Guia del professorat
Introducció
L'activitat que proposem està adreçada tant a
l'alumnat de l'ESO com al de batxillerat, especialment de l'assignatura de Ciències
per al Món Contemporani, i es basa en un vídeo que van filmar
alumnes de secundària de l'IES Montsoriu d'Arbúcies.
Podem introduir el tema amb dos exemples, un d'anterior i
un altre de posterior a la implantació del mètode científic:
1) Aristòtil va establir que la matèria de
la Lluna cap avall estava feta de terra, aigua, aire i foc, i de la Lluna
(aquesta inclosa) cap amunt d'èter. Aquesta idea com moltes altres
d' Aristòtil van ser acceptades durant dos mil anys per la força
del personatge que les havia postulat.
2) Einstein va lluitar amb totes les seves
forces per refutar les conseqüències no deterministes de la mecànica
quàntica. No se'n va sortir, malgrat que era el físic més
important del segle XX i gaudia d'una gran autoritat en el món de la
ciència.
Què ha canviat entre aquests dos fets? A partir de
l'establiment del mètode científic ja no és important qui
diu què, sinó què diu qui, i tota afirmació és
passada pel sedàs de l'experimentació i la mesura.
Activitat
1) Plantejament del problema.
2) Elaboració de possibles hipòtesis.
3) Visualització del vídeo i resolució
d'un qüestionari. .
4) Comentari del vídeo i elaboració d'una
teoria.
5) Plantejament d'un altre problema. Elaboració de diverses
hipòtesis. Disseny i realització d'un experiment al laboratori.
Plantejament de conclusions.
1) El problema que plantegem és el
mateix que es va plantejar Galileu Galilei un diumenge de l'any 1581 a l'edat
de 17 anys. No és gratuït agafar com a exemple Galileu, ja que
ell personifica els inicis del mètode científic, ni l'edat,
perquè és molt similar o la mateixa que la de l'alumnat al qual
s'adreça aquesta activitat.
Aquest dia Galileu es trobava a la catedral de Pisa escoltant missa. Gaire
atent no hi devia estar, perquè es va fixar en un llum que penjava
del sostre i que oscil·lava, ara amb un recorregut curt, ara amb un
recorregut més llarg, i es va preguntar en quin cas el llum trigava
menys a fer una oscil·lació.
2) Un cop plantejat el problema, s'inicia
el debat a la classe per parlar sobre les diferents hipòtesis. És
recomanable fer grups de quatre o cinc persones perquè tothom pugui
participar-hi i analitzar el problema. En acabat es posen en comú totes
les opcions, que com a màxim han de ser tres: 1) com més petit
és el recorregut, menys temps; 2) com més petit és el
recorregut, més temps, o 3) triguen el mateix temps. És important
que argumentin quina és l'opció que consideren més plausible.
Normalment qui té més facilitat de paraula o més carisma
dins del grup és capaç de convèncer la resta de la classe,
independentment que la resposta sigui correcta o no.
3) El vídeo es pot veure a classe si aquesta disposa
d'Internet i projector, o bé cada alumne el pot veure a casa.
El vídeo està penjat a
i té per títol de .
L'adreça és:http://www.youtube.com/watch?v=4ckIER47cgs.
Fent clic a la figura 1 del qüestionari per a
l'alumnat, s'hi pot accedir directament.
Un cop vist el vídeo, l'alumnat ja pot contestar el qüestionari
de seguiment.
4) Un cop vist el vídeo i contestat el qüestionari,
ja se'n poden treure conclusions i una teoria del fenomen observat per
Galileu Galilei. És important que s'adonin que argumentacions que en
un principi semblaven del tot encertades, un cop les passem pel sedàs
de l'experimentació i la mesura resulten errònies. (Pensem en
l'exemple d'Aristòtil.)
5) Plantegem un altre problema de pèndols:
si tenim pèndols que tenen una mateixa massa i el mateix angle d'oscil·lació
però la llargada del fil és diferent, en quin cas trigaran menys
a fer una oscil·lació?
L'alumnat ha de formular les seves hipòtesis i després ha de
dissenyar al laboratori l'experiment per demostrar quina de les hipòtesis
formulades abans és correcta, i n'ha d'elaborar una teoria.
Podem fer el mateix amb pèndols amb una massa diferent però
amb la mateixa llargada de fil.
Qüestionari per a l'alumnat
a) A quin segle situem la història?
b) Quants anys tenia Galileu?
c) Quina pregunta es va fer Galileu aquell matí
a la catedral de Pisa?
d) Abans de veure el vídeo, quina creies que era
la resposta correcta? Per què?
e) A quins dos elements molt importants del mètode
científic fa referència el vídeo que són bàsics
per resoldre la pregunta?
f) Què va utilitzar Galileu per mesurar el temps?
Per què?
g) A quina conclusió van arribar tant Galileu
com els alumnes del vídeo?
h) Transcriu la frase final de Galileu.
|
|
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|