Prenent
com a exemple una pràctica senzilla des del punt de vista
físic (la mesura de la densitat d'una esfera), es basteix una
activitat que conté un seguit d'elements que poden aportar
riquesa a les nostres experiències, tant a l'aula com al
laboratori.
Introducció
Aquesta
és una pràctica que, segurament, la majoria del
professorat de Física ha realitzat amb els seus alumnes d'una
manera o d'una altra i, per tant, podríem parlar d'aquesta
proposta com d’un clàssic del laboratori. Tot i
això, conté un seguit d'elements que poden aportar
riquesa a les nostres experiències, tant a l'aula com al
laboratori:
L'estructuració detallada
de l'experiència (tasques prèvies, material,
realització, avaluació...).
Les variacions en la proposta de treball d'acord amb la major o menor capacitat d'aprenentatge de cada alumne.
L'exigència a l'alumnat d'elaborar una conclusió de l'experiment.
La demanda a l'alumne de buscar alguna aplicació d'aquest experiment en la vida quotidiana.
La petició a cada alumne de valorar la seva aportació al grup de treball.
L'autoavaluació final de l'alumne.
En moltes de les nostres activitats amb els alumnes, podem incorporar
alguns o tots els elements detallats d'aquesta experiència
clàssica, que podem tenir com a model a seguir.
Guia del professorat
Objectiu
Trobar el millor mètode per calcular la densitat d'una
esfera del material assignat. Aquest objectiu restarà amagat per als
alumnes, ja que una part de l'activitat és, precisament, adonar-se de
per què es fa tot plegat. Així, una vegada els alumnes hagin realitzat
els càlculs necessaris, hauran de redactar ells mateixos l'objectiu de
la pràctica (el títol de la pràctica, evidentment, els
en donarà alguna pista).
Notes de previsió
Preparar dues
o tres calculadores per als grups que no en portin.
Comprovar que els
alumnes tinguin accés a l'aigua corrent: necessitaran agafar aigua
de l'aixeta.
Vigilar les peces
petites de les balances (les de mil·ligrams) en cada grup.
Preparar alguna
proveta de vidre, per si se'n trenca alguna, o preveure una proveta de plàstic
per al grup al qual s'assigni l'esfera de ferro.
Tenir un full de
material i anotar-hi les incidències de material abans i després
de fer la pràctica.
Pautes per al procediment
Començarem la pràctica presentant el material
i fent-ne la llista. Explicarem que l'objectiu l'hauran d'escriure al final
de la pràctica, per veure si l'han entès.
Com es detalla a la guia de l'alumnat, cada grup comptarà amb una
esfera i una proveta graduada. Cal tenir present que les esferes han de poder
entrar dins de la proveta perquè en puguem calcular bé el seu
volum.
Per als alumnes que no recordin el funcionament del peu de rei, a la guia
de l'alumnat hem inclòs una imatge i una animació que els pot
ajudar a recordar-ho.
Explicarem la diferència entre mesura directa i indirecta i, en
el grup d'alumnes que tinguin més bon nivell, el nombre de xifres significatives
que cal agafar en cada cas i per quin motiu.
1. Mesura de la massa
Utilitzarem la balança electrònica o la clàssica
fent especial incidència en les unitats i les xifres significatives.
2. Mesura del volum
Per al càlcul del volum utilitzarem dos mètodes:
Mètode A
Farem servir una mesura indirecta: el diàmetre de l'esfera.
Per calcular el volum de l'esfera suposarem que aquesta és perfecta i
aplicarem la fórmula del volum.
En aquesta pràctica, també podem introduir els alumnes en els
càlculs amb la calculadora per ajudar-los a entendre com funciona. Si
fos necessari, podríem dibuixar, tecla per tecla, la seqüència
que han de seguir per realitzar els càlculs. No ho hem fet a la guia
de l'alumnat perquè això depèn de la calculadora que s'utilitzi.
Mètode B
Utilitzarem la mesura directa del volum per desplaçament
d'aigua en introduir l'esfera dins de la proveta.
Caldrà anar
amb compte a no deixar caure l'esfera de ferro: han de tombar la proveta una
mica i deixar-la anar a poc a poc.
Farem observar als
alumnes l'error en la mesura del volum si ens esquitxem d'aigua. Hauran d'argumentar
l'error de la mesura del volum en l'apartat de conclusions.
En el cas de les
esferes de porexpan, suro o plàstic buit, hauran de tenir en compte que
no s'enfonsen i que, per tant, han de desestimar aquest mètode o bé
enginyar-se-les per enfonsar l'esfera que sura sense cometre un error gaire
gran. En qualsevol cas, hauran de reflectir aquesta dificultat en l'apartat
de resultats. És recomanable assignar aquestes esferes a alumnes que
estiguin més habituats a fer pràctiques o, en tot cas, fer un
seguiment especial d'aquests grups.
3. Valoració dels dos mètodes
Comparació dels valors de volum obtinguts pels diferents mètodes
i de la seva precisió. El mètode més exacte és sens
dubte l'indirecte (A). L'error de lectura del volum si s'utilitza
la proveta és sensiblement més important. Aquí podem fer
una altra nota de pràctica per explicar l'error relatiu i l'error absolut.
4. Repetició de l'experiment
Cada grup repetirà diverses vegades (si pot ser una
vegada cada membre del grup) les mesures de la massa i del volum pel mètode
A (el més precís) per després calcular
la mitjana de les mesures i donar els resultats en una taula.
Cal tenir present que la lectura del peu de rei sol ser lleugerament diferent
per a cada membre del grup i que, per tant, el volum final pot variar en dècimes
o centèsims de centímetres cúbics. Les mesures de la
massa també poden variar lleugerament si la lectura es fa amb bàscula
electrònica i no amb balança clàssica.
Cal explicar als alumnes que les lectures que es desvien molt (més
d'un 5%) de la mitjana s'haurien de desestimar.
5. Càlcul de la densitat
Facilitarem als alumnes la fórmula que els permetrà calcular
la densitat a partir de les dades obtingudes en la mesura. Caldrà fer
molta incidència en la necessitat d'expressar-ne correctament les unitats.
Conclusions
Els alumnes hauran d'escriure en un informe el que han après
i opinar sobre la pràctica. També hi hauran de fer constar les
aplicacions de la pràctica a la vida quotidiana i posar alguns exemples
de mesures directes i indirectes.
Aportació al grup de treball
Cada alumne anotarà quina tasca específica de
la pràctica ha fet: part manipulativa del material, recerca de material,
endreça o neteja, desenvolupament (indicant-ne l'apartat). També
s'autoavaluarà amb el full d'autoavaluació (vegeu la secció
corresponent en aquest mateix article).
Guia de l'alumnat
Material per grup
Una esfera
Cada grup ha de disposar d'una esfera diferent del següent llistat:
Esfera de vidre
Esfera de ferro
Esfera d'alumini
Esfera de suro o porexpan
Esfera de goma
Esfera de plàstic buit
Balança
Peu de rei
Proveta graduada de 100
ml de vidre
Aigua de l'aixeta
Un vas de precipitats petit
Comptagotes
Calculadora
Procediment
1. Mesura de la massa
Abans de pesar, comproveu si la balança està
tarada. Poseu l'esfera en un dels plats de la balança i en l'altre
els diferents pesos, fins que la balança s'equilibri. Recordeu
que per manipular les peces de pes, la balança ha d'estar travada
i, per tant, cada vegada s'ha de travar. Al final, anoteu el resultat
de la massa m
en grams.
m =
g
2. Mesura del volum
La mesura del volum es farà amb dos mètodes diferents,
A i B:
A) Amb el peu de rei.
Si teniu dificultats amb el funcionament del peu de rei, podeu
fer clic a la figura dos i veureu una animació que us ajudarà.
Mesureu el diàmetre D
de l'esfera amb el peu de rei, anoteu el resultat en mm.
Si dividiu per deu, trobareu el resultat en cm.
En dividir el diàmetre per dos, trobareu el radi
R en cm.
Amb el valor del radi, calculeu el volum de l'esfera aplicant la fórmula,
d'on hem de deduir en quines unitats es troba.
D
=
mm =
cm
=
cm
La fórmula del volum V
d'una esfera és:
=
Si la mesura feta amb el peu de rei té quatre xifres
significatives, el resultat del volum haurà de tenir també quatre
xifres significatives. Així doncs, arrodoniu el resultat de la calculadora
als decimals necessaris perquè això passi. No us oblideu d'anotar-ne
les unitats.
B) Amb una proveta.
Ompliu una proveta amb aigua de l'aixeta fins a un volum conegut (V1
). Introduïu l'esfera i llegiu el nou volum (V2
). Ara, restant els dos valors, trobareu el volum V
de l'esfera. No us oblideu d'anotar-ne les unitats.
V1
=
V=V2
- V1 =
V2
=
3. Comparació dels valors de volum obtinguts pels diferents mètodes
Indiqueu quin dels dos mètodes us sembla més exacte i expliqueu
què us ho fa pensar.
4. Repetició de l'experiment
Repetiu les mesures de la massa i del volum, si és
possible una vegada cada membre del grup, a fi de calcular la mitjana de les
mesures, i anoteu el resultat a la taula per fer els càlculs. Utilitzeu
el millor mètode escollit a l'apartat anterior.
Mesura
Massa m
(g)
Volum V(cm3)
Mesura 1
Mesura 2
Mesura 3
Mesura 4
Mitjana
Recordeu que les mitjanes no poden tenir més xifres
significatives que les que té cadascuna de les mesures.
5. Càlcul de la densitat
La densitat d
és la relació entre la massa
m i el volum V
i es calcula amb la fórmula:
=
=
Per calcular la densitat, cal que tingueu en compte les unitats
de mesura de cada magnitud i que realitzeu el seu quocient per obtenir-ne el
resultat. Així doncs, la unitat de densitat també serà
un quocient d'unitats.
Informe
Feu un informe que inclogui:
Els objectius de la pràctica.
Una introducció breu.
Les mesures i els càlculs realitzats seguint el procediment d'aquesta
guia.
Les conclusions que n'hàgiu extret
Alguna aplicació d'aquest experiment en la vida quotidiana,
amb exemples de mesures directes i indirectes
La feina que heu fet en aquesta pràctica dins del grup
Autoavaluació
Empleneu el full d'autoavaluació. Si no el teniu, el podeu baixar d'aqui
Full d'autoavaluació
Heu de puntuar cada apartat o ítem avaluat amb un 0,
1 o 2, segons considereu que no l'heu assolit,
que l'heu assolit a mitges o que el teniu perfectament assolit. Anoteu laa puntuació
a les caselles de l' esquerra( columna E).
Sumeu el total (A) i dividiu-lo per 3, així
obtindreu la nota d'autoavaluació que escriureu a la casella inferior
(B). Les caselles de la dreta ( columna D)
corresponen a la nota del professor o professora que us avaluarà.
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.catdifusio@rrfisica.cat Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala. Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya.