|
núm 18 |
Tardor 2016 |
Societat Catalana de Física |
| Es pot determinar el valor de la gravetat amb una bala? Santi Vilchez
|
Podem mesurar el valor de la gravetat de la Terra al nostre centre amb una bala? Així podria començar la nostra experiència amb els alumnes i la resposta no seria única, segurament. Per poder respondre, caldria, doncs, engegar un procediment experimental i aquest és l’objectiu que ens proposem.
|
| Estudi Astronòmic de l'horitzó Rosa Maria Ros
|
L'estudi de l'horitzó és fonamental per poder facilitar les primeres observacions del alumnes en un centre educatiu. Un model simple, que s'haurà de fer per a cada centre, ens permet facilitar l'estudi i la comprensió dels primers instruments astronòmics. El model que hem construït es presenta també com un model senzill de rellotge equatorial. Partint d'aquest model, se'n poden construir d'altres (horitzontals i verticals).
Aquest article forma part del curs NASE (Network for Astronomy School Education) de la IAU (International Astronomical Union). Més detalls a http://www.naseprogram.org. |
| Dimoniet de Descartes amb un enfocament quantitatiu Joan Sánchez Marín
|
El dimoniet de Descartes sempre ha estat una activitat pràctica i senzilla útil per captar l'atenció de l'alumnat. Malgrat això, l'aproximació que es fa acostuma a ser purament qualitativa. En aquesta activitat, a banda d'introduir mesures i càlculs, també s'intentarà que la proposta sigui de baix cost. |
| Problemes empaquetats: l'energia Octavi Plana
|
Aquest nou lliurament dels problemes empaquetats s'adreça al quart apartat dels continguts del currículum de 1r de batxillerat: "L'energia". Com en les propostes anteriors, els problemes s'han triat de manera que es dirigissin als continguts de cada un dels blocs d'aquest apartat. |
| El racó obscur: Aturant la caiguda Xavier Jaén
|
Estudiem com es fa per aturar una caiguda. El problema el té ara el món casteller, però abans l'han tingut els trapezistes i escaladors. També frenar un cotxe hi té molt a veure. No tenim la intenció de fer càlculs gaire realistes. Ens apropem a les situacions reals a través de models pretesament senzills, però que ja contenen molts dels ingredients que intervenen en les situacions reals. Esperem que el professorat pugui aprofitar aquest racó per a la confecció de problemes que serveixin als alumnes per aplicar conceptes de mecànica ja coneguts en situacions relativament properes. |
|