Si un focus il·lumina dues esferes hi provoca zones semblants de llum i ombra (vegeu la figura 5). Si orientem convenientment el globus terrestre podrem fer que la situació sigui semblant a la Terra en aquell mateix moment. Podrem veure el globus tal com si fóssim astronautes, observant la Terra, situats més lluny del que està la ISS. Farem servir un globus terrestre dels usuals; tan sols li traurem el peu i el situarem sobre un got, amb l'eix de rotació en l'orientació que realment té la Terra. Una brúixola i la latitud del lloc on som ens ajudarà a trobar la direcció nord-sud ( vegeu la figura 12). La nostra ciutat en el globus estarà situada en el punt superior, a dalt de tot (figura 6a). Això és perquè els eixos de rotació de la Terra i del globus són paral·lels i volem que la nostra ciutat en el globus estigui en les mateixes condicions que la de veritat: mateixa estació de l'any i mateixa hora del dia. Per a comprovar que la ciutat està ben situada podem deixar un llapis en equilibri sobre la ciutat. Si està a dalt de tot el llapis no caurà. Si cau caldrà corregir una mica la posició fins que quedi en equilibri. Podem etiquetar aquesta posició amb un petit ninot que ens representi (vegeu la figura 6b). Podem marcar la línia sol/ombra amb trossets de plastilina. Veurem que lentament, amb el pas de les hores, la línia sol/ombra s'anirà desplaçant per la superfície del globus i arribarà un moment en què, allà on hi ha la plastilina, serà de nit. Podem posar trossets d'escuradents, a la manera de gnoms, i veure com són les ombres i com es desplacen durant el dia, i visualitzar els efectes del moviment de rotació de la Terra (figura 6b).
El més interessant és visualitzar el moviment de translació i veure on està situada la línia sol/ombra durant l'any . La podem observar a l'estiu (vegeu la figura 7a), a l'hivern (vegeu la figura 7b) i en els equinoccis (vegeu la figura 7c), tal com ho hem pogut preveure en el model inicial de les quatre esferes terrestres (vegeu la figura 3)
Després de considerar aquests dos models creiem que és necessari introduir un model més “real” per a l'observador, que, lligat a la Terra, des d'on cada dia observa com els astres es mouen respecte del seu horitzó. Construirem un model relatiu a l'horitzó local de l'observador: un model realment observacional. L'observació de l'horitzóEl professorat de moltes branques de la ciència (mecànica, electricitat, química, biologia, etc.) poden dir que no és possible treballar de forma correcta en un centre de secundària si no es disposa d'un laboratori. En aquest aspecte el professorat d'astronomia està content per què sempre disposa d'un “laboratori d'astronomia”. Tots els instituts i escoles tenen un lloc per a jugar: el pati. El pati no és només un lloc on jugar, és també un laboratori d'astronomia: és un lloc amb possibilitats per dur a terme activitats pràctiques d'astronomia. Si totes les escoles i instituts disposen d'un laboratori d'astronomia, què esperem per gaudir-ne! Un problema que sorgeix quan l'alumnat s'apropa al pati per desenvolupar-hi activitats pràctiques d'astronomiaés la diferent situació relativa de l'esfera celeste entre el que el professorat explica a l'aula i el que explica a fora, en el pati. Quan el professor, a la pissarra, en textos o maquetes, esmenta els meridians i paral·lels o les coordenades de posició, presenta figures semblants a la figura 9, que no representen una gran dificultat i que l'alumnat pot entendre sense problemes. Les figures que els alumnes tenen davant són anàlogues a les que han fet servir quan estudiaven geografia (vegeu la figura 9). Els problemes comencen quan observem el cel i no apareixen les línies de referència del cel. No s'hi pot veure l’eix de rotació i no és senzill trobar-hi referències. El principal obstacle és que ara l’estudiant està situat a l’interior de l’esfera celeste; en canvi, nosaltres hem presentat la informació a la classe observant el cel des de l’exterior de l’esfera celeste. Això provoca que no resulti senzill comprendre la nova situació vista des de dins (vegeu la figura 10). Òbviament després d'aquesta experiència podríem pensar en un canvi en la forma de presentar-ho a l'aula. És possible fer a l’aula una presentació des del punt de vista de l’interior de l’esfera. Aquesta forma de veure les coses és més semblant a la situació real de l'observador, però no és bo només oferir aquesta presentació. Els estudiants han de ser capaços de poder llegir qualsevol llibre d’astronomia i poder entendre l'abstracció corresponent a l'observador de l'esfera celeste des de l'exterior, situació normal en la literatura científica. En aquestes circumstàncies, és possible pensar a construir un model per als estudiant de secundària que faci viable comparar els dos punts de vista i que també permeti “fer visibles” les línies del cel i una millor comprensió del propi horitzó.
