IntroduccióAquest moviment es pot modelitzar a través d’una simulació del programa Interactive Physics.
Es poden variar les condicions del moviment del camió i la
força de fregament entre la caixa i el camió. Si eliminem
aquesta força tindrem la situació ideal d’
aplicació del principi d’inèrcia. Podem accelerar
el camió, frenar-lo o mantenir-lo a velocitat constant i
observar el moviment de l’objecte. Finalment es pot analitzar el
moviment de la caixa des del punt de vista d’un observador situat
a la carretera o des del punt de vista del conductor del camió.
És una activitat pensada per al curs de 4rt d’ESO per
aplicar la primera llei de Newton o per al curs de 1r de
batxillerat, com a activitat d’iniciació.
Guia del professorat
Es tracta d'una activitat adreçada a l'alumnat
de 4rt d'ESO o 1r de batxillerat quan s'estudia la primera llei
de Newton. És una activitat per la qual es requereixel programa Interactive
Physics. En la
dotació als IES de Catalunya de les de les aules de noves tecnologies
per a les ciències realitzada els darrers cursos pel Departament d'Educació
es va incloure una llicència de l'Interactive Physics,
de manera que el professorat pot tenir-lo disponible per al treball educatiu
amb l'alumnat en qualsevol dels ordinadors del centre.
Podeu visualitzar la simulació ( fitxer caixa_camio.ip)
si l'obriu amb l'Interactive Physics. La podeu agafar aquí i
desar-la en els ordinadors de l'aula o deixar que els estudiants l'activin directament.
Orientacions didàctiques
Temporització: tres quarts d'hora;
un quart d'hora per a les prediccions i per aprendre el funcionament del
sistema, un quart d'hora per a comprovar les prediccions i un quart d'hora
per a l'explicació i la discussió.
Orientacions metodològiques
Es tracta d'una activitat per aplicar la primera llei
de Newton. Se suposa que l'alumnat ja ha treballat prèviament situacions
en les quals s'utilitza aquesta llei i en coneixen la formulació.
Quan es treballa amb alumnat de 1r de batxillerat, es pot utilitzar com a activitat
d'iniciació al tema.
Es comença per una situació real en la qual hi
ha fregament entre la caixa i la superfície de la caixa del camió.
Es parteix d'una situació real i es finalitza amb una situació
ideal, en la qual no n'hi ha fregament i l'aplicació del primer
principi és més evident. No s'ha volgut començar
amb una situació ideal sense fregament per tal que l'alumnat pugui
fer prediccions a partir de l'experiència.
Es demana que facin prediccions de dos casos amb velocitat constant (36
km/h i 72 km/h)
perquè l'alumnat creu que la velocitat més elevada també
contribueix a fer que la caixa se'n vagi cap enrere en relació amb el
camió. Després, quan es comprova la situació, es veu que
és el canvi de la velocitat, i no la que porta el camió, el que
fa que la caixa es desplaci o no es desplaci en relació amb al camió.
Es pot treballar en grups de dos o tres alumnes davant d'un ordinador
o també utilitzant el projector de vídeo a l'aula, en aquest
cas ens estalviarem la part de funcionament del programa. Primerament cal que
l'alumnat escrigui totes les prediccions observacions i explicacions dels
fets. Posteriorment, es necessari que discuteixi cadascuna de les seves explicacions
en petits grups, primer, i amb tot el grup classe després.
Després de fer les prediccions, s'observa el moviment del sistema
en les diferents situacions.
Per últim se'n fa la predicció de la mateixa manera i la comprovació
en el cas que no hi hagi fregament i s'acaba amb la utilització
del principi d'inèrcia que ens permet donar compte de tots aquests
fets.
Una activitat d'ampliació pot ser l'anàlisi des del
punt de vista del conductor.
Orientacions
tècniques
Una vegada oberta la simulació en el programa convé comprovar
la velocitat a la qual funciona. Les simulacions d'Interactive Physics
van més lentes o més ràpides en funció de l'ordinador
que s'utilitza. En ordinadors més moderns amb processadors més
potents, van més ràpides. La velocitat de funcionament es pot
regular.
En el menú principal, en "Mundo|Precisión"
apareixerà la finestra de diàleg de la figura 1. En aquesta finestra
es pot canviar la freqüència de l'animaci. Si s'augmenta,
la simulació anirà més lenta. Si es disminueix, la simulació
anirà més ràpida. La resta d'ítems convé
deixar-los com es troben.
