IntroduccióA
continuació teniu el qüestionari o guió de la
sessió per als alumnes. Està pensat per donar un full de
treball a cada alumne. Podeu començar a treballar-lo
individualment o per parelles a l'aula d'informàtica i deixar
després que els alumnes ho acabin a casa tranquil·lament.
Podeu demanar que us retornin el full amb les respostes, corregir-ho
plegats durant una segona sessió o, fins i tot, demanar que ells
mateixos s'ho corregeixin amb el full de solucions.
Guia per al professor
A
la xarxa podem trobar l'applet J-Track 3D http://science.nasa.gov/realtime/jtrack/3d/JTrack3D.html/
de la NASA (Agència Espacial Nordamericana) que és francament espectacular perquè
simula la situació en temps real de tots els satèl·lits artificials que estan
en aquest moment en òrbita al voltant del nostre planeta. Alhora, ens dóna la
possibilitat d'obtenir algunes dades interessants sobre cadascun dels satèl·lits
(posició, velocitat, altitud, període...), que ens permeten realitzar càlculs
i comprovar les explicacions teòriques que haurem treballat a l'aula de física.
La visió del conjunt Terra-satèl·lits és en tres dimensions i permet, arrossegant
senzillament el ratolí, canviar la situació de l'observador. La rotació dels
satèl·lits l'observem, d'entrada, en temps real, però la miniaplicació
permet accelerar el temps per poder observar, en un temps raonable, rotacions
completes al voltant del nostre planeta.
El treball amb aquesta miniaplicació s'emmarcat dintre de la línia CTS
(ciència, tecnologia, societat) de l'ensenyament de la física, perquè permet
treballar alguns dels conceptes físics basant-nos en situacions reals del nostre
entorn i a més té l'avantatge de treballar aspectes relacionats amb l'astronomia
que solen despertar en l'alumnat un interès remarcable (per la seva actualitat).
Dintre d'aquesta línia aquest recurs s'utilitza en l'experimentació del projecte
Física Salters a Catalunya.
Aquest miniaplicació la podem utilitzar per treballar els conceptes relacionats
amb el moviment circular, la dinàmica circular, la gravitació i les lleis de
Kepler. Concretament, aquest recurs està pensat per treballar el moviment circular
dintre del currículum de la física de 1r de batxillerat.
Aquesta proposta de treball (qüestionari) està pensada com a guió de treball
amb els alumnes a l'aula d'informàtica (individualment o per parelles) o bé
com a proposta de treball individual (obligatòria o opcional) per lliurar-la
al professor al cap d'uns quants dies.
En el conjunt de qüestions que trobarà l'alumne podem trobar-ne de tres tipus:
Simple observació del funcionament de la miniaplicació: funcionament
del zoom, augment de la velocitat del temps...
Consolidació de conceptes: òrbites geocèntriques, període d'un moviment circular,
velocitats angular i lineal...
Realització de càlculs numèrics basant-se en algunes de les dades obtingudes
a partir dela miniaplicació: freqüència, velocitat lineal...
No hi ha cap mena de dubte que podem treure molt profit d'aquesta miniaplicació
per comentar temes d'actualitat sobre els satèl·lits: avantatges i inconvenients
dels satèl·lits geoestacionaris, satèl·lits espia, sistema GPS... Sobre aquests
temes segurament els alumnes ens oferiran interessants comentaris.
Bé, en tot cas queda encara la feina d'aprofitar més aquesta
miniaplicació per ala resta de temes que hem esmentats abans i, molt
especialment, sobre les lleis de Kepler
Fitxa per a l'estudiant
Obre la pàgina
de la NASA
http://science.nasa.gov/realtime/jtrack/3d/JTrack3D.html/
i maximitza la finestra on apareixen la Terra i els seus satèl·lits.
Com funciona?
Selecciona el Meteosat 7 ("Satellite"/"Select")
i observa'n la trajectòria. Prova de modificar alguns paràmetres de la miniaplicació:
- Arrossegant el ratolí pots girar en 3D la visió del conjunt
- . Augmenta o disminueix la distància d'observació ("View"/"Zoom
in" o "Zoom out").
- Obté les dades del satèl·lit actiu ("View"/"Satellite
position").
- Observa la projecció sobre la Terra de la seva trajectòria ("View"/"Ground
trace").
- La situació dels satèl·lit és en temps real. Accelera l'animació 100
o 1.000 vegades ("Options"/"Timing" a o
)
combinant-ho amb la rapidesa del refresc de pantalla (Options / Update rate
a ¼ de segon, per exemple).
- Clica damunt de qualsevol punt blanc per seleccionar qualsevol altre
satèl·lit.
Ara estàs a punt de contestar algunes qüestions.
Selecciona de nou el Meteosat 7...
- Quin tipus de trajectòria té?
- Sobre quina zona de la Terra està situat?
- Deixa que faci una volta sencera a la Terra. Sobre quina zona és
ara?
- Observa ("View"/"Satellite position") com varia al
llarg d'una volta la seva latitud, longitud i altura? Quina conclusió en
treus?
- Com es diuen els satèl·lits que tenen aquestes característiques?
- Quina creus que és l'avantatge principal d'aquest tipus d'òrbita?
- Mesura amb el teu rellotge els segons que tarda (amb l'animació )
a fer una volta sencera a la Terra.
- Calcula després el període de rotació real. Dóna el valor que esperaves?
- Calcula també la freqüència, la velocitat angular de rotació i la velocitat
lineal del satèl·lit. Coincideixen amb els valors de la miniaplicació("View"/"Satellite
position")?
- Clica damunt de diferents satèl·lits geoestacionaris i observa'n la seva
altura. Com són aquests valors?
- L'òrbita geoestacionària està plena de satèl·lits. Només hi ha
una zona on pràcticament no n'hi ha. Quina és i a què creus que és
degut aquest fet?
Observa ara el
satèl·lit Gstar1,
- És en l'òrbita geoestacionària?
- A prop seu hi ha 4 satèl·lits més en una situació semblant. Observa la
projecció de la seva trajectòria damunt de la Terra ("View"/"Ground
trace"). Fes un comentari sobre aquest fet.
Selecciona el satèl·lit Iridium 63, que és un satèl·lit circumpolar.
- Quin tipus de trajectòria té?
- Calcula amb el teu rellotge el seu període de rotació. Coincideix ara
amb el valor de la miniaplicació?
- Quina és l'altura de la seva òrbita?
- Calcula la freqüència, la velocitat angular de rotació i la velocitat
d'aquest satèl·lit. Compara-les amb els valors de la miniaplicació.
- Deixa'l que faci voltes sobre la Terra. A cada volta passa per la mateixa
zona? Quant tardarà aquest satèl·lit a tornar a passar per la mateixa àrea
de la Terra?
- Quin avantatge té aquest tipus de satèl·lit respecte dels geoestacionaris?
- I quin inconvenient creus que tenen aquestes òrbites?
Finalment pots escollir una satèl·lit com ara el Doublestar (TC-1),
- Quin tipus
d'òrbita té?
- Observa la seva velocitat al llarg de la seva trajectòria? Quina conclusió
en treus?
- Selecciona altres satèl·lits que estiguin lluny de la Terra i fora de
les òrbites geoestacionàries. Completa la frase següent: "Sempre
la velocitat dels satèl·lits en òrbites el·líptiques..." Recorda aquest
fet, ja que als següents cursos ho veurem amb detall; correspon ni més ni
menys que a una de les lleis de Kepler de la gravitació universal.
- Sabries trobar alguna utilitat a aquest tipus d'òrbita?
Per acabar pots observar les diferents òrbites dels satèl·lits GPS (n'hi
ha una colla).
- Quin entrellaçat fan les seves òrbites?
- Són satèl·lits geoestacionaris?
- Quin tipus d'òrbita descriuen?
- A quina altura orbiten?
Donar
als alumnes les solucions (en paper o publicades a la xarxa) a les
qüestions plantejades anteriorment pot ser útil i educatiu
com a element d'autoavaluació. I, lògicament, a tu com a
professor et pot estalviar una mica de feina.
Solucions
-
Quin tipus de trajectòria té? Circular
-
Sobre quina zona de la Terra està situat? L’Àfrica
-
Deixa que faci una volta sencera a la Terra. Sobre quina
zona és ara? Continua estant sobre l’Àfrica
-
Observa ("View"/"Satellite position")
com varia al llarg d’una volta la seva latitud, longitud i altura?
Les tres dades es mantenen quasi invariables. Quina conclusió en
treus? Es troba sempre sobre el mateix punt de la Terra.
-
Com es diuen els satèl·lits que tenen aquestes
característiques? Geoestacionaris.
-
Quina creus que és l’avantatge principal d’aquest
tipus d’òrbita? Poden fer observacions, emissions...
de manera continuada d’una zona concreta del planeta.
-
Mesura amb el teu rellotge els segons que tarda (amb l’animació
) a fer una volta
sencera a la Terra. Has de mesurar aproximadament
.
-
Calcula’n després el període de rotació
real. Multiplicant per obtenim
. Dóna el
valor que esperaves? Sí, hores
(1 dia) són .
-
-
Clica damunt de diferents satèl·lits geoestacionaris
i observa’n l'altura. Com són aquests valors? Sempre
són aproximadament iguals a
-
L’òrbita geoestacionària està
plena de satèl·lits. Només hi ha una zona on pràcticament
no n’hi ha. Quina és i a què creus que és degut
aquest fet? Sobre el Pacífic perquè és una
zona pràcticament sense població i, per tant, sense gaire
interès per al’observació, les comunicacions...
-
És en l’òrbita geoestacionària?
No exactament, està una mica inclinada respecte l’òrbita
geoestacionària.
-
A prop seu hi ha 4 satèl·lits més
en una situació semblant. Observa la projecció de la seva
trajectòria damunt la Terra ("View"/"Ground trace").
Fes un comentari sobre aquest fet. Aquest conjunt de satèl·lits
mantenen sempre la mateixa longitud i només varien una mica la seva
latitud. Per tant, sempre són damunt d’una zona terrestre.
En el cas d’aquests satèl·lits, és sobre els
Estats Units. Segurament en aquesta longitud l’òrbita geoestacionària
està saturada de satèl·lits.
-
Quin tipus de trajectòria té? Circular.
-
Calcula amb el teu rellotge el seu període de rotació.
Coincideix ara amb el valor de la miniaplicació? Aproximadament.
-
Quina és l’altura de la seva òrbita?
“Només” d’uns .
-
-
Deixa’l que faci voltes sobre la Terra. A cada volta
passa per la mateixa zona? No. Quant tardarà aquest
satèl·lit a tornar a passar per la mateixa àrea de
la Terra? Ha de fer una mica més de voltes
per tornar a passar-hi: .
-
Quin avantatge té aquest tipus de satèl·lit
respecte els geoestacionaris? Que poden realitzar observacions de
qualsevol punt de la Terra.
-
I quin inconvenient creus que tenen aquestes òrbites?
Que no poden fer observacions de manera continuada d’una zona
concreta.
-
Quin tipus d’òrbita té? El·líptica
-
Observa la seva velocitat al·llarg de la seva trajectòria.
Quina conclusió en treus? Que és variable: petita
quan és lluny de la Terra i gran quan és a la vora.
-
Selecciona altres satèl·lits que siguin lluny
de la Terra i fora de les òrbites geoestacionàries. Completa
la frase següent: "Sempre la velocitat dels satèl·lits
en òrbites el·líptiques..." Recorda aquest fet,ja
que als cursos següents ho veurem amb detall; correspon ni més
ni menys que a una de les lleis de Kepler de la gravitació universal.
Varia segons el punt de la trajectòria i sempre serà més
petita com més gran sigui la distància del planeta.
-
Sabries trobar alguna utilitat a aquest tipus d’òrbita?
Possiblement per l'estudi de les característiques de diferents
zones de l’espai properes a la Terra, per exemple la magnetosfera
o camp magnètic al voltant de la Terra.
-
Quin entrellaçat fan les seves òrbites? Sempre
són òrbites circulars però fent angles al voltant de
.
-
Són satèl·lits geoestacionaris? No.
-
Quin tipus d’òrbita descriuen? Circular.
-
A quina altura orbiten? Aproximadament
|