Obre el fislet
.
Quan entris al programa veuràs l'àrea de treball dividida
en tres parts
- A l'esquerra de la pantalla apareixerà un gràfic de
color blau on es visualitzarà el moviment del projectil
- A la dreta uns eixos de coordenades. Els eixos (gràfic) són
per representar les components x
i y de la
velocitat del projectil durant el moviment.
- A la part inferior, els comandaments:
- Els tres paràmetres a modificar
- "Play", "Stop" i "Start".
- "Traça" (clicant sobre aquest botó queden
marcades les diferents posicions per on passa el projectil). Utilitza
aquesta opció
- "Velocitats" (desapareix/apareix la gràfica de les
velocitats)
Hi ha tres paràmetres que s'han de modificar: la velocitat inicial,
l'angle de tir i la gravetat. Els pots modificar clicant sobre el valor
que hi ha o mitjançant el cursor que hi ha a la dreta de cada paràmetre.
Durant la pràctica aniràs modificant successivament els
tres paràmetres per estudiar les diferents situacions que es poden
representar i que ajudaran a entendre aquest tipus de moviment.
INICI DE L'ACTIVITAT
1. Comença l’activitat amb els valors
següents:
Observa què succeeix. Fixa’t en l’evolució
dels gràfics de la velocitat:
Gràfic de la component |
Gràfic de la component |
|
|
Comenta la forma dels dos gràfics (fixa't en els
valors inicials i finals de les components de les dues velocitats).
2. Variem la velocitat inicial.
Amb el mateix angle que en l'apartat 1 prova els valors següents:
Representació dels moviments dels dos projectils: |
|
Conclusió: “Quan tirem dos
objectes amb el mateix angle inicial, si augmentem la velocitat inicial
del projectil ......................................................................................
3. Torna a les condicions
inicials de l’apartat 1. Ara modificarem el valor de l’angle
de llançament del projectil. Fes el dibuix del tir parabòlic
en el mateix gràfic per als següents parells de valor d’angle
inicial. Pinta amb el mateix color la trajectòria del tir parabòlic
dels dos angles complementaris:
Representació dels tirs parabòlics |
|
Comenta els gràfics obtinguts:
Per què succeeix això? Per què per a l'angle del'abast
és màxim (mantenint la mateixa velocitat inicial)? Compara
les conclusions a què has arribat amb la teoria que has estudiat
a classe.
Prova ara per un angle de .
Quin moviment obtens?
4. Suposa ara que
fas el mateix experiment en dos planetes diferents, un que té una
gravetat de i
l'altre . Pren
una velocitat inicial de i
d'inclinació.
Dibuixa el moviment dels tres objectes en el mateix gràfic (indica
quin moviment és en cada planeta) i dibuixa també els gràfics
de les velocitats que obtens a l'esquerra de la pantalla.
Variació de la trajectòria del tir parabòlic
amb la gravetat: |
|
Comenta els resultats obtinguts:
Conclusió. Explica la conclusió a què
has arribat mitjançant la teoria vista a classe.
5. Opinió personal.
Comenta aquí què t'ha semblat la pràctica (incidències
en els ordinadors, si t'ha ajudat o no a entendre una mica més
la teoria, propostes per al'any que ve...). Comenta també quines
diferències hi havia entre les idees prèvies que tenies
i els resultats obtinguts en la pràctica.
|