Guia per al professorat
Per a la realització de la proposta només cal disposar d’ordinadors
amb connexió a Internet, amb el Java instal·lat, i d'algun tipus
de banc òptic (per exemple, els d’ENOSA que els centres solen tenir)
o senzillament de conjunts de lents convergents de focals variades.
Cal tenir present que la proposta inicial és que aquesta activitat es
faci íntegrament al centre: la primera part d'utilització de la
simulació a l’aula d’informàtica (o al mateix laboratori
amb els ordinadors que hi hagi disponibles) i la segona part al laboratori o
l'aula de ciències; per tant, és possible que l’activitat
ocupi més d'una hora lectiva.
Una segona opció seria demanar al l'alumnat que fes pel seu compte (a
casa, a la biblioteca...) el treball previ de la simulació amb la miniaplicació
i després al centre fer només la part experimental de la construcció
del telescopi.. Cal ser conscients, però, de les dificultats que comporta
aquesta proposta de treball previ de l'alumnat.
Aquesta activitat forma part de la proposta Física en context,
una adaptació del projecte Salters-Nuffield originari de la Universitat
de York, Regne Unit, que s'està experimentant sota la tutela del Centre
de Documentació i Experimentació en Ciències (CDEC). És
un projecte que intenta respectar completament el nou currículum de Física
de batxillerat.
En l'actual currículum de batxillerat, al final del primer bloc de continguts,
Les imatges, hi trobem un apartat específic: Disseny i construcció
d'algun instrument òptic.
A més en les Consideracions sobre el desenvolupament del currículum
també trobem fragments com els següents:
- El caire experimental. Les activitats experimentals són
una part essencial de la matèria i la seva presència ha de ser
rellevant...
- La relació entre les teories i els experiments.
El desenvolupament de les ciències és un diàleg entre
l'observació i l'experimentació, d'una banda, i la conceptualització
i la modelització de l'altra... procés de confrontació
entre les seves hipòtesis i els experiments.
- Els instruments i les tecnologies de la informació i la comunicació
(TIC).... Les simulacions informàtiques troben aplicacions
en tots els camps científics i tenen alhora grans possibilitats didàctiques.
Cal utilitzar en diferents objectius i contextos aquestes tecnologies.
- La metodologia ha d'incorporar la realització d'activitats
científiques per part de l'alumne o alumna...
I encara, dins dels objectius de la matèria, hi podem trobar aspectes
com els que s'especifiquen a continuació:
- Comprendre i aplicar els conceptes, les lleis, les teories i els
models més importants de la física, així com
les estratègies que s'utilitzen en la seva elaboració i contrastació
experimental.
- Emprar l'instrumental bàsic d'un laboratori de
física...
- Planificar i realitzar treballs de recerca que impliquin el disseny d'experiments
i l'ús d'equips informàtics per contrastar hipòtesis
o resoldre problemes teòrics i pràctics...
És en aquest marc, de nou canvi curricular i metodològic, que
aquest recurs pot ser interessant per al professorat... i també per a
l'alumnat.
Bona feina!
Guia de l'estudiantat
Experiència: dissenyem un telescopi
Fa alguns, bastants anys en Galileu va utilitzar telescopis que ell mateix va
construir per observar la Lluna, els quatre satèl·lits més
grans de Júpiter (per això anomenats galileans) i altres astres,
per poder reafirmar la seva visió heliocèntrica del sistema solar.
Ara, nosaltres, uns quants segles després, aprendrem també a dissenyar
i a construir telescopis.
Per començar
Un telescopi (refractor) és un aparell òptic
que està compost, en el seu format més senzill, per dues lents
primes i esfèriques: l'objectiu, a través del qual entra la llum,
i l'ocular, per on observem amb el nostre ull.
Com que volem observar objectes molt llunyans (estrelles, galàxies, la
Lluna, els planetes...) la llum que ens arriba forma un feix de raigs paral·lels
i l’augment del nostre telescopi ve donat per l’augment en l’angle
d’observació, tal com es pot observar en la imatge.
L’augment del telescopi coincideix amb el quocient entre les tangents
dels angles beta (d’observació) i alfa (d’entrada).
Observeu alguns detalls i completeu les afrimacions següents:.
- Els raigs que arriben al telescopi són paral·lels perquè...
