es necessita una furgoneta tancada i globus inflats amb heli. Es tracta d’inflar la meitat de globus amb aire i l’altra meitat amb heli. Pengeu del sostre de la furgoneta els globus inflats amb aire i subjecteu del terra de la furgoneta els que heu inflat amb heli. Aquests darrers pugen, mentre que els primers pengen del sostre. Si la furgoneta accelera cap a endavant, cap a on s’inclinen els globus? Us deixem la resposta a vosaltres...
|
Moviment lineal.
• Accelereu el dispositiu sobre una taula i observeu-ne el comportament.
• Camineu amb l’acceleròmetre a velocitat constant i també
accelerant i frenant.
• Si feu servir una bola petita podeu intentar incorporar una escala graduada
a l’interior per a mesurar-ne la inclinació i deduir d’aquí
un valor aproximat per a l’acceleració.
• Construïu dos dispositius que tinguin la mateixa longitud de fil
però amb boles de massa ben diferent i, sense omplir el pot d’aigua,
accelereu-los tots dos alhora. Quin dels dos es desvia més? Pot servir
per il·lustrar el problema que es planteja a l’alumnat de 1r de
batxillerat, que consisteix a trobar la inclinació d’un pèndol
que penja del sostre d’un vehicle que es mou acceleradament.
Moviment circular.
• Agafeu l’acceleròmetre amb les dues mans i observeu-lo
mentre gireu sobre vosaltres mateixos. Com preveieu que es desviarà la
bola? Compareu les vostres previsions amb allò que observeu.
• Subjectant l’acceleròmetre, correu descrivint una trajectòria
circular. Observeu i expliqueu el desviament de la bola.
Moviment lineal vertical.
• Pugeu amb l’acceleròmetre en un ascensor que engega. Es
desvia, l’acceleròmetre?
• I si l’ascensor cau acceleradament?
• Imagineu-vos que sou a dins d’un ascensor en caiguda lliure amb
l’acceleròmetre. Si en aquestes condicions l’accelereu horitzontalment
(per exemple, sobre una taula), com penseu que respondrà l’acceleròmetre?
Relació amb altres dispositiusEn els comandaments de la Wii hi ha xips com el de la fotografia de la figura 6, dins del qual es troben dispositius capaços de mesurar les més insignificants acceleracions, però en lloc d'una massa gran com la que hem fet servir nosaltres, utilitzen molècules de gas i sensors MEMS (microelectromechanical systems), que eliminen les estructures mecàniques mòbils de l’interior de l’acceleròmetre. La grandària d’un dispositiu MEM s’estén generalment des d’alguns micròmetres fins a un mil·límetre, mentre que els components individuals que el formen poden ser d’entre i (= micròmetre). Aquests mateixos dispositius són també els que permeten que el iPhone canviï l’orientació d’una imatge en girar-lo. A l’oïda interna, dins els canals semicirculars, unes cèl•lules especialitzades s’encarreguen de proporcionar al cervell la informació sobre la posició i els moviments del cap. De la mateixa manera que a l’acceleròmetre que hem construït, aquestes cèl•lules es mouen com a resposta a les acceleracions del nostre cos. |
|
Autor d'aquesta pągina: Victor Grau, professor de física a l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Vic.
Aquesta
obra estą subjecta a una
Llicčncia
de Creative Commons