Hem posat un eix a la llanda i l’hem fet rodar donant-hi un impuls primer
en el pla horitzontal i després en el pla vertical amb direcció
perpendicular al nord. Pla horitzontalHem posat l’eix perpendicular al pla horitzontal, hi hem donat un impuls i hem capturat dos gràfics de forma simultània. A- L’acceleròmetre (tres eixos ,i ), no permet calibrar. Hem escollit fer les mesures cada 0,1s. B- El magnetòmetre permet calibrar el punt inicial, que és el zero, i mesurar les variacions que detecta respecte a aquest punt. Hem escollit fer les mesures cada 0,1 s. Les coordenades ,i
amb què mesurem
el camp magnètic terrestre, es defineixen de la manera següent::
|
Fig. 6 |
A partior del gràfic podem calcular la força d’impulsió
que depèn del temps de forma lineal. Cada divisió vertical correspon
a 0,4 G
(G=9,8 m/s2)
i cada divisió horitzontal a 0,1
s. De la manera que hem posat el sensor, veiem que els signes dels pendents
van al revés . La força impulsiva actua entre 0,45
s i 0,65 s
i suposa un increment en l’acceleració de 0,8G.
Per tant, l’acceleració en aquest interval de temps serà
:.
Cada divisió vertical correspon a
i cada divisió horitzontal a
0,1 s.
Com que el magnetòmetre es pot calibrar, comencem el moviment en zero.
El sensor farà les mesures respecte a la posició inicial. El nombre
de voltes coincideix amb el nombre de màxims que podem observar en el
gràfic, en aquest cas 8 voltes. Les components
i del
camp magnètic corresponen als colors vermell i verd, i la component
(vertical) correspon al color blau que experimenta una variació molt
petita. Mesurant la distància entre els màxims podríem
calcular l’acceleració de frenada però d’una forma
més imprecisa que amb el gràfic que proporciona l’acceleròmetre.
Fig. 7 |
Hem posat l’eix paral•lel al pla horitzontal i perpendicular al
nord, hi hem donat un impuls i hem capturat dos gràfics de forma simultània.
En el tercer gràfic tenim l’acceleració (eix ),
que es mesura en G(G=9,8
m/s2), i el temps (eix ),
que es mesura en segons. Cada divisió correspon a
0,1 s.
Podem observar qu een el moment de donar impuls a la roda hi ha una variació
brusca en la component de color vermell: quan deixem d’impulsar la roda,
el pendent de la component de color vermell canvia de signe.
Fig.8 |
Igual que en el cas anterior, podem calcular l’acceleració motriu,
que veiem que depèn del temps de forma lineal. En aquest cas, l’interval
de temps va de 0,42 s
a 0,57 s, l’acceleració
varia 7 divisions,
. Per tant
En aquest gràfic podem observar que la component vermella té 5
mínims (que haurien de ser màxims) i corresponen al nombre de
voltes que ha donat la roda.
Cada divisió vertical correspon a
i cada divisió horitzontal a
0,1 s.
En aquest gràfic, igual que en el cas anterior, podem comptar el nombre
de voltes que corresponen als màxims que en són 5
. Coincideix amb l’acceleròmetre. En aquest exemple, l’acceleració
és molt gran i com que fem les mesures cada
0,1s no podem observar les corbes tan ben diferenciades com en l’exemple
anterior (pla horitzontal).
Fig. 9 |
L’acceleròmetre de tres eixos ens és útil per calcular l’acceleració. En el cas presentat podem veure un exemple pràctic d’acceleració motriu que varia de forma lineal amb el temps i que es pot calcular fàcilment amb els alumnes. El magnetòmetre mesura només les variacions del camp magnètic terrestre. És un instrument molt útil per mesurar el nombre de voltes, tant en el pla horitzontal com en el vertical.
Fig. 10 |
Als Estat Units fan servir un aparell semblant al sensor Tag però molt
més robust (a prova de nens), amb una mica més d’abast (la
senyal es pot captar de més lluny; també funciona molt bé
amb el sistema Android ), encara que amb un preu superior (al voltant dels 100$).
Els sensors que incorpora són les mateixos que el sensor Tag i les mesures
també, però amb una mica més de fiabilitat i amb la possibilitat
de compartir-les i exposar-les, tal com s'explica a la pàgina web : http://thepocketlab.com/
Podem comprar el sensor Tag per Internet a les adreçes següents :
|