- La direcció de la llum s’ha invertit després de travessar
el telescopi (angle d’entrada negatiu i angle de sortida positiu), això
significa que la imatge que veurem...
Banc òptic virtual
Abans de construir materialment el nostre telescopi, intentarem dissenyar-lo
correctament utilitzant un banc òptic virtual (de M. Lee i W. Christian)
que podreu trobar aquí..
Per a la recerca utilitzeu lents convergents de focals +2,
+1,2, +0,4 i + 0,2.
Alguns detalls que cal tenir en compte...
Observeu que quan situeu una lent els dos nombres
(x =3, f
= 1) corresponen a la posició del centre de la lent i a
la seva focal. En aquest cas, els dos focus estarien situats, per tant,
en les posicions x
= 2 i x
= 4 del banc òptic. |
|
En el cas d’una font extensa de llum (beam)
els primers números (x,
y) corresponen a la posició del centre de la font
i el darrer (angle)
a la tangent de l’angle dels raigs.
En el cas de la figura 3, angle
= 1 correspon a la tangent de l’angle de 45º,
que és l’angle real dels raigs. |
|
Amb el botó dret podem mesurar angles (aquesta vegada
en graus!). Això ens facilitarà calcul de l’angle
dels raigs de sortida del telescopi; i si volem, també els d’entrada.
|
|
I ara...
Situeu d’entrada una font extensa de llum amb feix de
raigs paral·lels amb un angle petit, per exemple angle 0,1,
que seria un angle real de 5,7º
(arctan 0,1).
Seguidament escolliu les dues lents (l'objectiu i l'ocular) adequades i coloqueu-les
en la situació que considereu convenient per aconseguir un telescopi
(raigs d’entrada paral·lels i raigs de sortida també paral·lels,
però amb un angle superior).
Si ja ho heu aconseguit, mesura els angles d’entrada i els angles de sortida,
feu-ne el quocient, mesureu les focals de les dues lents, observeu també
la distància de separació de les lents.
Després, intenteu aconseguir el mateix canviant una de les lents i variant-ne
les posicions. Torneu a mesurar els angles, feu-ne el quocient imesura les focals
i la distància.
Per últim ompliu la taula següent correctament. Segur que us ajudarà
a treure alguna conclusió sobre la construcció de telescopis.
tan
(angle) |
|
Focal |
|
Longitud |
Sortida |
Entrada |
Quocient |
Objectiu |
Ocular |
Quocient |
Telescopi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Conclusions
Crec que ara esteu en condicions de treure conclusions a la
vostra experimentació virtual. Intenteu completar les frases següents:.
1) Si utilitzem dues lents de focals
conegudes fobjectiu
i focular ,
l’augment del telescopi...
2) La distància de separació
entre l’objectiu i l’ocular en un telescopi...
Construïm-lo
Bé, ja sabem dissenyar correctament un telescopi, ara
construïm-lo.
En els equips d’òptica del laboratori (ara real!) disposem de lents
convergents de focals +300
mm, +200 mm,
+100 mm i +
50 mm.
Feu, dins del requadre següent, un esquema clar del telescopi que construireu:
a) Quines lents utilitzareu com a objectiu
i ocular?
b) En quina posició exacta les
situareu perquè l’aparell sigui un telescopi?
c) Quin augment tindrà el telescopi?
Preguntes
Ara podeu respondre les preguntes següents:
1) Com ho construiríeu un telescopi
de molts augments (per exemple 200
o 300)?
2) Quins problemes us sembla que pot
tenir la construcció de telescopis cada vegada amb més augments?
3) La majoria de telescopis tenen l’ocular
intercanviable (dues o tres lents diferents), han de tenir, però, un
mecanisme d’enfocament que permeti moure endavant i endarrere l’ocular.
Podeu explicar-ne el perquè?
I encara més...
Amb el laboratori virtual podeu intentar dissenyar un telescopi terrestre,
és a dir, que no inverteixi la imatge. Observeu el dibuix.
Per fer-ho podeu utilitzar les lents convergents d’abans
i també lents divergents de focals -2,
-1,2, -0,4
i -0,2.
Si ho aconseguiu escriviu-ne les conclusions.
Apa, que hi hagi sort!
