Guia del professorat
La
Revolució copernicana és una miniaplicació de
Flash (podeu
fer clic a la icona, si cal instal·lar el Flash) en la qual,
en una sèrie de fotogrames, s'explica de manera molt visual els coneixements
astronòmics que es tenien en l'Antiguitat i la seva evolució fins
al model d'òrbites el·líptiques de Kepler.
Les imatges no pretenen tenir una precisió geomètrica i són
només una aproximació simple als diferents models: les distàncies
planetàries no són proporcionades a la realitat (per raons d'espai),
les velocitats dels planetes, tampoc...; però el conjunt és fàcilment
comprensible per a l'alumnat del nivell de batxillerat.
El tema del camp gravitatori de la física
de 2n de batxillerat ofereix una bona oportunitat per treballar una mica
la història de la ciència i fer referència a un període
molt important en la seva evolució. També ofereix l'oportunitat
de fer una classe conjunta amb la matèria de Filosofia i recordar
alguna temàtica de la matèria d'Història de la Cultura,
que es va oferir a l'alumnat durant uns cursos en els currículums
establerts per la LOGSE.
La Revolució copernicana ofereix la possibilitat de fer una presentació
del tema del camp gravitatori d'una manera un xic més atractiva,
com si passéssim una presentació, però amb més
prestacions (interacció amb l'alumne, animacions...).
Segons si la presentació es fa a alumnat de ciències o de
lletres, es pot insistir més o menys en l'apartat de les mesures
de la Terra i del sistema solar; però, en tot cas, sempre són
conceptes comprensibles per a l'alumnat de batxillerat.
|
Per veure el gravat original feu click aquí |
Proposo fer a l'aula una classe de tipus magistral i explicant
a l'alumnat el document utilitzant l'ordinador i el projector de vídeo.
Els punts que s'han de preparar especialment són la comprensió
del moviment retrògrad dels planetes, les dades que els antics havien
aconseguit sobre les dimensions de la Terra i del sistema solar i l'evolució
de les diferents visions del sistema solar -univers.
Difícilment els alumnes poden treure partit tots sols de les representacions
dels models, dels càlculs d'Aristarc...; per tant, la proposta és
que els feu passejar pel document, després que vosaltres hàgiu
fet la presentació i n'hàgiu comentat els aspectes més
destacables.
També hi ha la l'opció que els alumnes es passegin pel document
en una aula d'informàtica o a casa seva. En aquest cas, penso que haurien
de rebre unes pautes de treball que haurien d'incloure una tasca a realitzar
(resum, dificultats, resposta a un qüestionari, tasca del Moodle...) per,
finalment, lliurar-la al professorat.
Les activitats més interactives que hi podem trobar són:
- Situar les constel·lacions.
- Posar planetes en ordre segons el model copernicà del sistema solar.
- Fer moure a diferents velocitats l'epicicle i la deferent d'un planeta,
per d'observar-ne el moviment retrògrad i donar-hi diferents possibilitats.
- Fer una avaluació final amb unes quantes preguntes.
Organització de la miniaplicació
L'adreça a la xarxa de la miniaplicació és:
http://www.rrfisica.cat/rrfisica/r_estiu_001/indexco.html
La miniaplicació consta d'una sèrie de pantalles
interactives, que anomenem fotogrames, a les quals s'accedeix de forma
seqüencial.
- De cadascun dels fotogrames es pot tornar a la pàgina d'índex,
amb els botons situats a la part superior dreta: .
- Els mateixos botons serveixen per anar endavant o enrere fotograma a fotograma.
- Dintre de cada fotograma poden haver-hi altres botons de comandament, situats
a la part inferior esquerra, que controlen diferents variables del fotograma.
A continuació, fem una breu descripció dels fotogrames
més destacats.
1. Introducció
Hi ha una primera pàgina d'índex des de la qual
es pot anar als diferents apartats.
Després de l'índex, es presenten les cosmovisions de l'antiguitat,
entre les quals destaca la curiositat egípcia de tenir el cel representat
per una deessa en lloc d'un déu.
2. Els estels i les constel·lacions
Aquest fotograma inclou un model del cel de l'hemisferi
nord, amb les constel·lacions principals i els estels més
brillants: es pot triar l'opció que hi surtin els noms de tots
els estels i les constel·lacions o bé triar les constel·lacions
una a una, per observar-ne la forma i situar-les en el cel. L'eclíptica
hi és representada i es pot comentar la distribució del
zodíac..
|
|
3. Coneixements dels grecs antics
La teoria aristotèlica de les dues esferes no
va ser l'única aportació dels grecs antics. Aquí
trobareu una situació dels més coneguts filòsofs-científics
de la Grècia antiga: Aristòtil, Plató, Eratòstenes,
Tales, Aristarc, Ptolomeu i Eudox, amb les aportacions corresponents.