Model local de l’horitzóEs comença fotografiant l’horitzó. Amb una càmera muntada sobre un trípode és molt senzill prendre un conjunt de fotografies de l’horitzó des d’algun lloc del pati de l’escola —si els edificis que l’envolten ho permeten— o des d’un terrat, amb l’horitzó més clar. A més, posarem un senyal al terra per poder recordar la posició en el futur, de forma que el puguem col•locar novament de forma exactament igual. És molt important seleccionar correctament el lloc
perquè la idea és situar allà el model mentre fem les observacions.
Quan es prenen les fotografies és necessari que l’enquadrament tingui
una zona comuna amb la següent fotografia, per poder disposar després
d’un muntatge coherent, sigui amb còpies en paper o mitjançant
un software de muntatge.
Quant tinguem les fotografies revelades podem fixar les còpies una al costat de l’altra, formant un cilindre que després col·locarem sobre una base quadrada de fusta en el mateix lloc on s’han fet les fotografies (vegeu la figura 11). És molt important situar totes les fotografies concordants amb l’horitzó real. A continuació s’introdueix l’eix de rotació terrestre. Donant el valor de la latitud del lloc, , es pot introduir a la maqueta un filferro segons aquesta inclinació (vegeu la figura 12). Amb aquesta dada es possible fixar l’eix de rotació del model. Però com que el model esta orientat segons l’horitzó local, la prolongació del filferro serveix per ajudar a visualitzar l’eix real i localitzar el pol Sud, i és útil també per imaginar la posició del punt cardinal sud (vegeu la figura 13).
Òbviament introduir el punt cardinal nord i el pol Nord resulta fàcil. A continuació es pot traçar la recta nord-sud sobre el model i també sobre el terra del pati o el terra on es treballa (fent servir el procés normal de determinació de la recta nord-sud). És molt important perquè cada vegada que es vulgui utilitzar el model s’haurà d’orientar i és molt útil disposar d’aquesta recta nord-sud real per facilitar el treball. (Amb una brúixola es pot comprovar aquesta direcció). El següent objectiu consisteix a situar el meridià del lloc on ens trobem. El meridià local és molt fàcil de definir, però no resulta un concepte simple d'assimilar per als estudiants (potser, en part, perquè cadascú té el seu meridià del lloc). Es pot fixar un filferro que passi pels punts cardinals nord i sud i l'eix de rotació de la Terra (figura 14). Aquest filferro és la visualització del meridià del lloc en el model i permet imaginar sobre el cel la línia del meridià local. Ara és molt fàcil imaginar el meridià local perquè comença en els mateixos llocs que l'estudiant pot veure en el model. El meridià local comença en el mateix edifici que en la fotografia, però en l'horitzó real, i després de passar per sobre del seu cap acaba en el mateix edifici que es visualitza gràcies al filferro a l'horitzó de fotografies. Per introduir l'equador, el procés és una mica més complicat. Una possibilitat consisteix a dibuixar la línia est-oest. Aquesta solució és molt senzilla, però no aporta res des del punt de vista pedagògic. Per aplicar-ho a l'ensenyament pot ser més convenient utilitzar de nou la fotografia. Es pot situar de nou la càmera sobre el trípode exactament en la mateixa posició en què es van prendre les fotografies de l'horitzó en la primera ocasió en què es va començar a desenvolupar la maqueta (per aquest motiu es pinten a terra les marques corresponents per poder situar el trípode de nou en el mateix lloc). Amb la càmera sobre el trípode es pren una foto de la sortida i la posta del Sol el primer dia de primavera o de tardor. En aquest cas, tindrem dues instantànies de la posició precisa dels punts cardinals est i oest, respectivament, respecte a l'horitzó de les fotografies i, òbviament, sobre l'horitzó real.
Si es considera el Sol com una estrella més (el Sol és el més important per als observadors perquè està més pròxim, però el seu comportament no és diferent de les altres estrelles) pot obtenir-se la inclinació del moviment de les estrelles quan aquestes surten o es ponen respecte de l’horitzó. Per fer-ho, només cal que es facin dues fotografies d’aquest instant pròximes al punt cardinal est i al punt cardinal oest (vegeu la figura 17).
No és possible prendre les fotografies esmentades al paràgraf anterior des de la ciutat on està construïda l’escola. Es fa necessari sortir al camp, a un lloc prou allunyat que no tingui contaminació lumínica. S’han de captar les fotografies amb una càmera rèflex, sobre un trípode i amb un disparador de cable. Uns 10 minuts de temps d’exposició són suficients. És molt important situar la càmera paral•lela a l’horitzó (es pot utilitzar un nivell per a realitzar aquesta operació).
És important aprofitar aquesta ocasió per obtenir un petit repertori de fotografies. Per exemple es pot prendre una de la zona del pol donant uns 15 minuts d'exposició, una altra de la zona per sobre d'aquella seguint el meridià local, una altra a continuació seguint també el mateix meridià i així successivament fins a aconseguir la fotografia enrasada amb l'horitzó. La idea és fotografiar tot el meridià local des del nord fins al sud passant per sobre dels nostres caps. Evidentment, el meridià local del lloc on hem decidit prendre les fotografies no és el mateix que el de l'escola, però els alumnes poden comprendre aquesta petita diferència fàcilment. Quan es tenen totes les fotografies podem construir una cinta del meridià. Amb aquesta cinta els estudiants poden comprendre millor el moviment de l'esfera celeste al voltant de l'eix de rotació de la Terra. És interessant veure que, amb el mateix temps d'exposició, la trajectòria dibuixada per una estrella canvia de longitud. És mínima en l'entorn del pol i és màxima en l'equador. També canvia de forma. A l'equador la trajectòria dibuixa una línia recta. A la zona propera a la Polar les línies són corbes còncaves i per sota de l'equador són convexes. Si fem les còpies sobre paper de les fotografies prou grans, podem situar la cinta per sobre del cap de l'estudiant, cosa que li permetrà visualitzar i comprendre millor el moviment. Utilitzant les dues fotografies dels punts cardinals est i oest, és possible conèixer la inclinació de les traces de les estrelles de l'equador i, per tant, és possible situar el filferro que simbolitza l'equador sense problemes. Sabem on són els punts on s’ha de fixar i també la inclinació, de manera que podem subjectar el filferro sobre la fusta i també subjectar amb el meridià local (vegeu la figura 15). Evidentment és possible introduir la cinta de fotografies
del meridià local sobre el model. N'hi ha prou a fer algunes fotocòpies
i foradar-les pel punt que indica la Polar per poder introduir-hi l'eix de rotació.
S'observa que el filferro de l'equador es correspon amb les traces en línia
recta que es tenen a la cinta (vegeu la figura 18).
Amb aquest model es poden oferir a l'estudiant les dues possibilitats de visualitzar l'esfera celeste des de l'interior i des de l'exterior Si es prenen, un cop més, dues fotografies del primer dia d'hivern i d'estiu quan el Sol surt i quan es pon, els alumnes podran veure que les situacions extremes a la seva ciutat són molt diferents. És sorprenent la diferència que hi ha entre l'una i l'altra. També es poden fixar els paral·lels del Cranc i de Capricorn amb les fotos que proporciona la inclinació de l'equador, ja que els paral·lels segueixen aquesta mateixa inclinació. Amb un simple transportador es pot verificar que l'angle interior entre el paral·lel del Cranc i l'equador és aproximadament 23º, i que aquest angle és també el que separa l'equador del paral·lel de Capricorn (vegeu les figures 19 i 20)
És interessant, per a la formació dels estudiants, que puguin observar que el Sol no sempre surt i es pon en la mateixa posició i que aquestes posicions no sempre coincideixen amb l'est i l'oest, respectivament. Hi ha molts llibres que diuen que el Sol surt per l'est i es pon per l'oest. Els estudiants poden veure que això és cert només dues vegades cada any, però que no ho és la resta dels dies (vegeu les figures 19 i 20). D'aquesta manera veuen de forma pràctica i simultània
l'esfera des de l'interior (l'esfera real) i des de l'exterior (el model). Amb
l'ajut de la maqueta, els estudiants poden entendre millor el seu entorn, i
les activitats d'orientació realitzades des de l'escola es resolen de
manera molt senzilla. També poden visualitzar la zona que correspon al
moviment del Sol, entre els paral•lels de la maqueta, i imaginar-la sobre el
cel i l'horitzó real de la ciutat. L'orientació es converteix
en un joc de nens. Rellotges de solPerò aquest model té altres possibilitats d'aplicació. La maqueta no és altra cosa que un rellotge de sol, un gran rellotge de sol. És fantàstic per explicar de manera senzilla i didàctica la construcció d'un rellotge considerant només l'horitzó i el moviment del Sol. En primer lloc és molt fàcil veure que l'eix de rotació de la Terra es converteix en l'estilet del rellotge. Si introduïm un pla en la direcció del pla equatorial
i movem una llanterna sobre el paral•lel del Cranc, es pot veure l'ombra de
l'estilet (el filferro que representa l'eix de rotació terrestre) recorrent
el pla del quadrant equatorial, però quan es transita amb la llanterna
sobre el paral•lel de Capricorn l'ombra apareix a la zona de sota del pla, i
és evident que quan la llanterna se situa per sobre de l'equador no s'obté
cap ombra. Així doncs, resulta senzill comprovar que el rellotge equatorial
funciona a la primavera i l'estiu mostrant les hores sobre el pla del rellotge,
i a la tardor i l'hivern sota d'aquest pla, i que hi ha dos dies cada any que
no funciona: els dies dels equinoccis. Si es consideren els plans equatorial, horitzontal i vertical orientats est-oest, es pot veure que la llanterna assenyala la mateixa hora als tres quadrants (vegeu la figura 21). A més, es pot observar a les hores del matí i de la tarda per al mateix estilet (eix de rotació terrestre). Òbviament, és la mateixa hora als tres rellotges. Es comprova fàcilment a quina zona cal dibuixar les hores del matí i de la tarda en cada rellotge (tots els professors han rebut alguna vegada les hores mal dibuixades en un rellotge solar, però usant aquest model això ja no passa).
En moure la llanterna per damunt dels paral•lels de Capricorn i de Cranc es veu fàcilment que el feix de llum que emet la làmpada produeix sobre el pla una cònica diferent. En el primer cas (el primer dia d'estiu), la cònica és quasi una circumferència i l'àrea tancada és clarament més petita que en el segon cas. Quan se segueix l'altre paral•lel (primer dia d'hivern), la secció és el•líptica i l'àrea tancada molt més gran. Llavors els alumnes poden comprendre que la radiació està més concentrada en la primera situació, és a dir, la temperatura superficial és més gran a l'estiu i, com també queda palès en el model, el nombre d'hores d'insolació és més gran i, per tant, la conseqüència natural és que a l'estiu fa més calor que a l'hivern (vegeu la figura 22)
El rellotge equatorial és molt senzill de fer. N'hi
ha prou a situar l'estilet en la direcció de l'eix de rotació
terrestre, és a dir, en direcció nord-sud (una brúixola
ens pot ajudar) i amb una altura sobre el pla de l'horitzó igual a la
latitud del lloc (fig. 23 i 24). L'estilet de qualsevol rellotge el situarem
sempre d'aquesta manera.
Les línies horàries del rellotge equatorial es dibuixaran a 15º (vegeu la figura 25), ja que el Sol dóna una volta de 360º cada 24 hores, és a dir, 15º cada hora.
Les línies horàries d'un rellotge horitzontal o vertical orientat s'obtenen per projecció de l’horitzontal, sense haver de considerar res més que la latitud del lloc (vegeu les figures 26a, 26b, 26c i 26d).
Temps solar i temps del rellotge de polseraEls rellotges de sol donen el temps solar, que no és el mateix que figura als rellotges que portem al canell. Cal considerar diversos ajustaments. Ajustament de longitudEl món es divideix en 24 zones de temps a partir del primer meridià o meridià de Greenwich. Per ajustar la longitud s'ha de conèixer la longitud local i la longitud del meridià “estàndard” de la seva zona. S'afegeix amb signe + cap a l'est i amb signe – cap a l'oest. Cal expressarles longituds en hores, minuts i segons (1º = 4 m= 4 minuts de temps)
|
Taula 1: equació de temps |
temps solar + ajustament total = temps del rellotge de polsera
|
Ajust | Comentari | Resultat |
1.Longitud |
Barcelona està a la mateixa zona estàndard que Greenwich. La seva longitud es 2º 10’E = 2,17º E = -8,7m (1º és equivalent a 4 m) |
-8,7 m |
2. Horari d'estiu | Maig te l'horari d'estiu +1 hora | + 60 m |
3. Equació de temps |
Llegim la taula 1 per al 24 de maig | -3,6 m |
Total | +47,7 m |
Per exemple, a les 12h de temps solar, els nostres rellotges de polsera indiquen: (temps solar) 12 h + 47,7 m = 12 h 47,7 m (temps del rellotge de polsera)
Ajust | Comentari | Resultat |
1.Longitud |
El meridià estàndard de Tulsa és a 90º
W. La seva longitud és 95º 58’W = 96º W. És a dir, està a 6º W des del meridià estàndard (1º és equivalent a 4 m). |
+24 m |
2. Horari d'estiu | Novembre no te horari d'estiu. | |
3. Equació de temps |
Llegim la taula 1 per al 16 de Novembre. | -15,3 m |
Total | +8,7 m |
Per exemple, a les 12h de temps solar, els nostres rellotges de polsera indiquen: (temps solar) 12 h + 8,7 m = 12 h 8,7 m (temps del rellotge de polsera)
Un altre problema que es pot observar en els alumnes és el vinculat a les dificultats d'orientació. En un curs d'astronomia general hem d'aconseguir educar-los en el sentit de l'orientació. És possible que els nostres alumnes no estudiïn mai més astronomia. El mínim que hauríem d'esperar d'un curs (únic) d'astronomia és que els alumnes en surtin amb l'habilitat de reconèixer on és el nord, saber que la trajectòria del Sol està sobre l'horitzó sud i que els planetes es mouen sobre aquest horitzó. En particular, que puguin ubicar els diferents accidents geogràfics de la seva ciutat. Per exemple, sobre l’horitzó de Barcelona (vegeu les figures 27a i 27b) els estudiants poden considerar diverses possibilitats relatives a la posició del Sol, la Lluna i certes constel•lacions sobre l'horitzó. Les dues muntanyes que veiem estan aproximadament en posició oposada. Però per als estudiants això no significa res i normalment els costa distingir que certs dibuixos són possibles mentre que altres no ho són de cap manera. Coneixen la teoria, però la pràctica no és suficient si no entenen les diferents possibilitats.
La utilització del model, pensat per a resoldre els inconvenients esmentats al paràgraf anterior, va ser molt eficient i va aclarir moltes qüestions relatives a l'orientació per l'horitzó local d'una manera que inicialment no estava prevista.
Fig. 27a: horitzó nord-oest de Barcelona. |
Fig. 27b: horitzó sud-oest de Barcelona. |
És convenient esmentar que aquest model és útil per a explicar la situació local de l'esfera celeste durant el dia i també la nit. Realment serveix per a comprendre millor el moviment del Sol (també dels altres astres del sistema solar que es moguin per la zona pròxima). Fent servir el model proposat, els alumnes entenen que un astre brillant en la zona de l'estrella Polar o de la Creu del Sud (Crux) mai pot ser un planeta.
Fig. 28a: el model realitzat amb alumnes de primària. |
Fig. 28b: el model a gran escala al Parque
de las Ciencias de Granada. |
És una bona inversió produir un model, com l'explicat, a gran
escala. En aquest cas els alumnes, i també els adults, poden entrar-hi
i verificar la posició del Sol en comparació amb l'equador i els
paral•lels que corresponen al primer dia dels solsticis d'estiu i hivern (vegeu
la figura 28a). En alguns museus de la ciència ja s'ha construït
aquest model (vegeu la figura 28b).
Després de fer servir el model els alumnes adquireixen l’habilitat de
discernir qüestions que abans no se'ls haurien ocorregut. Per exemple,
els queda molt clar que el Sol no surt i es pon perpendicularment a l’horitzó
excepte a l'equador.
|