Guia del professorat
Temporització
- 30 minuts per a l'experimentació
- 30 minuts per retallar el vídeo
- 1 hora per a l'anàlisi de dades
Alumnes als quals s'adreça l'experiència
- Alumnes de primer de batxillerat
Metodologia
-
Aquest experiment presenta algunes complicacions,
com ara la realització de la filmació, que ha de ser
acurada, el retall de la cinta de vídeo, la conversió
a arxiu AVI i la posterior transformació en un gràfic
i en dades numèriques a mitjançant el MultiLab . L'alumnat,
en tot aquest procés, necessitarà suport del professorat.
|
|
Fig. 1: Clicant a la figura podreu veure el vídeo.
Si voleu, podeu descarregar el fragment útil en format AVI fent
clic aquí
amb el botó dret del ratolí.
|
-
L'alumnat ha de saber identificar clarament en els gràfics
l'instant en què té lloc el xoc i quins són els intervals
que s'han de fer servir per obtenir les velocitats dels carrets.
-
Cal que l'alumnat s'adoni que la velocitat és
constant en els intervals abans i després del xoc. També,
en acabar, han d'avaluar que els valors obtinguts estan subjectes a errors,
per a la qual cosa els pot servir de referència el moviment en l'eix
y del
carret que està inicialment en repòs: hauria de donar un valor
sempre igual i, en canvi, observaran que en marcar els punts en el MultiLab
la posició y va canviant lleugerament.
En la dotació de les aules de noves tecnologies
per a les ciències realitzada als IES de Catalunya els darrers cursos
pel Departament d'Educació es va incloure una llicència per al
MultiLab, de manera que el professorat pot tenir-lo disponible per al treball
educatiu amb l'alumnat en qualsevol dels ordinadors del centre.
Orientacions tècniques
-
Hem de tenir present que l’experiència
està sotmesa a error i que, bàsicament, el que volem comprovar
és que el moment lineal es conserva en un xoc entre dos carrets.
Si els dos mòbils es mouen en sentit contrari, l’error serà
molt gran (l’error depèn de la suma dels valors absoluts, el
valor total és la resta dels valors absoluts i, llavors, la diferència
entre els valors inicial i final és molt gran). Així doncs,
per minimitzar l’error, el xoc s'ha de produir entre dos carrets que
es moguin en el mateix sentit o bé, millor encara, el de massa més
gran ha de xocar amb el de massa més petita (inicialment aturat).
-
Cal filmar amb cura el xoc dels dos carrets i retallar
la filmació des de poc abans del xoc fins a poc després (el
video-clip no ha de durar més de 2
segons). Aquest procés, els alumnes el poden realitzar amb una càmera
de vídeo, una càmera fotogràfica amb captura de vídeo...,
etc. El que finalment s’ha d’obtenir és un vídeo
en format AVI, per poder-lo analitzar amb el MultiLab.
-
Quan es faci l'anàlisi de dades amb el MultiLab,
cal retallar el gràfic i limitar-nos a les zones rectilínies.
Guia de l'alumnat
Objectiu
Posar de manifest la conservació del moment lineal o
quantitat de moviment p
en el xoc entre dos carrets.
Introducció
Quan dos carrets xoquen, com que les forces entre ambdós
són iguals i de sentit contrari (tercera llei de Newton), el moment lineal
total dels dos carrets no canvia. Per tant, si prenem el moment lineal dels
dos carrets abans del xoc i després del xoc, tots dos valors han de coincidir.
En aquest experiment podrem comprovar la conservació del moment lineal
p en el
xoc entre dos carrets.
Si el xoc és elàstic (és a dir, si les forces entre els
carrets son conservatives), també es conservarà l'energia cinètica
total; si no ho és, aleshores es perdrà energia.
En el cas de xocs en una mateixa direcció, com és el cas de l'experiment
que fareu, podem calcular el coeficient de percussió e
com el quocient canviat de signe entre les velocitats relatives dels dos carrets
després i abans del xoc :
Aquest coeficient e
està sempre comprès entre els valors 0
i 1 (0
correspon a un xoc inelàstic i 1
a un xoc perfectament elàstic).
Material
- Dos carrets.
- Dos carrils.
- Barres, nous, suports i serjant.
- Càmera de vídeo digital i trípode.
- Ordinador amb el MultiLab.
Realització
Amb dos carrils heu de fer el muntatge esquematitzat a la figura 2; observeu
que un dels carrils té una petita inclinació i l'altre està
situat a continuació del primer i és totalment horitzontal.
Per aconseguir estabilitat en la instal·lació, feu servir els suports,
les barres i les nous (amb el serjant, subjecteu els dos carrils entre si).
A la part superior del carril inclinat situeu-hi un carret de massa m1,
i coloqueu l'altre, de massa m2
(inferior a m1)
gairebé a la meitat del carril horitzontal.
Prepareu la càmera de vídeo (és millor que estigui subjectada
sobre el trípode, per evitar moviments de la càmera) i poseu en
el carril horitzontal alguna referència per prendre la longitud quan
feu l'anàlisi de les dades amb el MultiLab.
Poseu en marxa la càmera i deixeu caure el carret m1
per filmar el xoc dels dos carrets.
Recordeu que heu de posar algun topall al final del carril horitzontal perquè
el segon carret no caigui.
Una vegada realitzada la filmació, n’heu de fer
el tractament: retalleu la seqüència amb els fotogrames que us interessen
i transformeu-la a format AVI. Avui dia aquest procés es pot dur a terme
amb un ampli ventall de programarsi. Si necessiteu ajuda, podeu consultar "Procés
de creació d’un vídeo" en el web del CDEC, dins l’apartat
de recursos i materials relacionats amb l’aula TIC de Ciències1.
També podeu retallar la filmació seguint el protocol "Captura
d’un vídeo digital amb el MovieMaker" ( programa que s'inclós
en les distribucions de Windows XP).
Heu de tenir present que només us interessa l'interval que comença
en l'instant just abans del xoc i que acaba després del xoc. La durada
del vídeo ha de ser de només uns 2
segons.
Anàlisi i tractament de les dades
Desprès d'haver convertit el vídeo a format AVI, utilitzeu el
MultiLab seguint el protocol "Com és el moviment de dos cotxes"2
per obtenir les dades. Cal que tingueu en compte que només us interessen
les posicions horitzontals x.
Assenyaleu les posicions, a cada fotograma, dels dos carrets des del moment
en què el carret 1 inicia el tram horitzontal fins al final del vídeo.
Obtindreu els gràfics corresponents al moviment x(t)
i y(t),
dels quals (sempre que haguem posat l'eix x
paral·lel al carril horitzontal) només us interessen els gràfics
x(t); per
tant, elimineu les components verticals y(t)
que només us dificulten la visualització.
En els gràfics x(t)
heu d'identificar clarament l'instant del xoc i els intervals d'abans i de després
dels xoc que us interessin per als càlculs de les velocitats.
Retalleu la part interessant de les gràfiques i, amb l'ajuja del càlcul
dels pendents de les gràfiques que incorpora el MultiLab, calculareu
les velocitats inicial i final de cada carret.
Qüestionari
En els gràfics obtinguts
identifiqueu clarament el moment del xoc.
Són constants les velocitats
del carrets abans i després del xoc?
Quina és la velocitat de
cada carret abans i després de la interacció?
Calculeu el moment lineal de cada
carret abans i després del xoc.
Calculeu el moment lineal total
abans i després del xoc i compareu-los.
Avalueu la diferència entre
aquests dos valors i expliqueu-ne les causes.
Calculeu l'energia cinètica
de cada carret abans i després del xoc.
Calculeu l'energia cinètica
total abans i després del xoc. Es conserva?
Calculeu el coeficient de percussió
e.
Elaboreu un informe de la pràctica
realitzada en el qual figuri una descripció de la pràctica, els
càlculs efectuats, els resultats obtinguts i una explicació de
la diferència entre els valors obtinguts i els que esperàveu obtenir.
Notes
1Podeu descarregar-vos el document en format PDF
del web del CDEC: http://www.xtec.cat/cdec/recursos/pdf/nntt_fiq/pdf_multilog/proces.pdf
2Podeu obtenir aquest protocol al web del CDEC:
http://www.xtec.cat/cdec/recursos/pdf/nntt_fiq/pdf_multilog/cotxes.pdf
Solucions |
|
El gràfic de la figura 3 ha estat obtingut
amb el MultiLab a partir de les dades captades a través de l'anàlisi
del vídeo.
En el gràfic de color blau, que correspon al carret 1 (0,38
kg), s'hi veu clarament l'instant del xoc: observem un canvi en
el pendent que correspon al moment del xoc (aproximadament als 6 s del
gràfic).
Ajustant una recta al tram just abans del xoc i una altra al de després
del xoc, es poden obtenir les velocitats del primer carret (els pendents
d'aquestes rectes).
En el gràfic de color rosa, corresponent al segon carret (0,18
kg), observem que inicialment està aturat. Si s'ajusta una recta
al tram de després del xoc (entre les fletxes, en el gràfic)
en podem obtenir la velocitat.
Els valors obtinguts en aquest cas van ser els següents: |
|
m(kg) |
vabans(m/s)
|
vdespres(m/s) |
pabans(kg.m/s) |
pdespres(kg.m/s) |
Carret 1 |
0,38 |
1,16 |
0,52 |
0,44 |
0,20 |
Carret 2 |
0,18 |
0 |
1,33 |
0 |
0,24 |
|
|
|
ptotal
|
0,44 |
0,44 |
Suggeriment d'ampliació |
|
Des del MultiLab, podeu exportar les dades a l'Excel
i fer una columna nova determinant la posició del centre de masses
del sistema (CM), i després representar-lo gràficament en
funció del temps. Així es pot observar que el CM es mou
amb velocitat constant, com si no hi hagués xoc, tal com indica
el gràfic de la figura 4. |
A partir del pendent d'aquest gràfic podeu determinar
la velocitat del CM.
També podeu construir noves columnes amb les posicions de cada
carret respecte al CM i representar aquestes posicions en funció
del temps. Obtindreu un gràfic com el de la figura 5
També podeu repetir l'experiència diverses
vegades, per la qual cosa us caldrà fixar el punt de partida del
primer carret en el carril inclinat perquè la velocitat abans del
xoc del primer carret sigui aproximadament la mateixa en cada experiència.
|
|
Qüestionari
En els gràfics obtinguts,
identifiqueu clarament el moment del xoc.
Aproximadament, als 6
s (just quan el carret 2 abandona la posició estàtica).
Són constants les velocitats
del carrets abans i després del xoc?
Sí, podem observar que els gràfics s'aproximen
a rectes (el seu pendent és la velocitat).
Quina és la velocitat de
cada carret abans i després de la interacció?
Els resultats de la taula.
Calculeu el moment lineal de cada
carret abans i després del xoc.
Els resultats de la taula.
Calculeu el moment lineal total
abans i després del xoc i compareu-los.
Utilitzant dues xifres significatives obtenim 0,44
kg m/s, exactament el mateix valor abans i després del xoc.
Avalueu la diferència entre
aquests dos valors i expliqueu-ne les causes.
En cas que els valors fossin diferents, això es
podria deure al fregament dels carrets amb el terra (impuls extern al sistema)
i als errors en la mesura, perquè encara que el xoc no fos perfectament
elàstic el moment lineal es conserva.
Calculeu l'energia cinètica
de cada carret abans i després del xoc.
Carret 1: 0,26
J i 0,05 J;
carret 2: 0 i 0,16
J.
Calculeu l'energia cinètica
total abans i després del xoc. Es conserva?
0,26 J
i 0,21 J. No es conserva
l'energia. Per tant, el xoc no és perfectament elàstic. Hi ha
una pèrdua de 0,05
J.
Calculeu el coeficient de percussió
e.
e =
-(1,33
- 0,52) / (0 - 1,16) = 0,70
Elaboreu un informe de la pràctica
realitzada en el qual figuri una descripció de la pràctica, els
càlculs efectuats, els resultats obtinguts i una explicació de
la diferència entre els valors obtinguts i els que esperàveu obtenir.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|