Introducció
|
Fig. 1: |
Ja fa uns quants anys que el món casteller utilitza
xarxes en els assajos per tal de bastir els pilars amb prou seguretat (vegeu
la figura 1). Els pilars són estructures d'un sol rengle. La part de
tronc que volem protegir acostuma a estar formada per 4 castellers. Els dos
de més amunt són canalla, és a dir, nenes o nens de poc
pes. Els requeriments estructurals perquè una xarxa aguanti i aturi una
possible caiguda no són excessivament complicats i, fins ara, s'ha actuat
de forma experimental. Anem provant amb molta precaució i, si funciona,
funciona.
És ben conegut que el món casteller no s'atura, que cada any ens
sorprèn amb estructures més i més elevades, més
i més difícils. Entre aquestes estructures hi ha el que en l'argot
s'anomenen castells nets. Castells nets vol dir castells que tradicionalment
s'han fet amb folre i que ara es fan, amb èxit, sense folre. Així,
per exemple, fins ara es feia el 4 de 9 amb folre, un castell amb un tronc de
nou pisos. Quatre castellers en cada pis excepte el pom de dalt, format pels
dosos, l'aixecador i l'enxaneta. Els dos primers pisos del tronc estan agafats
per un gran nombre de castellers, la soca i el folre. Fer un 4 de 9 amb folre
requereix un gran nombre de castellers. La mateixa estructura del castell en
garanteix la seguretat. La soca i especialment el folre són elements
que actuen de matalàs en cas de caiguda, sigui a plaça o a l'assaig.
Un castell net, un 4 de 9 net o, com agrada dir als puristes, un 4 de 9, és
el mateix que el 4 de 9 amb folre però, és clar, sense folre.
És un castell molt maco i apreciat, tot s'ha de dir. La seva dificultat,
segons diferents rànquings, és equiparable a la dels castells
de deu, com el 3 de 10 amb folre i manilles, però la seva estructura
requereix molts menys castellers, tant a l'assaig com a plaça. Justament
per aquest fet moltes colles veuen en els castells nets una possible via de
progressió. Els castells amb folres i les manilles són els castells
que donen de veritat molta vida a una colla, però és difícil
d'assajar-los de manera continuada durant tota la temporada. Els castells nets
poden omplir aquest buit, a la part de temporada en què el nombre de
castellers no és molt elevat però sí que es compta amb
la pràctica totalitat de castellers del tronc amb ganes de “fer coses”.
Ara, des del punt de vista de la seguretat el pas del castell
amb folre al castell net comporta treure un element, el folre, que s'ha demostrat
molt efectiu en l'aturada de caigudes del tronc. Un folre és com una
pinya formada per no gaires castellers que, sense estar a tocar, estan ben agafats
i col•locats. Això fa que es tracti d'un element “tou”. A les soques
els castellers mantenen els braços avall, fet que fa que aquestes siguin
més “dures”. A les pinyes, en els castells sense folre, els castellers
col•loquen els braços per damunt de les espatlles. Les pinyes no són
tan dures com les soques ni tan toves com els folres.
El fet que els castells nets hagin esdevingut atractius des del punt de vista
casteller i que, en treure el folre d'un castell, s'està prescindint
d'un element de seguretat per a les caigudes del tronc ha provocat que les colles
pensin a assajar els castells nets amb una xarxa. En principi es tracta d'adaptar
la xarxa que fins ara s'utilitzava per als pilars. Però tenint en compte
que, ara, la quantitat de castellers que potencialment poden caure és
molt superior al cas dels pilars, cal revisar si s'estan fen bé les coses.
Aprofitant aquesta situació dedicarem aquest racó
a estudiar de la forma més senzilla possible quins factors físics
actuen en les caigudes i com els podem controlar per tal de poder dir que hem
aturat una caiguda de manera segura. No podrem, de cap manera, traslladar els
resultats a la realitat directament. Seria una imprudència!. El que farem
serà estudiar models que tinguin un grau de dificultat adequat i que
siguin suficients per poder explicar conceptualment els factors que hi intervenen.
Portar a la pràctica aquests models, tractant-se de temes de seguretat,
requereix molta experimentació feta amb molta cura.
Què vol dir aturar?
Pot semblar una qüestió trivial. És senzilla,
sí, però no trivial. No es tracta només d'arribar a una
situació en què l'objecte que volem aturar tingui una velocitat
nul•la. També volem que l'acceleració sigui nul•la. Volem que
la velocitat sigui nul•la en tot temps posterior a l'aturada. Això vol
dir que l'objecte quedarà aturat quan simultàniament tingui una
velocitat i una acceleració nul•les o, el que és el mateix, velocitat
i força resultant nul•les. Però encara no n'hi ha prou amb això.
També volem que en el procés d'aturada, en cap moment l'objecte
no arribi a experimentar acceleracions excessives. Vegem, per això, què
passa en el cas d'un cotxe.
Els frens del cotxe
Molts cops es parla de la capacitat que tenen els cotxes per
aturar-se en pocs metres. Com més fort frenen més segurs semblen.
És veritat, això? Podem frenar tan fort com vulguem? Donem per
descomptat que el conductor està protegit per tota mena de coixins, airbags
i seients ergonòmics; no volem que aquest sigui el problema. El que volem
saber és quina acceleració rep el conductor o els passatgers que
van en aquest cotxe pel fet de frenar. Posem que el cotxe que va a
frena i s'atura en .
Si ho fa amb una força de frenada constant, suposa una acceleració
constant de , que podem
escriure com, onés
l'acceleració de la gravetat. Si enlloc de frenar i aturar en
frenem més fort, suposant que els neumàtics ho permetin, aturant-lo,
diguem, en , obtindrem
. Molt possiblement
el cotxe no tindrà cap desperfecte, però per a les persones que
hi ha a dins aquesta acceleració pot ser excessiva. No és gens
senzill avaluar quin és el valor màxim de l'acceleració
per tal de sortir il•lesos de la frenada. El cos humà és altament
plàstic i flexible. Això és, en general, positiu però
fa que no puguem donar un valor màxim sense tenir en compte, entre altres
factors, el temps en què actua aquesta acceleració. Segons dades
extretes de la Viquipèdia, un cop a la cara pot arribar a representar
uns centenars de i no
produir cap fatalitat. En canvi una acceleració d'unes
d'un minut de durada pot ser mortal. Sortosament, els processos d'aturada que
estem tractant tenen una durada màxima d'uns quants segons. En general,
amb unes quantes dècimes de segon completem l'aturada. És important
adonar-nos que no es tracta d'aturar l'objecte “com més aviat millor”.
Es tracta que durant el procés d'aturada tinguem controlada l'acceleració
que experimenta l'objecte i la durada dels valors d'aquesta acceleració:
. En el cas d'un cotxe, una bona frenada pot ser la que es fa amb una força
constant, fet que minimitza el valor màxim de l'acceleració de
frenada.
Cordes i escaladors
Un altre àmbit on cal aturar caigudes és el de
l'escalada. El més habitual és que l'escalador vagi lligat a cordes
que estan subjectades a la paret que escala. Si en qualsevol moment l'escalador
perd el contacte amb la paret i la corda està subjectada ben a prop d'on
es dóna la pèrdua de contacte, la corda impedeix que l'escalador
caigui. El problema ve pel fet que la pèrdua de contacte amb la paret
es pot donar en punts relativament allunyats del punt on es perd el contacte.
L'escalador comença a caure sense que cap força ho impedeixi.
L'escalador adquireix velocitat. Quan la corda queda tensada aquesta força
apareix sobtadament. Cal que la corda sigui elàstica? El que és
segur que cal és que la corda sigui deformable, que s'allargui. Però
si la corda és simplement elàstica, com una molla, no haurem avançat
gaire. La força elàstica és una força conservativa.
L'escalador notarà que la corda el va “frenant” fins a un punt en què
tindrà velocitat nul•la. Però no acceleració nul•la! El
sistema, en ser conservatiu, haurà acumulat tota l'energia potencial
gravitatòria en energia elàstica. Aquesta serà retornada
a l'escalador de manera que l'escalador pujarà fins al punt on ha iniciat
la caiguda. La qüestió que ens interessa de moment és, quina
és l'acceleració màxima en aquesta situació.
Considerem un escalador de massa i
una corda de constant elàstica .
Prenem una coordenada vertical
amb al lloc on la corda
comença a actuar i un sentit positiu cap avall. L'escalador inicia la
caiguda a .
és el punt de retorn, el punt on l'escalador té una velocitat
nul•la. La conservació de l'energia des del punt de la caiguda
fins al punt ens imposa
D'aquesta expressió podem aïllar ,
de manera que obtenim
i la força màxima que rep l'escalador, sense comptar el propi
pes, serà
Així, tot depèn de quina elasticitat té
la corda. Normalment el que interessa és que la caiguda acabi en un punto
no arribi més avall de,
més o menys fixats. és
el punt d'equilibri , compleix
Si volem una corda que compleixi, per exemple, ,
trobem que tindrà un punt de retorn
i , que dóna
lloc a , una acceleració
de .
Si volem una corda amb una caiguda més curta, posem ,
trobem i
. En aquest cas, ,
una acceleració de .
Així, a mesura que volem fer més curta la caiguda augmenta la
força màxima i, per tant, l'acceleració màxima rebuda
per l'escalador.
Evidentment necessitem algun mecanisme dissipatiu perquè efectivament
l'escalador s'acabi aturant al punt .
La dissipació que necessitem és, en aquest plantejament, secundària.
Pot ser relativament dèbil. Si és gran farà que el moviment
oscil•latori al voltant de no
duri gaire, però no incrementarà la força màxima.
De fet, una força de fricció adequada permet reduir la força
màxima, com veurem a continuació.
Provem ara d'arribar a ,
però arribar-hi amb velocitat nul•la i sense passar per ,
és a dir, sense oscil·lar ni un cop. Per això necessitem
dissipar energia, com en el cas del cotxe. El balanç energètic
seria ara
on és l'energia
dissipada, és a dir, el treball fet per una força de fricció
al llarg del recorregut de
fins a .
Relacionar la dissipació amb
una força de fricció és bastant complicat. Per això
farem algunes hipòtesis que ens permetin arribar al final dels nostres
càlculs sense complicacions excessives. Suposarem que la corda continua
sent elàstica malgrat que dissipi energia. Això vol dir que la
corda recupera totalment la seva longitud original en el moment que deixen d'actuar-hi
forces. Com que no hi ha una deformació atribuïble a la fricció,
el punt d'equilibri continua
complint la relació (4) i, per tant, .
La força de fricció s'ha d'anular quan s'anul·li la velocitat.
La fricció és, per tant, del tipus viscós. Per fer els
càlculs prendrem un valor mitjà d'aquesta força, que anomenarem,
mentre tingui un valor no negligible, mentre la fricció dissipi. Prendrem
com a força màxima la suma de i
de la força elàstica,
. Com hem dit, en el nostre model, la fricció s'anul·la quan la
velocitat és nul·la; de manera que, en el model, la força
màxima representa una cota superior que es dóna aproximadament
a prop de . Sigui com
sigui, pensem que es tracta d'un model que permet arribar al final dels càlculs.
A més, aquesta aproximació permet caracteritzar la corda a través
de dues quantitats comprensibles. L'elasticitat i
la dissipació .
Si, com hem dit, prenem la força de fricció constant
mentre treballa, ,
de (5) obtenim en
funció de i
La força màxima esdevé així:
Si, com abans, volem una corda de manera que el recorregut
de la caiguda sigui ,
obtenim . És
a dir, no només aconseguim que l'escalador s'aturi, sinó que ho
fem amb una acceleració màxima
no gaire allunyada del cas anterior, que era de .
Això ho hem aconseguit sense fer cap oscil•lació. La força
de fricció només ha treballat en el recorregut de
fins a . La podem fer
treballar més. En l'expressió de balanç energètic
següent, la força de fricció treballa de
a , punt que és
més avall que ,
i de a ,
ara de pujada:
Hom pot pensar que en la realitat es fa difícil que
la fricció de la corda treballi de pujada. En aquest cas podem interpretar
(7) com el balanç energètic des que l'escalador
és a , va fins
a dissipant energia,
de a sense
dissipar i, finalment, de
a dissipant.
|
Fig. 2: |
Obtenim ara per a la força màxima
i, amb els valors
i , obtenim ,
és a dir una acceleració màxima de .
Però, què passa si prescindim de l'elasticitat
de la corda? És a dir, si poguéssim frenar la caiguda de la mateixa
manera que frenem un cotxe?. Això correspon a fer en
l'equació de balanç energètic (5), on
en lloc de escriurem
, mantenint el terme
dissipatiu i interpretant
ara com el recorregut
que l'escalador fa a partir que actua la força de fricció fins
que s'atura. El resultat és, si fem ,
, és a dir,
una acceleració màxima rebuda per l'escalador de ,
valor més baix que el mateix cas amb corda elàstica, en el qual
també preníem i
obteníem en canvi .
Així, el que realment resulta important perquè la caiguda de l'escalador
sigui al més agradable possible és frenar la caiguda amb alguna
força dissipativa. En la realitat, ja aniria bé que la força
fos constant per tal minimitzar-ne el valor màxim.
|
Fig. 3: |
Hom es pot preguntar, quina és la funció de la
corda en tot això? El que fa en la realitat la corda és originar
la força de fricció en el contacte lliscant de les diferents fibres
del seu trenat. Hom pot aprofitar l'elasticitat de la corda per, d'una manera
natural, fixar un punt d'equilibri i perllongar el recorregut durant el qual
actua la força de fricció amb una, dues o més oscil•lacions.
Si la corda no fos elàstica no oscil•laria. En el cas del cotxe no cal
cap força addicional per mantenir el cotxe frenat si el terra és
horitzontal. Sí que ens cal si el terra és inclinat. En aquest
cas cal seguir prement el fre per mantenir ben quiet el cotxe un cop aturat.
Si la corda no fos elàstica, si fos una corda que simplement es deformés
plàsticament, però que estigués ben dissenyada, serien
les forces de fricció relacionades amb la deformació les que mantindrien
ben quiet l'escalador un cop aturat.
És important comptar amb cordes que tinguin un trenat prou efectiu per
tal d'absorbir i dissipar l'energia. Com hem comentat, no cal que la corda sigui
especialment elàstica. En la pràctica es combinen les dues característiques.
Una corda que es comporti bé dissipa molta energia i a la vegada ha de
ser capaç, en un temps raonable, de retornar a la seva forma original
i que la puguem utilitzar de nou. L'elasticitat de la corda fixa també
on està el punt d'equilibri, el percentatge d'allargament de la corda.
Les cordes s'adquireixen tenint en compte, d'una manera o altra, aquest factors.
Per exemple, remenant per la xarxa trobem una corda amb aquestes característiques:
a) Nombre de caigudes que suporta: 8-9
La corda és parcialment elàstica. Es va deformant
sense recuperar la forma de manera que després de les caigudes indicades
ja perd les seves propietats originals
b) Força de xoc: 8200 N
La màxima força que transmet la corda a l'escalador
en cas de caiguda segons un estàndard. D'alguna manera seria la força
màxima que hem calculat nosaltres però amb unes condicions
normalitzades que permetin comparar diferents cordes. Aquesta és
la dada que ens informa de la capacitat d'absorció o dissipació
d'energia de la corda. Quan la força indicada és més
baixa, la corda és més bona dissipant l'energia. Aquest valor
de força de xoc representa entre i
d'acceleració
rebuda per un l'escalador adult.
c) Allargament dinàmic 37%
És el que s'allarga la corda respecte a la longitud original
en cas de caiguda segons un estàndard. És la dada que ens
indica l'elasticitat de la corda. Es recomana que sigui inferior al 40%.
Sempre que la força de xoc es mantingui baixa, l'allargament dinàmic
serà millor que sigui petit. Si és molt petit hom pot optar
per una corda amb més allargament dinàmic, sempre que es compensi
baixant-ne la força de xoc. L'elecció final dependrà
molt de les condicions concretes en les quals es faci servir la corda.
|
Fig. 4 |
Hem vist que en l'escalada la corda en si juga un paper secundari
a l’hora d'aturar una caiguda. Si la corda no absorbeix energia, malgrat que
és elàstica, no aturarà cap caiguda. Pot arribar a ser
una corda perillosa. Un fet que avala el que diem és que, a banda de
cordes d'escalada, existeixen també els dissipadors, elements diferenciats
que se situen entre l'escalador i la corda i que proporcionen la força
de frenada durant la caiguda, mentre la corda actua elàsticament.
En definitiva, no hi ha tanta diferència entre la frenada d'un cotxe
i l'aturada d'un escalador quan cau. En els dos casos necessitem dissipar l'energia
i, per tant, necessitem forces de fricció. Per evitar que les forces
de xoc arribin a valors excessivament grans, sempre és millor actuar
amb forces de fricció al màxim de constants possible.
Xarxes i castellers
En el cas dels castells s'utilitzen les xarxes. Són
ben conegudes en els circs les xarxes que els trapezistes fan servir per actuar
sense haver de patir (vegeu la figura 4). Les xarxes del circ aturen efectivament
les caigudes dels artistes sense que aquests sofreixin cap mal. Sembla que fins
i tot els agrada caure. Al final del número, en lloc de baixar pausadament
per l'escaleta es llencen directes sobre la xarxa. Les xarxes que fan servir
al circ són molt toves i estan agafades per una estructura molt mòbil
capaç d'absorbir molta energia. Les xarxes de circ estan pensades per
suportar fàcilment la caiguda d'una sola persona, potser dues. Fa molts
anys que es fan servir i són molt adequades per garantir la seguretat
dels artistes. No tenen uns requeriments d'espai gaire restrictius, cosa que
fa que el seu disseny sigui relativament senzill.
També s'utilitzen xarxes en el món laboral (vegeu la figura 5).
La casuística en aquest cas és molt variada. Malgrat tot, trobem
algunes analogies amb el cas del circ pel que fa referència al nombre
de persones que poden caure simultàniament.
En el cas dels castells, la cosa canvia radicalment. Pel que fa als pilars (vegeu
la figura 1) encara podem trobar algunes analogies amb el cas del circ. La massa
i la velocitat de les persones que cauen són equiparables. Poden caure
una, dues o, a tot estirar, tres castellers alhora i sempre d'un pes relativament
baix. La diferència és que, en el cas dels castells, la xarxa
cal col•locar-la amb molta cura per tal que, quan es produeix la caiguda, la
davallada de la xarxa no impacti amb els castellers que estan a sota fent pinya
o el folre o assegurant l'estructura davant de possibles bellugadisses. En el
cas del circ no cal que hi hagi ningú sota la xarxa, de manera que aquesta
té prou marge per fer la davallada.
|
Fig. 5 |
Un altre fet diferencial, sobretot en el cas de castells, més
enllà del pilar, amb un tronc format per un gran nombre de castellers,
és que la mateixa xarxa que ha de protegir la caiguda d'un sol casteller,
potser un nen d'uns ,
haurà també d'aturar la caiguda de tot un tronc sencer, amb una
massa d'alguns centenars de quilograms, que fixarem en .
Aquest fet complica molt les coses. Podrem entendre quin és el problema,
però no podrem trobar-hi una solució.
Utilitzarem un model de xarxa molt simplificat, que es comporti com una corda
d'escalar elàstica. Les xarxes reals tenen un comportament certament
elàstic, però s'allunyen molt del comportament lineal, cosa que
dificulta fer càlculs que s'aproximin a les situacions reals. Aquí
suposarem un comportament elàstic lineal, com hem fet amb les cordes
d'escalar. La xarxa està situada a.
Ara la davallada màxima de la xarxa, ,
està fixada. Posem .
Per simplificar no hi posem fricció. Ho fem perquè ara no ens
volem embolicar amb la fricció, sinó que volem veure un altre
aspecte igualment.
L'equació de balanç energètic serà
Si, efectivament, cau tot el tronc sencer, .
Si prenem ( aproximadament
l'alçada del centre de gravetat del tronc a partir de ),
obtenim i una força
màxima , és
a dir, , un valor perfectament
assumible.
Ara si resulta que sobre aquesta xarxa cau “només” l'acotxador de, diguem,
, d'una alçada
obtenim, tenint en compte
que el valor ja ens
queda fixat pel requeriment anterior, i,
per tant, , que representa
una acceleració rebuda per l'acotxador de .
Aquest valor és, si més no, respectable. La xarxa aguanta la caiguda
del tronc sencer però és massa dura per fer agradable la caiguda
d'un sol nen. Un bon disseny de xarxa castellera haurà de preveurer aquests
dos factors extrems. Per una banda hem de respectar que la xarxa no baixi més
de quan cau el tronc
sencer, però per l'altra hem de minimitzar l'acceleració màxima
rebuda per la caiguda d'un sol casteller de poc pes. La solució comporta
fer una xarxa més tova, amb una
més petita, introduint forces de fricció que respectin el valor
. Ara les forces de
fricció s'haurien d'adaptar, d'alguna manera, a cada cas. Podria ser
que la solució ideal fos que el procés d'aturada s'assemblés
molt al que fan els cotxes quan frenen.
|