|
núm 0 Mostra |
Tardor del 2007 |
Societat Catalana de Física |
| El Pèndol Elàstic Emilio Llorente
|
És freqüent que en les activitats experimentals es produeixin fenòmens que semblen no ajustar-se a les previsions teòriques. Sovint, quan pengem un cos d’una molla per estudiar el MHS, en separar el cos de la posició d’equilibri i deixar que oscil·li lliurement, al cap d’unes poques oscil·lacions comença a fer coses “rares”. El moviment sembla que es desestabilitza: el cos va cap els costats i es posa a oscil·lar com un pèndol.. Parem el moviment i tornem a separar el cos de l’equilibri amb més cura, però torna a fer el mateix, sembla un moviment caòtic que no podem controlar. Si això passés a l’alumne estaríen dient-li que la molla no està ben subjectada, o que ja d’entrada el desplaçament de l’equilibri està mal realittzat... Si ho fa l’alumne pensaríem “està clar que no ho fa bé”, però i si ens passa als professors? |
| Una nevada dins de casa... i a altres llocs Tavi Casellas
|
Sovint alguns fets que podem observar diàriament passen per alt als nostres alumnes... fins i tot a vegades a nosaltres mateixos. L’explicació d’alguns d’aquests fenòmens la podem utilitzar per introduir o treballar determinats temes i, sobretot, per potenciar la curiositat científica (potser així ens atabalaran amb preguntes i més preguntes). El text d’aquest article segurament no el podrem utilitzar per omplir una hora de classe però, si parlem de pressió, d’aigua, de canvis d’estat..., de ben segur que aquestes explicacions motivaran els alumnes i els faran captar més l’atenció.
|
| Corbant l’espai-temps al soterrani John Walker
|
Basat en un treball de John Walker en que s'explica com podem obervar directament l'atracció gravitatòria entre masses d'escala humana, Ramon Sala (professor de física i matemàtiques de batxillerat a l'escola Súnion de Barcelona, correu: rsala@sunion.net) n'ha fet una traducció adaptada. |
| Tir parabòlic Aracel·li Cabrero
|
En el curs de primer de batxillerat, dins la unitat de cinemàtica, s’estudia el tir parabòlic. Aquest moviment costa bastant que l'alumnat l'entengui perquè requereix un grau d’abstracció força gran i sovint a bona part desl alumnes no els queden ben consolidades les idees: veuen un conjunt de fórmules que no saben com han d'aplicar. Aquesta ha estat la raó per la qual em vaig plantejar realitzar una activitat amb ordinador d’aquest moviment. |
| Satel·lits del món Tavi Casellas
|
Proposta de treball a l’aula d’informàtica (o a casa) per alumnes de batxillerat sobre el moviment circular uniforme que utilitza una magnífica miniaplicació de la NASA. Aquesta activitat, emmarcada en una proposta CTS (ciència, tecnologia i societat) de la física, conté tres documents: la proposta pel professor, el guió per a l’alumne i el full de solucions a les activitats proposades. |
| Problemes d'aquí i d'allà Salvador Estradé
|
L’objectiu d’aquesta secció és proposar i resoldre problemes que resultin estimulants i atractius per a l’alumnat (i per a nosaltres) i que fomentin el seu interès per la física. Voldríem que el professorat s’animés a col·laborar-hi i que ens enviés les seves propostes a sestrade@xtec.cat i engresqués el seu alumnat a participar-hi. En cada número hi haurà una proposta i la millor solució o la més original serà publicada. |
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|