Guia del professorat
NIVELL: ESO i batxillerat
Procés
Tallem un fil de la longitud adequada perquè
la pilota pengi dins el pot, des de la tapa, sense tocar la base ni
les parets.
Un extrem del fil s’encola a la bola i l’altre a la part
interior de la tapa, al centre (vegeu la figura 1).
No totes les coles són adequades per enganxar el fil a la pilota;
aquí és on podeu trobar alguna petita dificultat. Amb
el material de què estan fetes algunes boles de desodorant una
gota de Cyano pot ser molt adequat, però en general haureu d’emprar
una cola del tipus Loctite Super Glue 3 , que es troba fàcilment
a qualsevol papereria.
Un cop la cola és ben seca, ompliu el pot d’aigua i tapeu-lo,
vigilant que la tapa no pessigui el fil (imatge 2).
Ja teniu el vostre acceleròmetre! (imatge 3)
Si feu servir un recipient de diàmetre força més
gran que el de la bola, serà més fàcilment visible
la desviació.
|
|
Funcionament
Si poseu el vostre acceleròmetre sobre la taula
i l’empenyeu acceleradament cap a la vostra esquerra veureu com
la bola s’inclina cap a... l’esquerra! Justament en el sentit
de l’acceleració del pot. En el moment en què el
freneu, veureu com la pilota s’inclina cap a la dreta.
Aquest comportament és justament l’invers del que el sentit
comú ens diria en un primer moment. Esperaríem que en
accelerar el pot cap endavant la bola s’inclinés cap enrere,
tal com ens passa a nosaltres quan anem al damunt d’un vehicle
que accelera.
La raó d’aquest funcionament paradoxal és el fet
que es tracta d’una bola buida. La inèrcia d’aquesta
bola és inferior a la del volum d’aigua corresponent. Això
explica que en accelerar tot el pot en una direcció la bola tendeixi
a ocupar la part del davant, ja que l’aigua, per la seva inèrcia
més gran, tendeix a quedar-se enrere, ocupant l’espai que
anteriorment ocupava la bola.
Pensar aquest funcionament en termes de pressió,
pot donar-nos una perspectiva molt interessant del fenomen i ens permet
veure’n les analogies amb el principi d’Arquimedes. De fet,
el mateix argument que ens explica l’empenyiment d’Arquimedes
en una situació estàtica ens explica el moviment d’aquesta
bola.
A la imatge 4 en tenim un esquema. Totes les acceleracions
es mesuren respecte al terra. Es representa el pot, ple d’aigua,
al qual es li dóna una acceleració
cap a l’esquerra.
Al dibuix de l’esquerra hi hem representat, amb una línia
de punts, un volum d’aigua igual al de la pilota. Aquest volum
imaginari d’aigua té una massa
i es mou amb la mateixa acceleració que el pot. La distribució
de pressions sobre el pot és, per tant, la necessària
per a moure’s conjuntament amb tota l’aigua del pot; per
tant les pressions
i que actuen
sobre aquest volum d’aigua verifiquen: ,
on s
és la superfície normal.
Si ara substituïm aquest volum d’aigua per la pilota del
nostre dispositiu, la massa que conté serà diferent, ,
però com que la distribució de pressions dins l’aigua
és la que anteriorment hem comentat, ara l’acceleració
de la bola serà diferent: .
En aquest cas com quel’acceleració
observada de la bola serà en el mateix sentit de
però el valor serà superior:
Estudi del comportament de l'acceleròmetre
Aquest senzill dispositiu pot tenir interès
per fer reflexionar l’alumnat.
El moviment aparentment anòmal de la bola pot ser el primer motiu
d’anàlisi; podem demanar a l’alumnat que construeixi
un model per explicar-lo.
Pot ser interessant completar l’experiència fent un segon
acceleròmetre que respongui segons “el que s’espera”,
és a dir, desviant la bola en sentit contrari a l’acceleració
i fent comparar a l’alumnat el comportament de cadascun dels acceleròmetres.
Aquest segon acceleròmetre el podem aconseguir de dues maneres:
canviant la bola o canviant el fluid.
a) Canviant el fluid: si deixem que la bola pengi sense
omplir el pot d’aigua (ara el fluid és l’aire), el
comportament de la bola serà el que s’espera: es desviarà
en sentit contrari al de l’acceleració.
b) Canviant la bola: podem aconseguir el mateix efecte
amb el dispositiu ple d’aigua però amb una bola que no
suri, per exemple penjant-hi una bola de goma massissa.
És un bon exercici proporcionar els dos dispositius
a cada grup d’alumnes i fer-los comparar el comportament de cadascun.
Per què la bola que sura es desplaça en el mateix
sentit que l’acceleració?
I per què la bola que no sura es desplaça en sentit contrari
al de l’acceleració?
És aquest darrer cas equivalent al de la bola que penja dins
del pot sense aigua? Perquè?
Hi ha una variant molt més espectacular d’aquesta
experiència però que no està a l’abast de
tothom, ja que es necessita una furgoneta tancada i globus inflats amb
heli. Es tracta d’inflar la meitat de globus amb aire i l’altra
meitat amb heli. Pengeu del sostre de la furgoneta els globus inflats
amb aire i subjecteu del terra de la furgoneta els que heu inflat amb
heli. Aquests darrers pugen, mentre que els primers pengen del sostre.
Si la furgoneta accelera cap a endavant, cap a on s’inclinen els
globus? Us deixem la resposta a vosaltres...
|
|
Possibles experiències amb l'acceleròmetre
Moviment lineal.
• Accelereu el dispositiu sobre una taula i observeu-ne el comportament.
• Camineu amb l’acceleròmetre a velocitat constant i també
accelerant i frenant.
• Si feu servir una bola petita podeu intentar incorporar una escala graduada
a l’interior per a mesurar-ne la inclinació i deduir d’aquí
un valor aproximat per a l’acceleració.
• Construïu dos dispositius que tinguin la mateixa longitud de fil
però amb boles de massa ben diferent i, sense omplir el pot d’aigua,
accelereu-los tots dos alhora. Quin dels dos es desvia més? Pot servir
per il·lustrar el problema que es planteja a l’alumnat de 1r de
batxillerat, que consisteix a trobar la inclinació d’un pèndol
que penja del sostre d’un vehicle que es mou acceleradament.
Moviment circular.
• Agafeu l’acceleròmetre amb les dues mans i observeu-lo
mentre gireu sobre vosaltres mateixos. Com preveieu que es desviarà la
bola? Compareu les vostres previsions amb allò que observeu.
• Subjectant l’acceleròmetre, correu descrivint una trajectòria
circular. Observeu i expliqueu el desviament de la bola.
Moviment lineal vertical.
• Pugeu amb l’acceleròmetre en un ascensor que engega. Es
desvia, l’acceleròmetre?
• I si l’ascensor cau acceleradament?
• Imagineu-vos que sou a dins d’un ascensor en caiguda lliure amb
l’acceleròmetre. Si en aquestes condicions l’accelereu horitzontalment
(per exemple, sobre una taula), com penseu que respondrà l’acceleròmetre?
Relació amb altres dispositius
En els comandaments de la Wii hi
ha xips com el de la fotografia de la figura 6, dins del qual es troben
dispositius capaços de mesurar les més insignificants
acceleracions, però en lloc d'una massa gran com la que hem fet
servir nosaltres, utilitzen molècules de gas i sensors MEMS (microelectromechanical
systems), que eliminen les estructures mecàniques mòbils
de l’interior de l’acceleròmetre. La grandària
d’un dispositiu MEM s’estén generalment des d’alguns
micròmetres fins a un mil·límetre, mentre que els
components individuals que el formen poden ser d’entre
i (=
micròmetre).
Aquests mateixos dispositius són també els que permeten
que el iPhone canviï l’orientació d’una imatge
en girar-lo.
A l’oïda interna, dins els canals semicirculars, unes cèl•lules
especialitzades s’encarreguen de proporcionar al cervell la informació
sobre la posició i els moviments del cap. De la mateixa manera
que a l’acceleròmetre que hem construït, aquestes
cèl•lules es mouen com a resposta a les acceleracions del
nostre cos. |
|
|
|
|