El fotograma següent explica el càlcul que va fer Eratòstenes
de la circumferència de la Terra.
Un altre fotograma, més ampli que l'anterior, conté diverses
modelitzacions sobre Aristarc de Samos i els seus càlculs de les
dimensions del sistema solar, el seu univers. El càlcul es realitza
sense massa complicació matemàtica, només amb semblances
de triangles. Es pot imprimir la demostració, en format Word.
. |
|
4. Les dues esferes
Aquí es pot observar el moviment d'un planeta
respecte de la volta dels estels fixos, representats pels símbols
del zodíac, i com es pot explicar aquest moviment, aparentment
caòtic, sense deixar de creure en la perfecció de l'esfera
celeste, representada pel moviment circular uniforme. Es pot fer variar
la velocitat de l'epicicle i de la deferent i trobar forces trajectòries
diferents.
En el fotograma següent, s'estén aquesta modelització
als planetes visibles a ull nu. Amb un botó, podem fer aparèixer
o desaparèixer els epicicles i les deferents de cada planeta i,
si cliquem sobre cada planeta, farem visible la recta visual de cada planeta
des de la Terra, fet que ajuda a entendre millor el moviment aparent del
planeta respecte de la volta dels estels fixos (en aquest cas, només
en dues dimensions). Es pot imprimir amb fons blanc el model amb epicicles
i deferents.
|
|
5. Copèrnic
Després d'una petita introducció escrita,
es proposa una activitat que consisteix a situar el Sol i els planetes
als llocs respectius, segons la teoria heliocèntrica. Si s'acaba
l'activitat correctament, se salta automàticament al fotograma
següent, que és una modelització en moviment del sistema
heliocèntric. Com en el model anterior, hi ha la possibilitat de
veure les òrbites i les visuals de tots els planetes des de la
Terra. També se'n pot aturar el moviment o fer-los avançar
pas a pas.
Com en fotogrames anteriors, es pot moure tot el conjunt, arrossegant
el Sol, per veure-ho millor, i clicant sobre el text, per ampliar-lo i
llegir-lo millor.
|
|
6. Tycho Brahe
El sistema mixt de Tycho mereixia un lloc en la història.
Era tan difícil el canvi de paradigma que la persona que posseïa
les millors dades astronòmiques del moment no va ser capaç
d'acceptar-lo i va haver d'inventar aquest sistema, en què tots
els planetes giraven a l'entorn del Sol..., però en què
el Sol girava a l'entorn de la Terra! |
|
7. Galileo
L'aportació de Galileu, amb la descoberta d'irregularitats
i imperfeccions a la superfície de la Lluna i la comprovació
que els astres no giraven a l'entorn de la Terra, sinó a
l'entorn d'un planeta, va ser decisiva en l'evolució de la
cosmologia, malgrat que ell no es va dedicar específicament a l'astronomia.
Són dos fotogrames molt simples i entenedors que poden ajudar a
entendre el paper de Galileu.. |
|
8. Kepler
El model de Kepler, punt de partida de la llei de la
gravitació universal de Newton, hi té també un lloc.
Cal tenir-ne presents determinats aspectes: les òrbites el·líptiques
no tenen l'el·lipticitat real, sinó molt exagerada; no hi
ha visuals dels planetes, perquè en aquest model ja no són
necessàries, i, finalment, si es clica sobre els planetes, podem
sentir-ne el so segons Kepler. Kepler tenia les dues vessants, matemàtica
i esotèrica, i creia que a cada planeta corresponia un so característic.
No hi ha cap comentari sobre la comparació de la grandària
de les òrbites i dels políedres regulars. |
|
9. Petita avaluació
Conjunt de 10 preguntes, per comprovar si l'alumne recorda
una part dels aspectes treballats. En finalitzar, hi apareixen els resultats,
que es poden imprimir.
10. Algun enllaç
Per trobar més informació sobre els personatges
més importants.
Si es vol proposar al l'alumnat que aprofundeixi en el tema, haurem de tenir
present que caldrà ampliar la cerca d'informació (enciclopèdies
temàtiques, webs especialitzats, cerques a Internet...).
11. Bibliografia
Inclou una relació dels recursos bibliogràfics
que s'han consultat en l'elaboració de La Revolució copernicana.
Vegeu la figura 9.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|