Per tal que l'alumnat utilitzi la simulació convé
triar "Modalidad de reproducción". D'aquesta
manera la majoria dels botons queden inutilitzats. Això s'aconsegueix
fent clic en el menú "Edición|Modalidad de reproducción".
Cal tenir cura de no gravar la simulació en aquesta modalitat (no
s'ha de fer "Archivo|Guardar como reproducción solamente...")
amb el mateix nom que l'original, ja que posteriorment no es podrà
recuperar en la modalitat d'edició, en que es poden fer els canvis.
Un bon consell: tingueu sempre a mà una còpia original de caixa_camio.ip
per si hi hagués algun accident. Alternativament, si treballeu en xarxa,
torneu-lo a baixar de nou.
Fitxa de l'estudiantat
Quin moviment tindrà la caixa que hi ha sobre el camió?
Introducció
Tots tenim l'experiència d'anar cap endavant o cap enrere
quan el metro o a l'autobús arrenquen o frenen. En la següent
simulació es tracta que utilitzeu la vostra experiència, els vostres
coneixements de física i l'observació de la simulació per
predir i interpretar els moviments de la caixa del camió, que es troba
situada sense cap lligam sobre la plataforma del camió.
Predicció
Observeu el dibuix següent (figura 2) i digueu què li passarà
a la caixa que porta el camió en les següents situacions (per fer
l'explicació suposa que et trobes al terra i veus passar el camió)
:
- Quan el camió arrenca.
- Quan el camió porta una determinada velocitat i frena.
- Quan el camió va a una velocitat constant no molt gran, per exemple
de 36 km/h.
- Quan el camió va a una velocitat constant de 72
km/h.
Funcionament de la simulació
Obriu la simulació d'Interactive Physics caixa_camio.ip
. El funcionament és el següent:
Posa en marxa la simulació
Atura la simulació
Torna la simulació a
l'estat inicial. |
|
|
Varia la fricció entre la caixa que transporta el camió i
la caixa del camió. |
|
Canvia
la velocitat inicial del camió i de la caixa: 0, 36km/h o 72 km/h |
Accelera el camió.
Frena el camió.
Esborra de la memòria
de l'ordinador les dades emmagatzemades. Cal fer clic en aquest botó
cada vegada que es vol iniciar la simulació. |
|
Permet
situar el sistema de referència en el terra o en el camió.
|
Exploreu el funcionament de la simulació.
Comproveu les vostres prediccions
Inicieu la simulació amb el coeficient de fricció situat en 0,5
i comproveu cadascuna de les prediccions que heu descrit al començament.
Cal que digueu si les heu encertat o les heu faallat, i quina és la resposta
segons la simulació.
Canvieu el fregament, feu prediccions i comproveu-les
Amb una fricció menor, igual a 0,30
per exemple, quin seria el comportament del sistema?. Has de predir-lo abans
d'iniciar la simulació.
Comproveu les vostres prediccions amb el coeficient de fricció descrit
abans.
Quin serà el moviment de la caixa sense fregament
Penseu en una situació ideal, en què no hi ha fregament entre
la caixa i el camió. Suposeu, per exemple, que la superfície de
la caixa del camió estià gelada i el bloc és de gel. Quin
seria el moviment de la caixa en les situacions que es descrivien abans?.
Després d'escriure la predicció, elimineu el fregament
posant el lliscador de la fricció caixa-camió a zero i comproveu-la.
Explicació
Ja heu vist com el comportament de la caixa. Ara expliqueu mitjançant
un principi de la física el comportament de la caixa en les diverses
situacions. Comenceu per l'última, que és la més fàcil
d'explicar a partir d'aquest principi.
Per explicar el que heu observat en la simulació, penseu en quines
forces actuen sobre la caixa i quina és la resultant de les forces que
actuen sobre la caixa,
I si sou els conductors del camió?
Imagineu que sou els conductors del camió, o penseu una situació
més propera, com ara que esteu asseguts dins d'un autobús
i la caixa hi és dins.
Expliqueu quin seria el moviment de la caixa, des del punt de vista del camioner.
Comproveu les vostres prediccions canviant el sistema de referència.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|