Solucions... pel professorat
Observeu alguns detalls i completeu les afrimacions següents:
- Els raigs que arriben al telescopi són paral·lels perquè...
provenen d’objectes molt llunyans.
- La direcció de la llum s’ha invertit després de travessar
el telescopi (angle d’entrada negatiu i angle de sortida positiu) això
significarà que la imatge que veurem...
és invertida respecte de l’objecte que observem. En l'esquema
l’objecte està situat per sobre de l’eix horitzontal i
els raigs que surten del telescopi ho fan com si vinguessin d’un punt
llunyà però per sota de l’eix.
Un parell de construccions amb el banc òptic virtual i les dades corresponents
a la taula
tan
(angle) |
|
Focal |
|
Longitud |
Sortida |
Entrada |
Quocient |
Objectiu |
Ocular |
Quocient |
Telescopi |
tan (21º) = 0,38 |
0,1 = tan (5,71º) |
0,38 / 0,1 = 3,8 |
2 |
0,5 |
4 |
2,5 |
tan (42º) = 0,9 |
0,1 = tan (5,71º) |
0,9 / 0,1 = 9 |
2,7 |
0,3 |
9 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Conclusions
Crec que ara esteu en condicions de treure conclusions a la vostra experimentació
virtual. Intenteu completar les frases següents:
1) Si utilitzem dues lents de focals
conegudes fobjectiu
i focular ,
l’augment del telescopi...
correspon al quocient entre els dos valors:
2) La distància de separació
entre l’objectiu i l’ocular en un telescopi...
és la suma de les dues focals de les lents:
(fobjectiu + focular).
Construïm-lo
Bé, ja sabem dissenyar correctament un telescopi, ara
construïm-lo.
En els equips d’òptica del laboratori (ara real!) disposem de lents
convergents de focals +300
mm, +200 mm,
+100 mm i +
50 mm.
Feu, dins del requadre següent, un esquema clar del telescopi que construireu:
a) Quines lents utilitzareu com a objectiu
i ocular?
b) En quina posició exacta les
situareu perquè l’aparell sigui un telescopi?
c) Quin augment tindrà el telescopi?
Preguntes
Ara podeu respondre les preguntes següents:
1) Com ho construiríeu un telescopi
de molts augments (per exemple 200
o 300)?
Construint-lo amb dues lents de focals molt diferents, per exemple:
l’objectiu de 800
mm i l’ocular de 4
mm de focal (200
augments).
2) Quins problemes us sembla que pot
tenir la construcció de telescopis cada vegada amb més augments?
Per incrementar els augments tenim dues possibilitats:
l’objectiu de focal molt gran (problema: longitud molt gran del telescopi)
o l’ocular de focal molt petita (problema: la lent tindrà molta
aberració, és a dir, provocarà distorsió de la imatge).
Un altre problema és el de la lluminositat: per incrementar-la cal un
objectiu de gran diàmetre i això encareix l’objectiu i en
dificulta la fabricació.
3) La majoria de telescopis tenen l’ocular
intercanviable (dues o tres lents diferents), han de tenir, però, un
mecanisme d’enfocament que permeti moure endavant i endarrere l’ocular.
Podeu explicar-ne el perquè?
Si l’ocular no té sempre la mateixa focal,
aleshores cal variar la distància entre l’objectiu i l’ocular
per enfocar correctament els objectes situats a l’infinit. Recordem que
aquesta distància (llargada del telescopi) correspon a la suma de les
dues focals.
Si el telescopi s’utilitza per observar objectes que no estan situats
en l’infinit, aleshores el mecanisme d’enfocament permet obtenir
una imatge nítida de l’objecte.
I encara més...
Per fer-ho podeu utilitzar les lents convergents d’abans i també
lents divergents de focals -2,
-1,2, -0,4
i -0,2.
En aquest cas caldria posar l’objectiu convergent
i de focal gran i l’ocular divergent i de focal petita, també han
de coincidir els dos focus de les lents (l’ocular és divergent
i, per tant, en l’exemple de sota té el focus a la dreta) i la
longitud del telescopi seria fobjectiu-
focular. L’augment continuaria essent
el quocient entre les dues focals. Observeu la figura, amb valors +2,7,
-0,3 i, per tant, 9
augments (sense inversió de la imatge).
Observeu la construcció virtual:
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|