Utilitzant una miniaplicació de la col·lecció PhET
(Universitat de Colorado a Boulder), hem elaborat un seguit
d'activitats encaminades a treballar els conceptes de força i
moviment que estudien a 2n d'ESO.
Aquesta pràctica de laboratori (virtual) és una més de les miniaplicacions (del conjunt PhET elaborat per la Universitat de Colorado a Boulder) que ha traduït al català la revista Recursos de física
i que permet a l'alumne observar, experimentar, mesurar... (vegeu
l'activitat 4). En aquest article presentem una activitat per a
consolidar els continguts de forces i moviments, de 2n d'ESO.
Guia per al professorat
Objectius
Aquesta activitat pretén que l’alumnat dugui a terme una
activitat complementària en què es relacionin els continguts
de forces i moviment. L’activitat permet fer un repàs general
de:
Com es representa una força i què s’ha de tenir
en compte a l’hora de representar-la (intensitat, direcció,
sentit i punt d’aplicació).
Quins efectes produeixen les forces.
Com es relaciona la força amb l’acceleració.
La força i el moviment
Com es relacionen les forces aplicades amb la força de fricció.
Els conceptes de massa i pes
En finalitzar l’activitat, l’alumnat ha de tenir clars
els continguts següents:
La relació entre força i acceleració:
Que per passar del repòs al moviment cal aplicar una força.
Que si s’aplica una força, hi ha una variació
de la velocitat respecte del temps.
Que la força resultant és la suma de totes les forces
que actuen sobre un objecte (en el nostre cas, força aplicada-força
de fricció).
El funcionament és força simple:
- Escolliu l’objecte:
-Trieu diferents escenaris amb el control: (fricció
o no, terra o lluna.....)
- Introduiïu el valor de la força aplicada.
- Premeu
i després .
- Amb , trobem la força
resultant i la força de fricció.
- Amb ,
trobem l’acceleració que adquireix l’objecte.
- Amb ,
podem determinar la velocitat en cada instant, les velocitats mitjanes
...
- Amb ,
podem determinar la posició de l’objecte en un lloc determinat.
Metodologia
És una activitat pensada perquè l’alumnat treballi individualment,
si és possible, o bé en parelles.
Abans de començar l’activitat, pot ser útil iniciar la sessió
amb algunes qüestions prèvies per recordar a l’alumnat el
que ja ha estudiat prèviament.
Qüestions prèvies:
1) Com definiríeu què és una força? 2) Quins efectes creieu que poden produir les forces sobre
un objecte? 3) Com es representen les forces? 4) Són el mateix la direcció i el sentit? 5) La força i l’acceleració són
magnituds directament o inversament proporcionals? Expliqueu-ne el significat. 6) Si sobre un cos hi actua una força resultant, la
velocitat és constant? 7) Què és la força de fregament? 8) En quin lloc és més gran la força de
fregament, en una pista de gel o en un camp de futbol? 9) Si la força de fregament és més gran,
l’acceleració augmenta/disminueix/és la mateixa? 10) Quina és la diferència entre massa i pes?
Guia de l’alumnat
El nostre objectiu és el de relacionar les forces
i el moviment; farem servir, treballant per parelles, el laboratori
virtual que podeu trobar a l’adreça URL següent:
Si voleu, podeu obrir un fitxer, amb el vostre editor de text, i anoteu-hi
les preguntes i les vostres respostes de cada una de les activitats.
Activitat 1
Com creieu que es pot augmentar l’acceleració d’un objecte?
Trieu l’arxivador i seleccioneu
al marge dret de la miniaplicació
Poseu el valor de la força al requadre
Poseu en marxa la miniaplicació prement ,
deixeu-la moure una mica i premeu .
Trieu la i
llegiu el valor; a continuació, preneu-ne nota a la taula.
Tanqueu la gràfica i premeu
per començar de nou.
Forces aplicades (N)
Acceleració (m/s2)
50
100
150
200
D’acord amb els valors de la taula anterior, contesteu les preguntes
següents:
Per a quina de les forces obtenim l’acceleració més gran?
I la més petita?
Com s’aconsegueix augmentar l’acceleració d’un objecte?
El resultat es correspon amb la vostra predicció?
Quina és la relació entre la força i l’acceleració
(directa/inversa)?
Dividiu cada força per l’acceleració corresponent. Quin
valor obteniu? Què representa?
Activitat 2
Si apliqueu la mateixa força a diferents objectes,
l’acceleració que s’obté és la mateixa? Justifiqueu
la resposta.
Per comprovar-ho, mireu quin efecte produeix una força de 200
N sobre un arxivador, una nevera, un llibre i un calaix.
Trieu un dels objectes, seleccioneu al marge dret de la miniaplicació:
Poseu el valor de la força al requadre
Poseu en marxa la miniaplicació prement
, deixeu-la moure una mica i premeu .
Trieu la i
llegiu el valor; a continuació, preneu-ne nota a la taula.
Tanqueu la gràfica i premeu
per començar de nou.
Objectes
Forces(N)
Massa (kg)
Acceleració (m/s2)
Arxivador
Nevera
Llibre
Caixa
Seguidament, contesteu les preguntes següents:
Quin dels objectes adquireix més acceleració?
Quin dels objectes adquireix menys acceleració?
Si apliqueu la mateixa força a objectes de diferent massa, quin tindrà
més acceleració?
L’acceleració que pren un objecte és més gran com
més gran és la massa? Sí/No. És lògic el
resultat obtingut? Sí/No. Raoneu la resposta.
Activitat 3
Quan s’aplica una força a un cos, què
passa amb la velocitat?
Trieu l’arxivador i seleccioneu
al marge dret de la miniaplicació:
Poseu el valor de 200
N a
Poseu en marxa la miniaplicació prement
, deixeu-la moure uns 100 metres i premeu .
Trieu la i
la i llegiu
els valors; a continuació, preneu-ne nota a la taula.
Temps (s)
Velocitat (m/s)
Acceleració (m/s2)
4
8
12
Tanqueu la gràfica i premeu
per començar de nou.
Què fa la velocitat? Augmenta/disminueix/es manté constant.
Què fa l’acceleració? Augmenta/disminueix/ es manté
constant.
Quin efecte produeix la força sobre l’arxivador?
Activitat 4
Sempre aconseguim moure els objectes quan els empenyem?
Les superfícies sobre les quals es mouen els objectes no sempre són
llises i cal tenir en compte la fricció. La força de fricció
sempre s’oposa al moviment.
Trieu l‘arxivador
i seleccioneu al marge dret de la miniaplicació:
Poseu el valor de 200
N a
Poseu en marxa la miniaplicació prement ,
deixeu-la alguns segons i després premeu .
Trieu la i llegiu
el valor; a continuació, preneu-ne nota a la taula.
Tanqueu la gràfica i premeu
per començar de nou, poseu 300
N i després 600 N.
Força aplicada (N)
Força de fricció(N)
Força resultant(N)
200
300
600
Quina relació hi ha entre les tres forces?
Activitat 5
Un cos pesa el mateix a la Terra que a la Lluna? I a Júpiter?
El que sempre es manté constant per a un cos és la massa, independentment
d’on sigui. Si apliqueu la definició de pes P=m
g , sabreu el que passa amb el pes.
Seleccioneu al marge dret de la miniaplicació
• Consulteu les gravetats movent el cursor
Ara calculeu quin és el pes en els diferents llocs per a un cos de 25
kg
Gravetat (m/s2)
Massa (kg)
Pes (N)
Terra
25
Lluna
25
Júpiter
25
Completeu la frase següent:
El
d’un cos depèn del lloc on sigui, en canvi,
sempre és constant.
Qüestions
1) L’acceleració és més gran com
més gran és la massa? Raoneu la resposta.
. 2) Si s’incrementa la força aplicada, què
passa amb l’acceleració?
3) Com es calcula la força resultant?
4) Si hi ha acceleració, la velocitat es manté
constant?
5) Si la resultant de les forces és zero, això
vol dir que no s’aplica cap força sobre l’objecte?
6) Segons l’estadística del Servei Català
de Trànsit, a l’hivern augmenten molt les sortides de vehicles
de la carretera. Quina explicació donaríeu d’acord amb el
que heu treballat en aquesta miniaplicació?
Exercicis de dinàmica
1) El meu gos es diu Newton i és un santbernat
que té una massa de 60
kg. És un gos molt tranquil que s’adorm en qualsevol lloc
de la casa. Avui s’ha adormit davant de la porta de la meva habitació
i no m’hi deixa entrar. Per poder entrar-hi he d’empènyer
el Newton. a) Quin és el pes del Newton?
b) Quina és l’acceleració que adquireix
el meu gos si l’empenyo amb una força de 10
N?
c) I si ho faig amb una força de 20
N?
2) Una màquina tractora Talgo-Bombardier 102 pot fer
una força de 200
kN en el moment de l’arrencada. Aquesta màquina està
enllaçada amb un vagó. Si les masses de la màquina i del
vagó són d’unes 30
tones: a) Quina és l’acceleració que adquireix
aquest convoi?
3) Un tren d’alta velocitat consta de 12
cotxes, dos dels quals són màquines tractores (l'una al davant
i l'altra al darrere). a) Quina serà l’acceleració del tren si
només funciona una màquina tractora?
b) I si funcionen totes dues?
c) Per què creieu que aquests trens porten dues màquines
tractores?
4) La Mireia vol moure una caixa amb una massa de 80
kg que hi ha al jardí de casa seva. El terra del jardí
fa una força de fricció de 100
N. a) Si la Mireia empeny la caixa amb una força de 80
N quant val la força resultant?
Quina serà l’acceleració que experimenta la caixa?
b) Si la caixa es mou amb una acceleració de
2 m/s2, quina és la força que fa la Mireia?
5) El Joan surt amb el seu trineu a jugar. Al carrer es troba
amb la Carla i ell la convida a pujar al trineu. La Carla té una massa
de 40 kg i el trineu
de 20 kg. a) El Joan estira de tots dos amb una força que produeix
una acceleració de 1,5
m/s2. Quina és la força que fa el Joan?
b) En el camí, el trineu queda bloquejat per un gruix
considerable de neu. Quina és la força de fricció que fa
el gruix de neu?
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.catdifusio@rrfisica.cat Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala. Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya.