Alguns consells
Un recurs didàctic és l’activitat
que el professor du a terme amb els seus estudiants perquè
adquireixin alguns conceptes o exercitin els ja adquirits. La qüestió
important per a nosaltres és que aquest recurs pugui ser
explicat d’una manera o una altra per ser reutilitzat. Entendrem
recurs en aquesta accepció i mantindrem el mot activitat
per designar la realització del recurs per part dels estudiants
i/o el professor. El recurs
serà, així, el conjunt tangible de text i imatges
que permeten la reproductibilitat de l’activitat. Per
dur a terme l’activitat poden ser necessaris, evidentment,
alguns estris materials com ginys de laboratori, etc. El recurs,
tal com l’entenem, no cal que inclogui aquests materials,
n’hi ha prou que els descrigui i, si és necessari,
indiqui on es poden adquirir aquests estris. El que sí que
entendrem que conté, si és necessari, és el
software que acompanya l’activitat. Així un recurs
podrà constar de tres parts tangibles:
- Guia del professor:
sempre ha d’existir aquesta part del recurs. De fet, es
pot anar enriquint a mesura que el recurs es fa servir. Aquí
s’explica en què consisteix el recurs, quan, com
i perquè es pot utilitzar el recurs i les experiències
concretes de la seva utilització. Poden ser tres o quatre
línies de text, però sempre hi ha d’haver
una guia del professor.
- Guia de l’estudiant:
són les explicacions i el software (en el cas que sigui
necessari) que es donen a l’estudiant perquè pugui
dur a terme l’activitat. Aquesta part del recurs pot no
ser necessària, ja que pot ser reelaborada per cada professor
a partir de la guia del professor.
- Solucions: aquella
informació que s’amaga a l’estudiant i que
li pot ser d’ajut en algun moment o al final de l’activitat.
També pot ser inclosa perquè el professor pugui
tenir una visió de conjunt ràpida de l’activitat
i facilitar-li la feina. Aquesta part del recurs pot no ser necessària
ja que pot ser reelaborada per cada professor a partir de la guia
del professor o simplement pot no existir
En l’elaboració de la revista hi col·laboren
estretament professors de física de secundària i d'universitat
. Així, els recursos són valorats amb aquest doble
vessant. L'elaboració d'un article comporta el següent:
- Cerca d’activitats:
no busquem necessàriament autors d’articles sinó
més aviat professors que estiguin realitzan activitats
de qualitat i que potser no s’han plantejat o no han trobat
la manera de compartir-les.
- Elaboració del recurs:
un cop trobada una activitat, juntament amb el seu autor , s’elaboren
les tres parts esmentades en la secció anterior (guia
del professor, guia de l’estudiant, solucions)
que configuren el recurs. També es mira que el recurs estigui
en un http://lloc.estable i, si no és el cas, se li troba
aquest http://lloc.estable.
- Elaboració de l’article:
amb el material del punt anterior s’elabora l’article
que apareixerà a la revista i que permetrà veure
directament el recurs i enllaçar amb les versions utilitzables
pels estudiants. L’autor del recurs veurà recompensada
la seva tasca amb la publicació formal de l’article.
També quedaran reflectits els drets d’autor i de
l'usuari de material compartit.
- Seguiment del recurs:
un article publicat, i per tant un recurs, estarà en xarxa
a punt per rebre les crítiques necessàries per part
de la resta de professorat. La revista, juntament amb els autors,
es faran ressò d’aquestes crítiques i realitzaran
les modificacions necessàries als articles, i per tant
als recursos, de manera que, quan acabi la vigència del
número actual de la revista, el recurs pugui passar a un
estat d’estabilitat virtualment permanent.
Si
com a professor realitzes alguna activitat al voltant de
la física que creus que pot interessar altres professors,
no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres
d'una manera o altra: redaccio@rrfisica.cat. |
|